Malé obchody jsou na vzestupu na úkor supermarketů

Rčení „jdu do města“ se možná časem opět vrátí ke svému
původnímu významu „jít na nákupy“. Lidé zejména ze západní Evropy znovu
objevují menší obchody a tradiční náměstí. V Česku sice velká obchodní centra
stále táhnou, ale nový trend už místy prosakuje.

„Prošli jsme dramatickým, až živelným vývojem stavby
obchodních center, český trh je už saturován a příležitostí už tolik není,“
říká Veronika Tebichová z realitní a poradenské společnosti CBRE, která
provedla výzkum o zvyklostech v nakupování v 21 zemích Evropy, mezi 21 tisíci
dotázaných poprvé odpovídali i Češi. „Zájem roste především o menší nákupní
centra a kamenné obchody, přednost jim před velkými centry dává 49 procent
lidí,“ dodává Tebichová.
U nás se trend návratu obchodů do centra omezuje zatím jen
na Prahu a možná i Brno, jinde lidé rádi jedou až půl hodiny na velký nákup a
rozhoduje u nich nízká cena a dostupné parkoviště.

„V Praze je návrat obchodů do centra částečně způsoben
turistickým ruchem, ale i radnice vyvíjejí iniciativu. Lidé chtějí mít živá
centra měst,“ podotýká Tebichová. Důvodů je rovnou několik. Z většiny center
českých měst se stala místa duchů, kde se večer zhasne a do noci svítí jen
herny. Obchodní centra se stavěla na zelené louce za městem, stávající obchodní
domy si rozparcelovali drobní prodejci.

Lidé volají po oživení měst

Ale nyní se lidé začali ohlížet zpět, trávit čas jinak a
volat po oživení měst. Možná je to prožitou finanční krizí, možná nástupem nové
generace a zčásti i tím, že se firmy vystěhovávají do modernějších budov. V jiných regionech to zatím tak silně vidět není, jediným
dalším městem, které se centra poměrně dobře zhostilo, je zatím Brno, říkají
experti.

Podle Tebichové se recept na oživení měst zakládá na
koncentraci nemovitostí. „Z Anglie od kolegů víme, že vznikly velmi zajímavé
projekty, kde se například jedna ulice v Londýně chová jako samostatné nákupní
centrum. Tam jeden vlastník cíleně vykoupil všechny nemovitosti okolo a nyní to
spravuje a řídí si i složení nájemců,“ říká.

Nákupní třídu má i Brno

V Brně je obdobnou nákupní třídou spojka od hlavního nádraží
přes ulici Masarykovu na náměstí Svobody a dále do ulice Česká. „Měli jsme projekty i jinde – v Olomouci, Pardubicích, ale v
Brně žiju, a proto chci, aby se centrum dále posouvalo. Každý dům tady má
ducha,“ říká jeden z tamních developerů, Miroslav Vymazal, majitel společnosti
Magnum.

„V těch domech se snažíme mít zajímavé obchody, do kterých
přijdou lidé, kteří se pak staví v restauraci, tím fungují služby a život
města,“ dodává. Vzpomíná na to, jak po revoluci vznikala spousta firem, které
sídlily v bytech, z nichž restituenti předtím vystěhovávali nájemníky, protože
regulované byty nevydělávaly. Dnes se to obrací, firmy sídlí v nových kancelářích a byty v
centru už zase fungují.

„Stavím teď bytový dům přímo v centru a o byty je zájem, už
mají vyšší hodnotu než na periferii. To tak nebývalo. Máme nájemníky od
zahraničních manažerů přes studenty až po místní, kterým odrostly děti a dům v
satelitu se jim omrzel. Život do centra se vrací, ale jde to krok za krokem,“
dodává investor.

 

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010