Evropský maloobchod v r. 2011

Hospodářský útlum v Evropě způsobující ztrátu pracovních míst, ale i výdajové škrty vlád, či opatrnost bank při úvěrování vytvořily ekonomické prostředí, které hlavní maloobchodní řetězce ve svých hodnotících zprávách za uplynulý rok hodnotí jako „náročné“ nebo „plné výzev“.

Carrefour s novým šéfem

Francouzskému Carrefouru, jedničce evropského maloobchodu, se loni nedařilo. Čistý obrat meziročně stoupl o 0,5 % na 91,5 mld. eur, když v závěrečném čtvrtletí roku 2011 nastal meziroční pokles o 0,8 %. Čistý zisk přičítající se skupině klesl o více než 14 % na 370 mil. eur. Vedení koncernu hodnotí loňské výsledky ve své zprávě jako „smíšené“. Nevalně se vedlo ve Francii, ale zejména v jihoevropských zemích zasažených dluhovou krizí (Řecku, Itálii, Španělsku). Naproti tomu příznivý obrat ve vývoji prodeje nastal v Belgii a Polsku. Za chronickou ekonomickou slabinu Carrefouru lze označit jeho nadměrnou závislost na evropském trhu, kde loni realizoval přes 72 % obratu (66,3 mld. eur, z toho 39,5 mld. ve Francii). V zámoří se daří v Brazílii, naproti tomu obrat v Číně se nevyvíjí podle představ.  Odcházející šéf Lars Olofsson (Švéd) akcionáře Carrefouru zklamal. Snažil se zastavit klesající trend programem „Carrefour Planet“, v jehož rámci financoval nákladnou přestavbu největších obchodních jednotek. Záměr mu však nevyšel. O zvrat se chce pokusit nový šéf  dvaašedesátiletý Georges Plassat. Pro Carrefour pracuje teprve od letošního dubna a nejvyšší výkonné funkce se ujímá prvního července. Přišel z řetězce Vivarte a je pověstný tvrdým přístupem ke snižování nákladů. Výhodnou cenovou nabídkou se bude snažit přilákat do řetězce zákazníky, kteří nyní nakupují on-line nebo ve specializovaných prodejnách.

Tesco tlumí expanzi v Británii

Daleko ke spokojenosti má také britské Tesco. Obchodní zisk skupiny (zhruba stejný jako zisk hrubý) loni meziročně stoupl o 1,3 % na 3,8 mld. liber, když ve Velké Británii klesl o 1 % na 2,6 mld. liber, zatímco mezinárodní byznys vydělal meziročně o 17,7 % více (1,1 mld. liber). Tesco je nyní přítomno ve 14 zemích, kde provozuje přes 6000 obchodních jednotek. Celkem zaměstnává přes půl milionu lidí. Na domovském trhu Tesku v poslední době zvolna klesá podíl (nyní kolem 30 %), a to v prospěch Asdy, dceřiné firmy amerického Walmartu, nebo německých diskontů. Přesto je to stále gigant, který je vidět všude. Odhaduje se, že britské domácnosti každou libru z deseti utrácejí právě v prodejnách Teska. Společnost, v minulých letech udivující stabilně vysokým tempem růstu svého obratu, letos v lednu zaskočila akcionáře zprávou, že její zisk za finanční rok (do konce února) zaostane za očekáváním. Stalo se tak vůbec poprvé po 20 letech. Výkonný ředitel Philip Clarke vzápětí oznámil, že společnost vyčlení přes miliardu liber šterlinků na modernizaci stávajících obchodů, nikoli na výstavbu nových, a také na rozvoj on-line prodeje. V Británii plánuje renovovat 430 obchodů. Tesco hodlá v Británii najmout dalších 20 tis. zaměstnanců. Jeho divize bankovních služeb začne letos v Británii vůbec poprvé nabízet také hypoteční úvěry.

