Magenta Experience Centrum jaké svět neviděl

V úterý 16. února jsme navštívili unikátní prostor v OC Arkády Pankrác – Magenta Experience Center, které zde vytvořil T-Mobile. Našimi průvodci po tomto netradičním centru byli Daniel Ondrůj, manažer Experience center, a Radek Janíček, manažer podpory retailového prodeje. Oba dva byli při vzniku celého projektu a seznámili nás nejen s jednotlivými zónami celého prostoru, ale také s jeho příběhem a plány do budoucna.

Jiří Beran: Můžete nám říci, jak vznikl nápad na tento prostor a co vše zde může návštěvník najít?

Daniel Ondrůj: Na konci roku 2019 jsme v T-Mobile začali řešit strategii, která byla a je postavená na tom, že se chceme přiblížit zákazníkovi. Chceme mít spokojené zákazníky, ať už kvůli referencím nebo proto, aby nás dobře, jako firmu, vnímali. A bylo by skvělé, kdyby nás oceňovali nejen zákazníci, ale i celá společnost. Protože vnímání je bohužel historicky nedobré. Možná si za to můžeme částečně sami, že nás okolí nevnímá jako průvodce technologickým světem. Nyní děláme všechno proto, abychom takto vnímáni byli. To znamená, že jsme začali řešit, jak s touto strategií firmě pomoci. Navíc digitální prostředí je budoucnost a stále roste. Lidé čím dál méně chodí do prodejen, ve kterých výrazně méně nakupují. Ale zároveň mladá generace chce mít místo, kam může zajít a propojit se se značkou nebo pochopit, co jak funguje. Anebo se i něco naučit o produktech a o tom, co naše společnost dělá. Proto jsme společně s Radkem začali zkoumat, jak k tomu přistupují jiné velké retailové sítě a jak staví své showroomy, protože jsme si řekli, že vybudujeme T-Mobile showroom. Prakticky okamžitě jsme narazili na otázku, co je vlastně klasický showroom a jak celý funguje. Také jsme se chtěli něco přiučit a inspirovat se již existujícími nápady. Je faktem, že showroom by měl být takovou výkladní skříni značky, firmy, kde si zákazník může sám vyzkoušet její produkty a služby. Ale pořád nám tam oběma něco chybělo. Bylo to prostě „málo křupavé“, jak říká Radek. T-Mobile je mj. poskytovatelem přístupu k internetu, tedy propojuje lidi a přináší jim tak informace, zábavu, firmám poskytuje přístup k zákazníkovi a zákazníkům zase naopak k firmám… Tedy když zprostředkováváme takový tok informací, můžeme jej zprostředkovat i ve fyzickém světě.

Proto jsme se rozhodli vytvořit prostor, kde nebude jen prodejna a který bude postavený na čtyřech pilíříchzábava, inspirace, odpočinek a vzdělávání.

Vstup do Experience centra, ve kterém se nyní nacházíme, má zákazníkům na první pohled sdělit, že se nejedná o klasickou prodejnu operátora. Naopak chceme, aby si každý návštěvník položil otázku: Co to vlastně je? Tento prostor je rozdělený na několik částí – na pravé straně se nachází prostor zábavy, celá diagonála uprostřed je o inspiraci, vlevo se věnujeme spíše odpočinku a celá zadní část je určena pro vzdělávání.

Nyní si tedy můžeme projít jednotlivé zóny. První zónou je, jak jsem se už zmínil, zóna zábavy. Ta je v našem pojetí především zaměřená na to, abychom návštěvníkům ukázali možnosti věcí, včetně propojení, které mají doma. Lidé mají spousty věcí a produktů a přitom je používají jen na půl plynu. Ať už se jedná o chytrý televizor, který ale nemám připojený k internetu, smartphone, za který jsem dal osm až deset tisíc korun, a na konci dne jej používám jen k tomu, že volám, píšu SMSky, občas zajdu na Instagram a někdy vyfotím a pošlu fotku.

