Češi by chtěli letos o Vánocích více domácí pohody a klidu – minimálně každý druhý je z vánočních příprav vystresovaný
Dodržování vánočních tradic jako je zdobení stromečku nebo pečení cukroví jsou pro většinu Čechů momenty, které mají na Vánocích rádi. Pro více než tři čtvrtiny z nich jsou však poslední dobou Vánoce a jejich příprava spíše obdobím stresu a shonu, ukazuje nový průzkum, který si od agentury ppm factum nechal zpracovat plzeňský pivovar.
Téměř tři čtvrtiny Čechů má Vánoce a přípravu na ně spojené hlavně s domácí pohodou. Zároveň se však v rámci průzkumu přes 77 % respondentů přiznalo k tomu, že poslední dobou jsou pro ně Vánoce a jejich příprava spíše obdobím stresu a shonu než obdobím pohody. Podle výsledků to tak dokonce vnímají o něco více muži.
Více než tři pětiny dotázaných by si přály, aby letos byly jejich Vánoce klidnější a pohodovější. Touhu po pokojných Vánocích vyjádřily o něco častěji ženy, nejvíce ty ve věku 55 – 65 let a pak ve věku 35 – 44 let. Mezi muži chtějí mít více klidu hlavně ti od 45 do 54 let.
67 % členů českých domácností má pocit, že Vánoce jsou stále více o shánění dárků a o penězích. Každý pátý muž a téměř i každá pátá žena se upřímně přiznávají k tomu, že obvykle část dárků kupují ve spěchu, už jen proto, aby měli obdarovanému co nadělit pod stromeček. V tomto případě už pak moc neřeší, zda se bude dárek příjemci opravdu líbit a udělá mu skutečnou radost.
To, co mají Češi na Vánocích nejraději, jsou vánoční tradice. S tím souhlasí 73,4 % tuzemských mužů i 83,3 % žen. Více než polovina z nich dodržuje stále stejné vánoční tradice a zvyky, které dodržovali se svou rodinou a blízkými v dětství, to platí pro lidi v každém věku.
Na tradice si potrpí i v plzeňském pivovaru a ve své vánoční kampani Ty pravé Vánoce vybízejí k tomu, aby si lidé uvědomili, co konkrétně pro ně Vánoce znamenají a co na nich mají nejraději.
„Pilsner Urquell se s Vánoci již tradičně spojuje, a proto nás zajímalo, jak je dnes lidé vnímají a prožívají. Z průzkumu vyplynulo, že i když jsou vánoční svátky pro Čechy stresující, nakonec většina z nich stráví Štědrý den se svými nejbližšími v tradičním duchu. Pro každou rodinu sice tenhle pojem znamená něco trošku odlišného, ale nejdůležitější je, že tu svou podstatu Vánoc si uvědomí a uchovají ji. To připomíná i naše nová vánoční reklama,“ říká k ideji vánoční kampaně Luděk Baumruk, marketingový manažer značky Pilsner Urquell.
Shrnutí klíčových dat z výzkumu | |
Vánoce jsou obdobím stresu a shonu spíše než obdobím pohody. | 77 % |
Dodržuji vánoční tradice. | 87 % |
Vánoce mám spojené hlavně s domácí pohodou | 74 % |
Mám pocit, že jsou Vánoce stále více o penězích a shánění dárků. | 67 % |
Zvyky a tradice dodržuji v podobě, jak je znám z dětství. | 88 % |
Chtěl/a bych letos o trochu více domácí pohody a klidu než vloni. | 66 % |
Loni jsem strávil/a o svátcích s rodinou méně času, než jsem si představoval/a. | 20 % |
Dárky kupuji obvykle ve spěchu a moc neřeším, zda se obdarovaným budou líbit. | 20 % |
Co všechno patří podle Čechů k těm pravým Vánocům?
stromeček | 58,1 % |
kapr/ryba | 44,1 % |
dárky/balicí papír | 39,9 % |
pečení/cukroví | 38,1 % |
bramborový salát | 25,9 % |
sníh/zima | 17,4 % |
dobré jídlo a pití/tradiční jídlo a pití | 16,9 % |
koledy | 11,4 % |
pohádky, sledování TV | 11,4 % |
Které nápoje patří podle Čechů k těm pravým Vánocům?
Coca Cola | 20,7 % |
Kofola | 20,4 % |
Pilsner Urquell | 15,9 % |
Bohemia Sekt | 10,6 % |
Božkov | 4,4 % |
Informace o výzkumu
Realizátor: ppm factum
Zadavatel: Pilsner Urquell
Sběr dat: Kvantitativní výzkum, on-line dotazování na panelu domácností
Cílová skupina: Populace ČR ve věku 18 – 65 let, ti, kteří pijí alkohol aspoň 1x za měsíc
Výběr: Kvótní při stanovení kvót na pohlaví, věk, velikost místa bydliště a region
Dotazovaný soubor: Reprezentativní vzorek za cílovou skupinu n=1000 respondentů
Zdroj a foto: Plzeňský Prazdroj