Na točené pivo mohli Češi zajít v posledních 12 měsících jen ve 171 dnech

Již rok fungují hospody a restaurace v omezeném režimu. Od 14. března 2020 byly vládním nařízením uzavřeny a fungovat mohly pouze skrz výdejní okénko. K rozvolnění tohoto režimu došlo v průběhu uplynulých 365 dní na 24 týdnů. Uzavřené restaurace mají významný dopad na objemy prodaného piva. Prodeje Pivovarů Staropramen v segmentu gastronomie v loňském roce poklesly o 37 %.

Původní omezení provozu hospod a restaurací bylo v plánu pouze na 10 dní. Restrikce však byly postupně prodlužovány, výhradně přes okénko musely tuzemské hospody a restaurace od 14. března 2020 až dosud fungovat více než 27 týdnů. „V prvních týdnech zvolilo cestu prodeje přes okénko pouze zhruba 6 % našich zákazníků v domnění, že se vše brzy vrátí do běžných kolejí. Před dlouho očekávaným znovuotevřením a s nastalým jarem to bylo ke konci dubna 14 %. Na podzim, při druhém uzavření, už takto rychle zareagovalo 17 % zákazníků. Část z nich však byla následně nucena tento provoz ukončit, protože se s prodlužováním a stupňováním omezení ukázal jako neekonomický,“ ohlíží se za uplynulým rokem národní manažer pro on-trade ve společnosti Pivovary Staropramen Radek Fidra.

Hosty ve svých podnicích mohli provozovatelé hospod a restaurací přivítat 156 dní od května do října a následně ještě 15 dní v prosinci. „V obdobích, kdy mohly mít hospody a restaurace otevřeno, se prodej piva v nich výrazně zvýšil, přesto se nevrátil na čísla z předkoronavirového období. Zejména v Praze chyběli turisté i místní lidé, kteří ve valné většině zůstali pracovat z domova,“ popisuje Radek Fidra a dodává, že je složité říct, jaký podíl provozovatelů své podniky po rozvolnění vládních opatření již znovu neotevře. V současnosti odborníci odhadují uzavření z důvodu covidu celkem u 15–20 % provozoven, které ještě v únoru minulého roku fungovaly.

Značkových provozoven Potrefená husa, Ostravarna a Naše hospoda v současné době funguje přes okénko 98 %. „Přes okénko fungují také podniky v centru Prahy, ač je výrazně znát absence turistů i práce z domova u zaměstnanců z okolních kanceláří. Zda budou schopny obnovit provoz všechny značkové restaurace, záleží především na tom, jak dlouho budou omezení platná a jestli se podaří najít cestu, jak provozovny znovu otevřít v bezpečném režimu,“ vysvětluje Jan Trochta, manažer značkových restaurací ve společnosti Pivovary Staropramen. Minulý rok však nebyl jen ve znamení omezení. „Na Smíchově se nám na podzim podařilo otevřít dlouho připravovaný nový koncept s názvem Fortel. Naplno bohužel fungoval pouze pár týdnů, i zde momentálně provozujeme výdejní okénko a těšíme se, až jej budeme moci veřejnosti pořádně představit,“ dodává Jan Trochta.

Změny napříč celou firmou

Na uzavření jednoho ze dvou prodejních kanálů, které proběhlo prakticky ze dne na den, musely pivovary reagovat úpravou výroby. „Když začínalo být zřejmé, že nový způsob života nebude otázkou pouhých pár dní, přistoupili jsme k omezení stáčení sudového a tankového piva, plnicí linky lahví i plechovek byly naopak vytížené na maximum,“ popisuje tisková mluvčí Denisa Mylbachrová reakci Smíchovského pivovaru na fakt, že se část spotřeby z hospod přesunula do domácností.

Bezprostřední reakce se také týkala bezpečnosti práce. „Zajištění ochranných pomůcek, rozdělení týmů, aby nedocházelo k potkávání všech a minimalizovalo se riziko přenosu nákazy, nařízení home officu pro kolegy, jejichž práce to umožňuje,“ vyjmenovává některá z opatření, v nichž žijeme s krátkými přestávkami celý rok, Denisa Mylbachrová. Ani přes nelehkou situaci nepřistoupila společnost v důsledku dopadů koronaviru ke snižování počtu zaměstnanců ani jejich mezd. Od letošního roku, ještě před zavedením povinnosti, nechala své zaměstnance několikrát testovat, aby lépe ochránila jejich zdraví i provoz pivovarů.

I když situace nebyla jednoduchá, pivovarům se podařilo úspěšně uvést na trh i produktové novinky v podobě dvou nových příchutí pivních mixů Cool. V Ostravě pak u příležitosti Dnů českého piva uvařili Speciál ze spilky pod názvem Halla. Nyní značka Staropramen posiluje svou pozici v off-trade uvedením piv z prémiové řady Smíchovský výběr.

Pomoc gastrosektoru i složkám IZS

Po celou dobu poskytují Pivovary Staropramen pomoc svým zákazníkům v oblasti gastronomie, které pandemie opravdu zasáhla. „S našimi zákazníky jsme v pravidelném kontaktu a snažíme se jim poskytnout užitečné informace. Při opakovaném uzavření a znovuotevření provozoven jsme pomáhali se zakonzervováním a následnou sanitací výčepních zařízení, měnili jsme prošlé pivo za nové, provozovatele výdejních okének zásobujeme PET lahvemi, to vše na vlastní náklady. V krátkých obdobích, kdy měly podniky alespoň částečně otevřeno, jsme realizovali aktivity pro přilákání konzumentů zpět do hospod a restaurací. Celkově jsme do podpory investovali desítky milionů korun,“ uzavírá Denisa Mylbachrová s tím, že také v koronavirovém roce pomáhaly Pivovary Staropramen svým dlouholetým partnerům z neziskového sektoru. Na jaře a na podzim navíc svými produkty společnost podpořila jednotky Integrovaného záchranného systému Praze a Ostravě.

Zdroj: Pivovary Staropramen, foto: pixabay.com

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010