A přitom mi tyto výrobky umožňují ušetřit spoustu energie, času i peněz. Bohužel to ale spousta lidí nezná. A žádná velká firma se zásadně nevěnuje tomu, aby lidem tuto znalost přinášela. Proto jsme si řekli, že kdo jiný než telco operátor by se tomu měl věnovat. Návštěvník si tady může zahrát virtuální basketbal, ping-pong, hokej, a to vše v rozšířené realitě. Rozšířená realita má budoucnost nejen v gamingu, ale je to nejjednodušší způsob, jak ji lidem představit.

Další částí zóny zábavy je sekce Microsoft, ve které máme ve spolupráci s Microsoftem nejen herní konzole Xbox, ale také licence a ukázku platformy Teams, protože Microsoft krásně tyto aplikace a platformy propojuje. Xbox už dnes není jen herní konzole, je to například cesta k VOD službách. Zájemce si do ní nahraje Netflix, HBO a game pass od Microsoftu a propojí své hry s telefonem a osobním počítačem. To znamená, že bude jen jedna platforma a pak je jedno, kde zájemce hraje. Prostě má chvíli čas, tak si zahraje na telefonu a doma si na konzoli. To znamená, že nám jde o toto propojení. V tomto sektoru máme klasickou konzoli, vedle máme simulátory, kde si návštěvník může zazávodit. A celá tato „zábavní část” je zakončena “stagemi”.

Na jedné z nich – Tuning stage – se věnujeme 3D tisku, protože to je další velmi zajímavá technologie pro budoucnost. Chceme zde lidem ukázat, co 3D tiskárna je a co umožňuje. Tuto malou 3D tiskárnu si návštěvník může pořídit domů, dají se na ní vytisknout velmi zajímavé věci.Snažíme se návštěvníkům ukázat, jak projít cestu od návrhu v editoru až finální tisk. Pro děti je to fantastický způsob učení. Protože si něco zkouší vyrobit, a pak následně vidí, jak to vypadá, jak to funguje. Druhá „stage“ je podcastové studio. Podcastů je ve světě čím dál víc a už nejsou jen doménou médií. Vzhledem k tomu, že za minulý rok bylo vytvořeno asi 880 tisíc podcastů, začíná to být zajímavá platforma na sdílení informací. Spousta lidí zná podcast, ale hodně z nich neví, k čemu je a jak celý funguje. A my dáváme lidem možnost si vyzkoušet jeho tvorbu. Potom sami zjistí, že to není zase až tak složité technicky natočit, ale mnohem složitější je vymyslet obsah, aby zaujal posluchače.

V tuto chvíli se zaobíráme myšlenkou, jak bychom se mohli do budoucna věnovat právě fenoménu fakenews, samozřejmě ve spolupráci s odborníky. Toto podcastové studio k tomu dává možnost si vyzkoušet a ukázat, co se děje, když vznikne nějaká fakenews a jak to celé pak v éteru funguje. Tento prostor tedy má lidem přinášet možnost si to vyzkoušet, něco se o tom dozvědět a do budoucna se nám snad podaří věnovat se i velkým palčivým tématům.

JB: A co je ve druhé zóně?

DO: Druhá zóna je inspirace, která je stoprocentně věnovaná produktům. Nicméně se tady snažíme neukazovat naše nové produkty – telefony – klasicky. Tedy zaměřit se hlavně na technické specifikace. Ukazujeme, jak funguje ekosystém mezi sebou, jak se pomocí tohoto telefonu například dají ovládat žárovky v tomto prostoru. A proto tady máme i kuchyň, která je zcela funkční, včetně pračky. Dá se tady prát a sušit, vařit jídlo i péct. Všechno, co tady vidíte, je funkční. Základní myšlenka tohoto prostoru je ukázat, jak mobilní telefon může fungovat v propojení s dalšími zařízeními v domácnosti. Například, když si tuto pračku fyzicky nebo přes aplikaci pustím, umí se sama diagnostikovat, tedy sama předvídá problémy, které mohou nastat. Například mi pošle notifikaci, že se stalo něco divného a že je pravděpodobně dobré se na to podívat, aby se nerozbila. A právě to je ta přidaná hodnota pro zákazníka. Vybavení kuchyně máme díky spolupráci s LG. Stejně tak lze propojit klasické kuchyňské spotřebiče.

JB: To znamená, že je tady reálná domácí technologie pro každodenní život?

