Česko má 4. nejhustší síť hypermarketů

Na prvním místě je Švédsko, kde jich na milion lidí připadá o dva více. Naopak v Polsku jich je na stejný počet obyvatel osm, v Turecku a Nizozemsku jen tři. Vyplývá to z analýzy společnosti The Nielsen Company.

„V ČR je vysoká penetrace hypermarketů. Existuje ale určitý prostor pro otevírání dalších supermarketů nebo diskontů,“ komentoval údaje Lubomír Mechura z Nielsen Czech Republic. Na milion obyvatel ČR totiž připadá jen deset velkých supermarketů a 116 menších supermarketů, což je méně než v řadě evropských zemí. Například v Rakousku na milion lidí připadá 35 velkých a 396 malých supermarketů a v Německu jich je 57 a 256.

Vysoká koncentrace řetězců přitom nutí obchodníky k velkému konkurenčnímu boji. Snaha o udržení co nejnižších cen se však odráží v kvalitě potravin. Státní zemědělská a potravinářská inspekce našla loni závažné nedostatky v 15 procentech kontrolovaných potravin.

Hypermarkety zakryly téměř celé Česko

Síť hypermarketů pokryla už většinu území České republiky a v jejich spádové oblasti podle údajů společnosti Incoma GfK žije takřka 90 procent české populace. Expanze hypermarketů proto v posledních letech zpomalila a obchodní řetězce tyto velkoplošné prodejny stavějí ve stále menších městech.

Počet supermarketů, hypermarketů a diskontních prodejen se v tuzemsku v roce 2010 podle údajů Incoma GfK zvýšil téměř o padesát na 1 386. Počet supermarketů v vzrostl o 24 na 500, síť hypermarketů se rozrostla o deset prodejen a na konci roku 2010 v Česku fungovalo 268 hypermarketů. Počet diskontních prodejen se předloni zvýšil o 13 na 618. Loňské statistiky zatím nebyly zveřejněny.

Supermarkety na konci loňského roku jako hlavní nákupní místo potravin podle údajů Incoma GfK uvedlo 18 procent českých domácností, zatímco o rok dříve se tento ukazatel snížil na 15 procent ze 17 procent v roce 2009. Obliba hypermarketů se loni zvýšila na 44 procent ze 43 procent v závěru roku 2010.

„Celkově české domácnosti stále nejraději nakupují potraviny ve velkých hypermarketech, výrazný nárůst ovšem v loňském roce zaznamenaly i o něco menší supermarkety. Lidé do nich mají blíže, a mohou tak pružněji reagovat na speciální cenové nabídky nebo nakupovat jen to zboží, které právě potřebují,“ uvedl Pavel Cabal ze společnosti Incoma GfK.


Zdroj: ekonomika.idnes.cz, 10.2.2012

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010