Stravenkami v budoucnu už ve všech obchodech nezaplatíte

Nejen odpůrci stravenek, ale také i samy stravenkové firmy chtějí zpřísnění používání stravenek. Češi ročně projedí ve stravenkách patnáct miliard korun, v budoucnu by však jimi mohli platit jen za teplé jídlo v restauracích, skončil by tedy například i nákup v supermarketu.
S návrhem na zpřísnění přicházejí paradoxně samy firmy, které stravenky vydávají.
Pravidla jsou velmi vágní. Chceme, aby se zpřesnilo, na co se stravenky smějí použít a za jakých podmínek,“ říká pro zpravodajský server idnes.cz Martin Bulíř, šéf Asociace provozovatelů poukázkových systémů (Apropos) a jedné ze dvou vedoucích firem na českém trhu v oboru, společnosti Edenred.

stravenka - TR - small

Současná legislativa a praxe říká, že za stravenky se smějí kupovat prakticky jakékoliv potraviny mimo alkoholu, což se ale vzdaluje od původnímu záměru při zavádění stravenek – tedy podporovat zdravý životní styl s pravidelnou stravou. Legislativu přitom nyní ani nezajímá, jestli si zaměstnanec za stravenky kupuje zdravé nebo nezdravé jídlo. Potíž by jistě byla i s definicí zdravého jídla.

Společnosti vydávající stravenky chtějí do budoucna ochránit svůj byznys.
V minulosti byly proti stravenkám různé ataky, které si vybíraly jen ty negativní věci. Přísnější zákon by umožnil, aby se takové věci neděly,“ vysvětlil Bulíř. „Navíc pojem jedno hlavní jídlo denně je příliš obecný a dá se zneužívat.“

„Stravenkové“ firmy chtějí přesněji definovat, za jakých podmínek se mohou stravenky používat, například navrhují povinnost uznávat stravenky jen v jejich smluvní síti. Dosud stravenky přijímají i obchody, které smlouvu se stravenkovými společnostmi nemají, a stává se z nich v podstatě alternativní měna.

Nemůžeme pak u nich kontrolovat, zda se za ně nekupuje něco jiného, než co povoluje zákon,“ vysvětlil Bulíř, který očekává výrazný úbytek zneužívání díky zavedení elektronické evidence tržeb, která ztíží možnost „recyklace“ stravenek.


Trh se stravenkami je v České republice velký – vydavatelé stravenek dosahují tržeb ve výši přes miliardu korun ročně, navíc s velmi zajímavou marží. Při tržbách 402 milionů korun měl v roce 2014 Edenred čistý zisk 68,8 milionu korun, rentabilita tržeb tak dosahuje 17 procent. Trojka českého trhu Le Cheque Déjeuner dosáhla v roce 2014 rentability dokonce třicet procent, jednička v oboru Sodexo čísla v rozporu se zákonem o účetnictví nezveřejňuje.
Český trh si rozdělilo hlavně trio těchto největších firem. Na Slovensku loni padla vysoká pokuta za kartel stravenkářských firem, v Česku však Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nic podobného neřeší.

Problematikou stravenek se zabývá také diskusní pořad DVTV na zpravodajském serveru Aktualne.TV ze dne 3.6.2016. Video verze pořadu, případně jeho audio verze, je k dispozici zde.

 
Zdroj: idnes.cz, Aktualne.TV

Foto: pixabay.com

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010