DO: Ano. Plánujeme, že tady budeme skutečně reálně vařit. Třeba mezi Vánocemi, kdy byl volnější PES a bylo možné tady mít šest lidí na jedné akci, jsme realizovali prezentaci společnosti Deli Life, jak udělat štědrovečerní večeři netradičně, zdravě a dobře. Českou klasiku jsme nahradili lososem speciálním bramborovým salátem. Lidé okolo vše sledovali a učili se, jak to mají doma sami udělat.

A teď pojďme ke třetí zóně – Co-working Café, prostoru věnovanému odpočinku. Návštěvník může přijít, vyřídit si e-maily, dohodnout si tady schůzku, být v příjemném inspirativním prostoru a k tomu si dát kávu, kterou podáváme ve spolupráci s Nespressem. Jako partnera jsme je zvolili jednak kvůli kvalitě kávy také kvůli recyklaci. Kapsle mají hliníkový obal, který je recyklovatelný. Do budoucna tady chceme mít i sběrný box na kávové kapsle. Kelímky nám dodává český startup NickNack, který je vyrábí pro velké hudební festivaly. A právě tyto kelímky, které zvládnou až 500 cyklů v myčce, posíláme zpět na recyklaci. Následně se pak z nich vyrábějí hlavy na topení.

Dále je tady Hydroponie, ve které pěstujeme různé bylinky a saláty. Tento nápad, který vznikl ze studentského hackathonu, realizujeme ve spolupráci s brněnskou firmou Future Farming. Je to geniální propojení nových technologií s ekologií a jídlem, které tady připravujeme a budeme připravovat i v budoucnu. Když nám za tři týdny tyto rostliny vyrostou, rozdáváme je návštěvníkům nebo používáme přímo v naší kuchyni. Samozřejmě místo nich vysadíme další a tento ekologický koloběh pokračuje dále.

DO: To byly všechny přední zóny tohoto prostoru. Nyní se přesuneme asi k tomu nejdůležitějšímu, co tady je. A sice k srdci celého tohoto projektu – k edukačnímu prostoru. Ten řídíme z režijní místnosti. Odsud ovládáme veškerou techniku, která je uvnitř této zóny a propojujeme online a offline svět. Členové našeho týmu umí i stříhat videa, takže děláme i postprodukci videí, vytváříme zde kontent od A do Z, umíme ho nahrát a i živě vysílat. Dokonce tady můžeme udělat i koncert. Například za pět minut startuje ve vedlejší místnosti tisková konference společnosti GlobalPayments, která bude představovat bankám novou službu – platební terminál v telefonu. Tato událost poběží jen online. Proto je tady méně lidí než obvykle – je tady jen technický tým, členové GlobalPayments a spíkři, kteří budou vystupovat před kamerou. Veškeré publikum bude tedy jen v onlinu.

Celý tento prezentační prostor má velikost cca 200 metrů a jeho největší předností je variabilita. Proto lze se všemi stěnami pohybovat. Prostor tak může být, jako dnes, rozdělený na dvě části: 90 metrů a 110 metrů čtverečních. Menší prostor vlevo je připravený na prezentace, tiskové konference, uvedení produktů a různé povídání. Ten větší je naopak ideální pro workshopy, ke kterým tady máme whiteboard. Je tedy možné fungovat zde takto paralelně. Případně odstraníme skleněnou stěnu a v tu chvíli nám vznikne pro větší akce jeden veliký prostor, kde můžeme spustit plátno a zatmavíme skla na stěně.

Technika je připravená tak, že umíme natáčet ze všech prostorů. Je to navíc celé multifunkční, například tato malba na stěně, kterou vytvořil streetworker Tomáš Junker. V jejím středu je QR kód, který celou malbu propojí s rozšířenou realitou. Na mobilním telefonu pak vidíme hashtagy, které si sami měníme – relaxuj, poslouchej, odpočívej, inspiruj. A když budeme chtít něco jiného, jednoduše je vyměníme. Jak vidíte, rozšířená realita není určena jen na chytání Pokémonů, ale má své využití i v umění.

RJ: Součástí zadní části jsou i tři meetingové místnosti. Je to místo i pro naše interní meetingy a schůzky. Je důležité aby i zaměstnanci, kteří pracují na naší centrále, mohli využívat tento prostor pro své schůzky se zákazníky. Už jsme tedy začali tyto prostory využívat pro interní meetingy a zároveň chceme ukázat zákazníkům, že v T-Mobile jsou lidé, kterým na zákaznicích záleží.