Metro se chce prosazovat jako maloobchodník

Německé skupině Metro klesl loni obrat o necelé procento na 66,7 mld. eur. Klíčovou divizí koncernu je největší velkoobchodní firma světa Metro Cash & Carry podílející se na obratu skupiny téměř 47 %. Následuje prodejce spotřební elektroniky Media Saturn s 31 % (ten je v tomto segmentu zase největší v Evropě). Prodej v Německu, kde společnost realizuje skoro dvě pětiny obratu, loni meziročně klesl o 1 % na 25,9 mld. eur. Mezinárodní byznys oslabil o 0,7 % na 40,8 mld. eur. Je tu ovšem velký rozdíl. Zatímco v západní Evropě nastal pokles o 3,1 % na 20,9 mld. eur, v Evropě střední a východní zaznamenal koncern vzestup obratu o 0,4 % na 16,9 mld. eur (růst propočtený v národních měnách činil 3,3 %)Metro Group se chce podle svého šéfa Olafa Kocha vůči zákazníkům „více prosazovat jako maloobchodník“. Metro Cash & Carry prošla reorganizací. Člen management board Frans Müller nyní přímo řídí obchody na klíčových trzích (Čína, Francie, Německo, Itálie, Polsko, Rusko, Španělsko a Turecko), kde divize Cash & Carry realizuje zhruba dvě třetiny obratu. Řízení v dalších 22 zemích, kde je Cash & Carry přítomen, bylo rozděleno mezi tři regionální manažerské týmy.

Rewe sází na Rusko

S loňským rokem je spokojen německý koncern Rewe, jehož obrat (bez samostatných obchodníků) stoupl o 3,5 % na 40,3 mld. eur, z toho v Německu o 3,1 % na 27,5 mld. eur. V zahraničí se obchody hýbaly lépe, když v průměru zvedly obrat o 4,4 % na 12,8 mld. eur. Dařilo se nejen značkám Billa, Merkur, Bipa a Adeg, ale také diskontní dceřiné firmě Penny. Její celkový obrat proti roku 2010 stoupl o 3,6 % na 10,3 mld. eur, z toho v Německu o 1,6 % na 6,5 mld. eur. Skupina sází prostřednictvím své rakouské dcery Rewe International na Rusko. Na jeho trh vstoupila v roce 2004 a loni tam ve svých 72 prodejnách zvýšila obrat o 16,3 % na 436 mil. eur. Přesto, že 58 % Rusů na počátku letošního roku odpovědělo, že letos počítá se stagnací příjmů a 17 % dokonce s jejich poklesem, Rewe sází na další expanzi. Nedávno koupila od turecké společnosti Enka tucet obchodů Citystores v oblasti tzv. velké Moskvy. Postupně budou přebudovány na supermarkety Billa a integrovány do stávající ruské sítě Rewe. „V Rusku spatřujeme velice slibný růstový trh, zejména v Moskvě a okolí,“ říká Frank Hensel, šéf Rewe International.

Ahold zvýšil zisk o pětinu

Spokojenost podle předběžné souhrnné zprávy za rok 2011 panuje také v nizozemském Aholdu. Jeho prodej meziročně stoupl o 5,5 % (propočet podle neměnných kurzů) a přesáhl 30 mld. eur. A čistý zisk vylétl dokonce skoro o pětinu na miliardu eur. Stalo se tak nejenom díky modernizaci prodejen, ale i splnění úsporného programu. V období 2012 – 2014 se v něm má pokračovat a snížit náklady o dalších 350 mil. eur. Nizozemský řetězec zapustil pevné kořeny v USA, na které loni připadlo téměř 60 % obratu v eurech. V americké měně to bylo 25,1 mld. USD, meziročně o 6,6 % více.  Na domovském trhu zaznamenal Ahold růst o 4,3 % na 10,5 mld. eur. Do účetní kolonky „Ostatní Evropa“ zahrnuje Česko a Slovensko, kde čistý prodej v minulém roce stoupl o 4,8 % na 1,7 mld. eur (podle aktuálního kurzu). Nizozemská divize Albert Heijn loni poprvé vstoupila do Belgie, kde otevřela dva obchody. Letos se chystá s formátem konvenience do Německa. Ahold začátkem letošního března oznámil, že jeho čistá „cash pozice“ činí 2,6 mld. eur. Má tedy dostatek „munice“ pro další menší akvizice. Během prvních letošních měsíců získal v USA firmu Genuardi  Stores za 106 mil. USD a v Nizozemsku internetového obchodníka Bol.com za 300 mil. eur.

Belgická Delhaize v USA

Uspokojivých výsledků dosáhl belgický řetězec Delhaize, jehož obrat propočtený ve stálých kurzech loni stoupl o 4,6 % na 21,1 mld. eur. Společnost skoro dvě třetiny obratu přepočteného na eura realizuje v USA, kde se jí během druhé poloviny loňského roku zhoršil prodej zejména na jihu. Prodejní obrat v USA vyjádřený v dolarech stoupl o 2,2 % na 19,2 mld. USD. Čistý zisk skupiny meziročně klesl 15 % na 475 mil. eur (propočet ve stálých kurzech). Hlavní maloobchodní evropské koncerny jsou ve svých vyhlídkách na letošní rok mírně optimistické. Jakékoli prognózy jsou ovšem v nynější nejisté situaci velice ošemetné.