Nakupování přes internet bez dopravy

Při nákupech na internetu se točí stále více peněz. Loni si obchodníci rozdělili o čtyři miliardy víc, celkem 37 miliard, odhadla Asociace pro elektronickou komerci. Zároveň přibývá zákazníků, kteří si chtějí zboží vyzvednout osobně. Sice ušetří za poštovné, často ale musí zaplatit poplatek za osobní odběr.

„Podle našich výzkumů využilo loni osobní odběr přibližně 52 procent nakupujících na internetu. Pokud by měl e-shop pobočku v blízkosti bydliště nebo zaměstnání zákazníka, pak by mělo zájem o osobní odběr více než 92 procent nakupujících,“ sdělil Kamil Demuth z internetového srovnávače Heureka.cz.

Důvodem jsou prý úspory poplatků za dopravu, nekteří zákazníci ale také nechtějí čekat až několik dní na doručení zboží. Internetové obchody proto v Česku rozšiřují síť svých kamenných poboček a vznikají i místa specializovaná na vydávání zboží nakoupeného v e-shopech.3

Za osobní odběr se platí

Osobním odběrem ale zákazník při nákupu zboží na internetu nemusí zase tolik ušetřit. Část obchodů totiž doručení na kamennou pobočku zpoplatnila. Například prodejce Alza.cz má odběr na centrále v pražských Holešovicích zdarma, ale na ostatních pobočkách si účtuje 25 Kč. Ještě loni si obchod účtoval 10 Kč, na podzim zdražil na 20 Kč.

Poplatky si účtuje také obchod Kasa.cz. Zdarma mají osobní vyzvednutí Pražané a Brňané, na dalších pobočkách (například v Mladé Boleslavi nebo Zlíně) si zákazník připlatí 49 Kč. Poplatek 29 Kč si účtuje také obchod Uloženka.cz.

Zájem o osobní odběr podle Demutha postupně roste i kvůli tomu, že Češi na internetu stále častěji nakupují levnější zboží, takže nechtějí platit relativně vysoký poplatek za poštovné. Kamenné pobočky proto postupně otevírají všechny velké internetové obchody, jako je například Mall.cz, Kasa.cz či T. S. Bohemia.

Zboží dojde i do pražských obchodů Žabka

„Rostoucí podíl zákazníků preferuje při on-line nákupech osobní odběr. Po otevření kamenné prodejny Kasahouse v Praze na Černém Mostě došlo k výraznému nárůstu osobních odběrů zboží, a to v řádech stovek procent,“ uvedla marketingová ředitelka Kasa.cz Jitka Součková. Obchod Kasa.cz má nyní tři kamenné pobočky.

Lidé si mohou zboží objednané na internetu za poplatek vyzvednout také ve zhruba dvou desítkách pražských samoobsluh Žabka. Síť výdejních míst pro internetové obchody buduje i portál Uloženka.cz, který začal spolupracovat s internetovým srovnávačem Heureka.cz. Všechny pobočky Uloženky.cz, kterých je nyní v Česku a na Slovensku pět, budou označeny logem HeurekaPoint.

Útraty Čechů v internetových obchodech loni podle odhadu Asociace pro elektronickou komerci vzrostly na rekordních 37 miliard korun, což je o čtyři miliardy více než v roce 2010. Lidé na internetu pořizují především domácí spotřebiče, elektroniku a oblečení. Hlavním důvodem využití internetových obchodů je nejen obvykle nižší cena zboží, ale také pohodlí a úspora času.

Zdroj: ekonomika.idnes.cz, 3.2.2012

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010