JB: A na jaké pozici jste v tu dobu byli?

DO: Já jsem měl na starosti prodejny v regionu jižní Moravy, tedy regionální manažer.

RJ: A já měl na starosti podporu retailu v Čechách. Jsme si s Danem velmi blízcí i myšlenkově, takže nás oba tento projekt opravdu nadchnul. Měli jsme možnost navštívit celosvětový summit Retail X v Chicagu, kde jsme načerpali spoustu inspirace. Hlavním tématem byla snaha firem o větší zapojení zákazníků. A tam také vznikly naše prvotní myšlenky. Viděli jsme všechny veletržní instalace, ale vždy v sobě obsahovaly i prodejní prostory. Byl to sice showroom, ale zároveň i prodejna. A my jsme si s Danem řekli, že chceme úplně něco jiného a začali jsme rozvíjet myšlenku, že v našem showroomu prodejna nebude.

DO: Dali jsme si dohromady pilíře a myšlenky, jak to má celé fungovat. Kdybychom Magenta Experience Center dělali pouze pod hlavičkou T-Mobile, tak jej nikdy nevytvoříme v té podobě, kterou jsme si vysnili. Bez partnerů bychom nebyli schopni vytvořit tolik edukačního kontentu. Tento prostor by měl být v nepandemických časech otevřený od devíti do jednadvaceti hodin, sedm dní v týdnu. To je velký časový prostor k naplnění.

Na základě těchto důvodů jsme pochopili, že k vybudování celého multifunkčního prostoru potřebujeme partnery. Stanovili jsme si body, kterým se chceme věnovat a vydefinovali jsme si témata, která mají široký zásah. Teprve potom jsme začali chodit za různými startupy, síťovými organizacemi a také do velkých firem prodávat naši myšlenku. Nabízeli jsme partnerům, že jim poskytneme prostor a techniku na výrobu jejich obsahu. Tedy, ze z toho budou profitovat obě strany – my získáme vytvořený kontent a oni zase tento prostor a mediální dosah. Návštěvník, ať už v reálu nebo v on-line prostředí, získá nové informace a zkušenosti z naší strany. Hledáním partnerů jsme strávili půl roku. A v průběhu různých diskusí začaly vznikat další nápady a možnosti. To vše bylo v květnu minulého roku.

RJ: Když totiž zapojíte partnery, kteří vašemu nápadu, tak jako vy, věří, mají také velký zájem na zajímavém projektu spolupracovat. A právě v této formě spolupráce je ta hezká pointa.

DO: Našli jsme spoustu firem a lidí, kteří nám řekli, že se jim to líbí a jdou do toho s námi. My jsme ale v té době ještě neměli ani architektonický návrh! Zároveň jsme uvažovali, jak do návrhu a realizace zapojit i lidi, a jejich nápady, mimo T-Mobile či partnery. Nejdříve jsme oslovili univerzity architektury. Jejich zpětná vazba nás překvapila, neboť neměly o náš projekt zájem. Ale naštěstí se nám ozval studentský spolek z pražské Fakulty architektury ČVUT, který se propojil se spolky v Liberci a v Brně. Nevnímali to tak, že mohou vyhrát soutěž a dostat peníze, ale že se jako studenti mohou zapojit do tvorby celého tohoto nového prostoru. A to byla pro ně ta správná výzva! V naší centrále jsme udělali v červnu studentský T-hackathon, na který přes víkend přijelo 45 studentů, kteří se rozdělili do 17 týmů, V těchto týmech začali pracovat na ideových studiích. Dali jsme jim zadání na 800 metrů čtverečních plochy, včetně reálné dispozice prostoru, protože o umístění v obchodním centru na Pankráci bylo už v té době jasno. Samozřejmě nechybělo vysvětlení, proč a kvůli čemu chceme Magenta Experience Center vytvořit.A nic víc. Nakonec z toho vzniklo 17 ideových studií, které byly fantastické! A řadu nápadů z těchto studií jsme skutečně převzali. Ať je to zelený strop, hydroponie, navádění v prostoru díky lince světel a světelných nápisů, podcastové studio… Byly tam i diskuze o vyvýšeném prostoru, což nakonec bohužel nebylo technicky možné. Naštěstí jsme to vyřešili různými barvami. Tři vítězné týmy jsme vzali do Budapešti, kde má sídlo architektonické studio Deutsche Telekomu, které má na starosti design T-Mobile prodejen po celém světě. Magenta Experience Center je tak společným výsledkem studentských týmů a architektů DT. Bylo skvělé sledovat jejich spolupráci, jak dostávali studenti zpětnou vazbu, architekt jim vracel jejich návrhy a ukazoval jim v nich chyby a nereálné plány. Takže byli nuceni své nápady přetvářet do reality. A nakonec vznikl návrh tohoto centra. A na přelomu září a října minulého roku začala stavba.

