BankETy na pobočkách Air Bank

Je 30. srpna, půl deváté večer. Náhodný chodec procházející ostravským Masarykovým náměstím se diví. Nahlíží do oken domu číslo 21 a ptá se sám sebe. Co se tady děje? To je banka? A otevřená? Teď večer? Co tam dělá tolik lidí? Loupež? Ale proč pijí všichni víno? Vydařená loupež? Nato náhodný přistoupí blíže a už ví. V bance probíhá vernisáž obrazů. To už si ho ale všímá hezká slečna v zeleném overalu a zve ho dál na Výtvarný BankET, který se tento večer koná zrovna v ostravské pobočce Air Bank na Masarykově náměstí. Podobně mohli být v uplynulých měsících lidé překvapeni i před dalšími pobočkami Air Bank, kde se konaly první z řady BankETů. Akcí, při kterých nová česká banka servíruje přímo na svých pobočkách nebankovní zážitky.

Koncept

Jak myšlenka BankETů vznikla? Na začátku bylo zadání pro architektonické studio, které dostalo za úkol navrhnout pobočky budoucí banky. Air Bank chtěla, aby prostor poboček být otevřený, příjemný, jednoduše jako stvořený pro neformální setkávání většího množství lidí. Stejně tak jako v mnoha jiných věcech se Air Bank chtěla i v tomto ohledu odlišit od klasických bank. Rozhodla se proto v prostorách svých poboček nenabízet lidem pouze bankovní služby, ale také zážitky, které je obohatí jinak. Pobočky nová česká banka postavila tak, aby v nich mohly probíhat výstavy, filmové projekce, koncerty, sportovní exhibice (kromě skoků do vody a motokrosu) a spousta dalších aktivit. Cílem bylo navázat bližší spojení s klienty i s těmi, kteří klienty Air Bank ještě nejsou, a pomoci svým dílem k tomu, aby lidé mohli mít i banku rádi. Myšlenka BankETů se tedy narodila ještě před otevřením Air Bank. Samotný název ale vznikl o řadu měsíců později. Význam slova banket se v podání Air Bank posunul. Kdo čekal hostinu, při které se prohýbají stoly, zjistil, že banka servíruje menu, které zahání spíše hlad po zážitcích a netradičních setkáních.

Poprvé

První BankET byl věnovaný vychytávání chybiček a ladění detailů. Air Bank jej uspořádala pro své zaměstnance a jejich přátele ještě před spuštěním banky. Na pobočce v NC Eden zahrála kapela Republic of Two. Akce na 100 % splnila účel a odcházeli z ní spokojeni nejen zaměstnanci, ale i samotní hudebníci, kteří přišli se spoustou nápadů na podobu budoucích BankETů.

Cíle

Na možná témata BankETů se Air Bank neptala pouze členů kapely Republic of Two, ale v rámci zvláštní promoakce i náhodných kolemjdoucích. Těch se banka prostřednictvím ankety ptala, na jaký BankET by do Air Bank nejraději přišli. Zjistit, jakému programu by lidé žijící a pohybující se ve spádové oblasti dané pobočky dali přednost, bylo a je klíčové pro splnění cílů, které si pro BankETy nová česká banka stanovila. Air Bank se totiž snaží svými BankETy nejen podpořit image nejoriginálnější banky na trhu a komunikovat hodnoty, vize a filozofii, na kterých stojí, ale chce se také stát živou součástí místa, kde působí. Nová česká banka si přeje, aby lidé do jejích poboček nechodili jen kvůli penězům, ale také kvůli nevšedním zážitkům.

