Krásné nové stroje

Vídáme je denně. Po ulici se plouží unavený student navlečený do poutače OBROVSKÁ SLEVA. Prokřehlá žena středního věku mechanicky nabízí letáky. Slečna ve „vtipném“ oblečku se snaží přimět zákazníky supermarketu, aby ochutnali oschlou paštiku na kousku rohlíku. Co kdyby tyhle zoufalce nahradili roboti? Firma bender Robotics do toho šla.

Pokud patříte mezi příznivce animovaného seriálu Futurama, určitě znáte cynického robota jménem Bender. Trojice kamarádů z brněnského Vysokého učení technického měla o názvu firmy jasno už od začátku. Koncepce reklamního robota Adveeho se rodila podstatně déle.

Měli na co navazovat: česká robotika má ve světe dobrý zvuk. Obchodní a marketingový ředitel Bender Robotics Šimon Chudoba vzpomíná: „Kluci na VUT vytvářeli autonomní roboty, které jsou schopny se pohybovat v terénu, a chodili s nimi na různé soutěže. Pro technické muzeum v Plzni měli připravený projekt pojizdného monitoru, který měl informovat o tom, co se kde děje – takový jezdící informační kiosek. Já jsem předtím dělal konzultanta a ten nápad mě zaujal.“

Běžná česká rodinka – taťka, mamka a dcera tak kolem dvanácti – tlačí vozík pražským supermarketem. Za rohem se vynoří stříbrná postava a míří k nim. Advee jde do akce a rodina se začíná bavit. Robot jim suverénně tyká, představí se a zaskočí je informací, že jsou krásní. Vyfotí hihňající se dceru a vytiskne fotku.

Proč reklamní robot? Protože ve světě komerční komunikace jsou peníze. Prvotní jednoduchý nápad konzultovali brněnští robotici s lidmi z reklamní branže a Advee začal dostávat tvar. Chudoba vypráví: „Základní požadavek zněl, aby robot byl interaktivní. Postupně jsme přišli na to, že musí mít vlastní osobnost. Musí vypadat jako živá bytost, která se rozhodne: teď si s tebou budu povídat, řeknu ti, co je nového, a teď pojedu dál.“

K monitoru přibyl dotykový displej, výkonná tiskárna a další hardware. Také podoba Adveeho se vyvíjela – napadlo by vás, jak je důležité, aby měl robot hlavu? Za svůj vzhled vděčí Advee designérovi Martinu Tvarůžkovi.

„Osm lidí na něm intenzivně pracovalo dva roky a stál řádově miliony korun. Lidi od reklamy měli spoustu nápadů, ale že by do toho někdo nedej bože investoval, to ne.“ říká Šimon Chudoba. Naštěstí Adveeho vznik podpořilo Jihomoravské inovační centrum – záslužná instituce, která pomáhá studentským nápadům na svět. Naživo byl poprvé představen 25. listopadu 2010 na soutěži instore komunikace POPAI AWARDS, kde zvítězil v kategorii novinek a získal další dvě ocenění.

Rodinka už se s Adveem zkamarádila. Taťka v dřepu obhlíží podvozek, dcera si robota natáčí na mobil. Advee ale ví, že si musí zasloužit svůj plat. Upozorní je: „Nevadí mi dlouho stát, ale musím mít s kým klábosit!“

Co vlastně Advee umí? Popojíždí v interiéru (navigují jej „majáky“ rozmístěné v prostoru), překážkám se vyhýbá díky ultrazvukovým čidlům. Hledá lidi – pozná je pomocí softwaru na rozeznávání tváře – osloví je a komunikujem s nimi. Přednastavené moduly vytvářejí zdání umělé inteligence, hlas mu propůjčil profesionál z dabingu. Umí dotisknout na letáky jakoukoliv informaci a taky fotku překvapeného zákazníka. Toho pak vyzve, aby si na displeji přehrál video nebo zahrál jednoduchou hru. Vítězi dá kupon nebo jej rovnou zavede k prodejci. Bezpečnost zajišťují čidla v náraznících, která robota po dotyku s překážkou okamžitě zastaví.

Šimon Chudoba vysvětlije: „Advee má tři oblasti využití. Jednak kongresy, plesy a různé VIP akce, kde chce zadavtel zazářit, přijít s něčím novým. Potom veletrhy, kde se pohybuje mezi stánky a upoutává pozornost na vystavovatele. A pak kampaně v nákupních centrech. „

Advee nabízí rodince, aby na monitoru vyplnila soutěžní kvíz. Dcera se do toho za nadšeného kibicování rodičů pustí – a vyhraje slevovou poukázku! „Docela zajímavý! Nebo ne?“ pochválí se robot.

Ve společnosti se Advee prosadil rychle. Letos v lednu zazářil na reprezentativním diplomatickém Českém plese v Bruselu. Vítal hosty, rozdával lístky do tomboly a vylosoval jejího vítěze. Manažeři nákupních center byli zpočátku opatrnější, jako první se osmělili v Tescu. V březnu si Advee odbyl úspěšnou premiéru v pražském Edenu, kde nabízel zákazníkům věrnostní kartu, v dubnu prezentoval mercedesy v luxusním shopping centru Aupark v Bratislavě.

Analýzy výzkumných a poradenských firem podle Chudoby ukazují zajímavou věc: zákazník dělá kolem sedmdesáti procent nákupních rozhodnutí přímo v prodejně, přičemž pouhá čtvrtina nakupujících vytváří tři čtvrtiny zisku. Jinými slovy – kdo je upoutá přímo na místě, má vyhráno. “ Jsme schopni nabídnout docela širokou škálu možností včetně komunikace ve čtyřech jazycích. Přizpůsobit Adveeho program požadavkům zadavatele trvá dva až tři týdny“, vysvětluje Chudoba. Dneska už má Advee diář plný na dva měsíce dopředu. A cena? Denní pronájem robota stojí řádově desítky tisíc.

Ozývají se i zájemci ze světa. Na veletrhu obchodních příležitostí v Cannes se Advee zalíbil Rusům. „Ptali se naprosto přímočaře: Kolik to stojí? My jsme z Ruska“, směje se Chudoba. V Evropě Advee příliš konkurence nemá. několik technologických firem sice vyvinulo prezentační roboty, ale propagují s nimi hlavně sami sebe.

Dcera zuřivě Ťuká do mobilu – dává si fotku s Adveem na Facebook. Mamka si robota opatrně pohladí a jde se podívat, jak to vypadá s tou slevou. Advee se loučí, motorky zahučí a jede se dál.

Bender Robotics teď staví Adveemu bratra. Časem by rádi dosáhli toho, že budou roboty vyrábět zákazníkům na míru. Šimon Chudoba je optimista. „Už dnes je k dispozici obrovská škála technologií, které by se do něj daly integrovat. Analýza a syntéza řeči, rozlišení věku a pohlaví… Ve chvíli, kdy zákazník řekne, co potřebuje, budeme se tím zabývat.“

Těžko říci, jestli se někdy dočkáme chvíle, kdy budou lidé odvracet pohled od ošuntělého robota nabízejícího na nároží letáky. Zatím Advee lidi baví a přitahuje pozornost. A o to jde.

Jméno: Robot Advee
Narozen: 2010 v Brně
Práce: reklama, propagace
Jazyky: cz, en, de, sk
Výška: 160 cm
Váha: 90 kg
Povaha: sangvinik a optimista
Plány do budoucna: založit rodinu
Facebook: Advee

Zdroj: MEM Magazine, 01/2011