RJ: Od října to bylo vše velmi intenzivní. I když náročný byl vlastně celý rok.

DO: V průběhu června loňského roku jsme tedy měli hotovou jen architektonickou studii. A od té doby začal neuvěřitelný sprint. Bez pomoci partnerů i všech oddělení v T-Mobile by to nešlo. I když někdy je těžké propojit tolik lidí v korporaci. Deutsche Telekom v Německu byl zapojen do projektu také. Jako partnery jsme získali obrovské firmy jako Microsoft, Sony, LG, Samsung, Xiaomi a spousty dalších. Připojili se k nám také malé a střední firmy jako jsou například Future Farming nebo SlidesLive, která poskytuj zdejší AV techniku, propojení a ovládání všech displejů. V srpnu jsme si řekli, že toto všechno už sami dva nezvládneme a potřebujeme někoho, kdo umí udělat eventy. Proto jsme do týmu přizvali kolegyni Lucku Bartošovou, která celý život byla evenťačka a tady má na starosti celé dění v edukačním prostoru. Sama vypracovala celou strategii, zvolila témata eventů, komunikuje s partnery a navíc zařizuje i samotnou produkci. Od této chvíle jsme na vše už byli tři a začali jsme naplňovali program showroomu. Podzimní COVID nás sice zbrzdil, ale zároveň nám otevřel hodně nových dveří. Například online konference. Tím, že se nacházíme v telco byznysu a máme platformu na televizi, aplikaci Můj T-Mobile a silný brand na sociálních sítích, máme velmi velkou výhodu. Navíc jsou všechny tyto aktivity tady propojené. V současné době máme celý kalendář akcí k dispozici v online formě na internetu. Každý se může podívat na naše plánované eventy. Máme svoji microsite, svoje sociální sítě, tvoříme produkci na youtube kanál, tutoriály, jsme v naší aplikaci Můj T-Mobile a budeme se umět propojit do T-Mobile televize. Takže se tady najednou tvoří HUB, který bude vytvářet kontent, který budeme za T-Mobile směřovat ven.

JB: Existuje nějaký podobný multifunkční prostor T-Mobile někde po světě?

RJ: Neexistuje v tomto pojetí a není ani nikde v oblasti telekomunikací. Celosvětově nikdo nic takového nemá – když se podíváme na to, jak tady tento prostor funguje a co je v něm obsaženo.

JB: Tento multifunkční prostor je skutečně velmi netradiční. Nejen z různých pohledů jednotlivých zón, ale i z toho, že zde návštěvník nenajde žádné prodejní místo společnosti T-Mobile.

DO: Ano. Cílem našeho týmu je vysvětlovat, naučit a ukázat zákazníkům, že technologie jsou fajn a mohou mu pomoci. Tento prostor jako takový poskytujeme bezplatně. Když někdo přijde a líbí se nám jeho myšlenka, co dělá, jeho téma nám zapadá do našeho konceptu, tak řekneme: Jasně, pojďte to udělat! Možnosti máme takové a takové. Například jednoduché natáčení umíme zajisti sami v rámci týmu, stejně tak i menší postprodukci. Ale když někdo plánuje něco většího, tak nastoupí profesionálové ze SlidesLive.

JB: Děkuji Vám za představení celého prostoru a možností, které v něm mohou návštěvníci zažít.

Jiří Beran, Managing Partner portálu mistoprodeje.cz

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010