Hypermarkety dominují, menší prodejny jsou na tom stejně jako vloni

Hypermarkety tak opět potvrdily svou dominantní  pozici na českém trhu, a to s 2 % nárůstem preferencí. Už 43 % populace v nich utrácí největší podíl svých výdajů za potraviny a drogerii. Diskonty si udržují druhou pozici, nejvíce v nich za potraviny utrácí 25 % českých domácností. Obliba supermarketů mírně poklesla, přednost při nákupu potravin jim dává 15 % lidí. Menší prodejny si udržely svou loňskou pozici, preferuje je stále 15 % domácností.

Hypermarkety si lidé vybírají především kvůli širokému výběru zboží. Diskonty zase lákají kombinací celkově příznivých cen a přiměřené kvality. Pro supermarket se zákazníci rozhodují hlavně z důvodu jeho snadné dostupnosti a také kvůli příjmenému a čistému prostředí. Malé prodejny jsou pro své zákazníky atraktivní snadnou dostupností, příjemným a ochotným personálem a též snadnou orientací v prodejně.

Celkově v loňském roce nejvíce utrácely domácnosti za potraviny v prodejnách Kaufland, jako své hlavní nákupní místo potravin je uvedlo 19 % z nich. O druhé místo se dělí prodejny Albert s diskontem Penny Market (oba řetězce mají shodné preference 12 % domácností). TOP 5 řetězců ještě doplňují prodejny Tesco a Lidl (oba mají preference 10 % domácností).

Češi při nákupech potravin stále více rozlišují jednotlivé řetězce. Ty se totiž začínají pomalu profilovat a dokážou – díky rozlišné kombinaci ceny, šíře nabídky a kvality sortimentu – přilákat zákazníky na různé kategorie zboží. Například v prodejnách Globus české domácnosti rády nakupují maso, uzeniny a biopotraviny. Kaufland a Lidl jsou úspěšné s nabídkou ovoce a zeleniny i krmiva pro domácí mazlíčky. V prodejnách Tesco si lidé při velkých nákupech pořizují nealkoholické nápoje, v supermarketech Albert v rámci častých návštěv zase pečivo a lahůdky. Billa je oblíbená při koupi sýrů, ovoce a zeleniny, Penny Market při nákupu mléčných výrobků, kávy a čaje.

 

Zdroj: Výběr, 161/2011