Výtvarné BankETy

Kromě hudby a divadla v anketách bodovalo také výtvarné umění. Proto se Air Bank rozhodla uspořádat sérii Výtvarných BankETů. Svou roli při tomto rozhodnutí hrála také snaha doplnit čistý design poboček o další prvky a zaujmout tak každého, kdo do pobočky vchází. Koncept Výtvarných BankETů vznikl ve spolupráci s Artbankou (podobnost názvů je opravdu čistě náhodná). Cílem bylo zapojit klienty i náhodné kolemjdoucí do práce na uměleckém díle a ukázat jim tak, že současné výtvarné umění nekouše a má co nabídnout. Každý BankET zahájila výstava uměleckých děl vybraného umělce „ze stáje“ Artbanky na pobočce Air Bank. Současně s výstavou umístila banka před pobočku obří malířské plátno, na které mohli kolemjdoucí nakreslit to, co mají rádi (spojení se sloganem Air Bank). Těm stydlivějším pomáhala hosteska, která je navíc pozvala dovnitř pobočky na výstavu obrazů. Poté, co se plátno zaplnilo, dorazil na pobočku umělec, aby zde za plného provozu během jednoho odpoledne vytvořil nové umělecké dílo. Vrcholem BankETu pak byla vernisáž, na které bylo nové dílo pokřtěno. Návštěvníci si při vernisáži mohli nad skleničkou sektu s umělcem i se zástupci Artbanky a Air Bank popovídat o všem, co je zajímá. Hosté také vymýšleli jméno pro nové dílo a vybírali z vystavených prací tu, kterou si banka zapůjčí na jeden rok, aby zdobila interiér pobočky.

Úspěch?

Kromě drobných technických detailů (zajištění, aby lidé nekreslili akrylátovými fixy tam, kam nemají, ošetření autorských práv jednoho každého kreslícího atp.) Air Bank řešila daleko významnější otázku, a to, jestli lidé na tuto akci vůbec přijdou. Koncept otevření pobočky banky pro nekomerční aktivity je natolik nový a nezvyklý, že se logicky objevily pochybnosti, zda se lidé nebudou ostýchat na podobnou akci přijít. Jestli nebudou mít obavu z komerčních nabídek. Akce a její principy tedy byla důkladně komunikována. Důraz byl kladen na osobní pozvání ze strany bankovních asistentů na pobočce a hosteskami před pobočkou. K tomu, aby lidé na akci nezapomněli, sloužily i pohlednice s pozvánkou, které bankovní asistenti s hosteskami rozdávali. Pozvánky na BankETy se objevily také na webu a sociálních sítích Air Bank, Artbanky a obchodních center (pokud se BankET konal na pobočce v obchodním centru). Na akci zvala banka také prostřednictvím LCD obrazovek na pobočkách a plakátovacích ploch v obchodních centrech. Kromě toho jsme pozvánku mohli zahlédnout v kulturních zpravodajích (Metropolis v Praze a Program v Ostravě).

Úspěch!

Zejména osobní pozvání se ukázalo jako velmi efektivní způsob komunikace celé akce. Během pěti Výtvarných BankETů hostesky oslovily téměř 5000 lidí, více než 1200 kreslilo na plátno to, co mají rádi, a více jak 200 lidí přišlo na vernisáže. Někteří z hostů se přiznali, že si až díky Výtvarnému BankETu všimli pobočky Air Bank v blízkosti jejich domova nebo práce. Mnozí z nich se na pobočku později vrátili, aby si znovu prohlédli výstavu či nové umělecké dílo. Při té příležitosti si s bankovními asistenty povídali i o službách nové české banky. V tuto chvíli Air Bank pokračuje sérií Filmových BankETů, na kterých ve spolupráci s organizátory festivalu 48 Hour Film Project promítá krátké autorské filmy a seznamuje odbornou i laickou veřejnost s novinkami ze světa filmových technologií. Přesahem těchto akcí budou výstavy fotografií z filmových večerů přímo na pobočkách Air Bank. I po skončení Filmových BankETů bude Air Bank zvát své klienty i ty, kteří se jimi možná teprve stanou, na další akce v prostorách poboček. Chce lidem ukázat, že do banky nemusí chodit jen kvůli penězům. I proto můžou mít lidé Air Bank rádi.