Krádeží v obchodech ubylo, pomáhají i kamery napojené na chytrý software
V supermarketech kradou většinou muži, a to v odpoledních hodinách. Typicky drogistické zboží nebo alkohol. S odhalováním krádeží kromě pracovníků ostrahy nově pomáhají i IT technologie.
Krádeže v obchodech tuzemská policie eviduje teprve od loňského roku. Dle policejních statistik tak loni došlo k celkem 1496 nahlášeným krádežím. V průměru jsou to v celém Česku čtyři krádeže denně.
Příznivou statistiku meziročního snížení drobných krádeží přímo „u zdroje“ potvrzuje Martin Giebel, ředitel Divize retailu společnosti M2C, která má v České republice na starosti ostrahu, facility management a dodávku technologií ve více než 65 velkých obchodních centrech.
„Hlavní příčiny nižšího počtu krádeží v obchodech spatřuji v menší návštěvnosti a větším počtu zaměstnanců na prodejní ploše. Dalším aspektem byl zvýšený počet pracovníků ostrahy, kteří se na prodejnách podíleli na koordinaci hygienických opatření,“ říká Martin Giebel.
Podle Giebela byla v pandemickém roce viditelná všudypřítomná celková soudržnost a solidarita obyvatel Česka, což mělo také velký podíl na celkovém poklesu kriminality.
Kradou většinou muži
Ze statistik M2C vyplývá, že v obchodech nejčastěji kradou muži (75 procent případů) a to v odpoledních hodinách. Typicky kradeným zbožím jsou cukrovinky, drogistické zboží nebo alkohol.
S odhalováním nejenom externí, ale rovněž interní kriminality, kdy krade samotný zaměstnanec obchodu, nově pomáhají i nejmodernější výpočetní technologie. Například analytický software TrackSys, jenž vyvinula společnost M2C, přičemž základní aplikaci je možné nainstalovat do všech provozoven s datovým připojením a sítí kamer.
V Česku jeden z modulů softwaru TrackSys využívá například síť supermarketů Albert a v blízké budoucnosti se počítá s nasazením této technologie v obchodech s módou nebo v logistických procesech.
TrackSys v maloobchodu vyhodnocuje například nestandardní transakce na pokladnách. Díky napojení na kamerový a pokladní systém lze jednoduše ověřit, zda bylo všechno zboží namarkováno správně. Monitorovat lze tímto systémem nejenom klasické, ale i samoobslužné pokladny.
V případě interní kriminality se mezi podezřelé transakce zahrnují častá storna nebo nákupy složené jen z položek za menší částky. Analytický software dokáže odhalit i takzvané „přátelské“ nákupy, kdy pokladní nenamarkuje všechny položky nebo vydá levnější zboží, než ve skutečnosti namarkuje.
„Po nasazení monitorovacího systému se zvýšil počet vyhodnocených podezřelých účtenek v pokladních zónách, díky čemuž došlo ke snížení interní kriminality. Technologie přispěla také k automatizaci procesů a to jak na straně společnosti Albert, tak na straně operátorů M2C, kteří vyhodnocují incidenty,“ říká technický ředitel M2C Filip Ryšavý.
Podle něj systém přináší 60% časovou úsporu při šetření incidentů a zároveň množství vyřešených případů zvyšuje až o 150 procent.
„Interní kriminalita má společný znak, že se zpravidla opakuje a to dlouhodobě. Jednotlivé případy obvykle nezpůsobí okamžitou ztrátu ve vysoké hodnotě, ale při dlouhodobém působení se suma načítá,“ dodává ke krádežím vlastních zaměstnanců v supermarketech Lukáš Převrátil, ředitel dohledového centra M2C Space.
Podle něj zaznamenali i případy, kdy souhrnná ztráta dosáhla vyšších stovek tisíc korun, a to nejen v České republice.