Globus přestavuje obchody, zvýrazní vlastní pečivo a maso

Obchodní řetězec Globus v Česku roste a chce se ještě více
zviditelnit. Postupně přebuduje svých patnáct hypermarketů, představí nový
koncept a na jaře ho podpoří marketingovou kampaní. Globus je u zákazníků populární třeba nabídkou svého masa,
které pochází z vlastní porážky přidružené k obchodům. V obchodech má také
svoji pekárnu s čerstvým nerozpékaným pečivem a řadu lokálních produktů od
místních dodavatelů.
Podle marketingového šéfa Globusu Bronislava Matyška to ale
v určité chvíli přestalo stačit. Vznikla totiž další konkurence – nové obchody,
farmářské trhy či malé pekárničky.

Žádný nový hypermarket

Globus, patřící již páté generaci německé obchodnické rodiny
Bruchů, teď pracuje na strategii, jak se klientům přiblížit. „Fyzicky blíž
lidem nepůjdeme, příští rok nepostavíme žádný nový hypermarket,“ řekl Matyšek
Hospodářským novinám.
V brzké době se společnost podle něj chystá představit nový
koncept. S největší pravděpodobností půjde o službu podobnou internetovému
obchodu, která ale nebude typickým e-shopem. „V Česku zatím nemá chystaný
koncept obdoby,“ tvrdí bez dalších podrobností marketingový ředitel.
Obchody se budou modernizovat a budou jinak uspořádány –
změnou už prošel Globus na pražském Zličíně. „Hypermarket bude navenek dál
krychlí, ale z těch obchodů musí vystupovat řemeslná výroba,“ uvedl Matyšek.

Pekárny, ne rozpékárny

Globus je oproti zbytku trhu specifický v tom, že zaměstnává
spousty vlastních pekařů či řezníků. V obou případech jde skoro o tisícovku.
Celkově přitom firma zaměstnává v tuzemsku téměř šest tisíc lidí. „Pracujeme s učňovskými obory, třeba řezníci u nás skládají
zkoušky,“ přiblížil Matyšek. „Kdyby Globus nepekl, ale rozpékal, stačila by mu
v úseku pečiva třetina zaměstnanců,“ dodal. Řetězec plánuje také postupně rozšířit vlastní kavárny do
všech 15 prodejen. „Pojmy jako ,pečeme‘ se najednou vykrádají v mediální
masáži. Musíme teď vysvětlit, co skutečně znamená péct, musíme víc mluvit,“
říká Matyšek.
V Lidlu či Kauflandu se vesměs dopékají rozmražené produkty,
pečivo rozpékají také v supermarketech Albert. Nové pokusy se objevují i s
řeznictvím. Třeba Tesco bude pronajímat prostor uvnitř prodejen řezníkům z
Kosteleckých uzenin.

Nejlepší výsledek za poslední roky

Podle předběžných výsledků měl Globus v posledním finančním
roce (končícím v červnu 2014) nejvyšší zisk za poslední čtyři roky. „Při
tržbách 23 miliard korun jsme vydělali zhruba 200 milionů korun,“ říká Matyšek. „Daří se nám vydělávat, protože máme pořád podíl obratu ve
slevových akcích nižší než konkurence. Chytřeji zlevňujeme. Jen určité zboží v
letácích zlevníme všem. Další zvýhodnění nabízíme ve věrnostním programu jen
lidem, kteří se k nám vracejí,“ vysvětlil Matyšek. Češi podle něj chodí do hypermarketů Globus pro největší
nákupy ze všech obchodů. Odvolává se přitom na údaje výzkumné společnosti
Incoma GfK.