Český zákazník je čím dál méně loajální

Společnosti INCOMA GfK a server AkcniCeny.cz zahájily společný projekt, který sleduje dopad akcí na nákupní chování českých zákazníků. Sleduje se jak dopad promovaného zboží a komunikačních médií na volbu nákupního místa, tak přesuny zákazníků mezi jednotlivými řetězci.

Na základě dotazování více než tisíce zákazníků bylo zjištěno, že při 56 % nákupů potravin nevyužili zákazníci svůj obvyklý obchod, ale nakoupili v jiné prodejně. Potvrzuje se tak, že věrnost českých nakupujících k nákupnímu místu je relativně nízká. Konkrétní akční nabídka se jako důvod jít na nákup jinam uplatnila v 17 % nákupních košíků.

Produkty v akční nabídce, ovlivňující jejich rozhodování, jsou nejčastěji mléčné výrobky (37 %), ovoce a zelenina (32 %), maso (19 %) či čerstvé uzeniny (18 %). Silným důvodem pro změnu prodejny jsou také akce na alkoholické i nealkoholické nápoje.

Potvrzuje to i Ondřej Hloupý z portálu AkcniCeny.cz, který říká: „Trend sensitivity zákazníka na cenu či akční zboží je v poslední době zřetelný, zákazníci jsou ochotni měnit svou prodejnu více než dříve. I ti, kdo jezdí na běžné nákupy automobilem, uvádějí, že vzhledem k dlouhodobě rostoucí ceně paliva pečlivěji zvažují, kam na nákup vyrazí.“ Takových zákazníků je dle ankety portálu AkcniCeny.cz 58 %.