Důvěra britských spotřebitelů se po Brexitu propadla

Mimořádné jednorázové šetření v rámci Barometru spotřebitelské důvěry, ve kterém společnost GfK zjišťovala náladu po britském referendu, ukázalo, že celkový index důvěry spotřebitelů si pohoršil o 8 bodů na výsledných -9 bodů. K poklesu došlo i u všech dílčích složek indexu. Průzkum spotřebitelské důvěry probíhá již od roku 1974, ale tak velký propad nebyl zaznamenán více než 21 let (od prosince 1994). 

Pokud se podíváme na výsledky podle toho, jak lidé hlasovali v referendu, mezi příznivci setrvání v EU dosahuje index hodnoty -13, zatímco zastánci Brexitu jsou optimističtější s -5 body. Šetření probíhalo od 30. června do 5. července a jeho cílem bylo zachytit náladu britských spotřebitelů těsně po rozhodnutí o vystoupení země z EU, jež padlo 24. června.

Joe Staton, který ve společnosti GfK vede oddělení pro výzkum dynamiky trhu, dodává:

„Náš mimořádný jednorázový průzkum spotřebitelské důvěry měří momentální rozpoložení spotřebitelů v této výjimečné situaci. Zažíváme období nejistoty a stali jsme svědky prudkého poklesu důvěry, což jasně dokládají i jednotlivé dílčí složky indexu – všechny bez výjimky zaznamenaly ztrátu. Vůbec nejvíc se zhoršila očekávání vývoje hospodářské situace v následujících 12 měsících.“

Výsledky naznačují, že spotřebitelé mají obavy ohledně budoucího vývoje ekonomiky. Šest Britů z deseti (60 procent) se domnívá, že hospodářská situace se během následujících 12 měsíců zhorší, což je oproti červnovým 46 procentům citelný nárůst. Naopak počet spotřebitelů, kteří očekávají zlepšení, se od června snížil z 27 procent na současných 20 procent. Podíl lidí, podle nichž v nadcházejících 12 měsících prudce stoupnou ceny, od června vzrostl o 20 procent z 13 procent na výsledných 33 procent.

160803_GfK_TZ_Spotrebitesky_barometr_Brexit_czfin - Tabulka

Analýza dat získaných po Brexitu podle oblasti, věku a příjmů:

Míra poklesu důvěry se mezi jednotlivými regiony značně liší. Na severu Anglie došlo k propadu o 19 bodů a ve Skotsku pak o 11 bodů, kdežto na jihu (včetně Londýna) činila ztráta jen 2 body.

Důvěra mladých lidí (16–29 let) se snížila o 13 bodů, ale i tak zůstává tato skupina nejoptimističtější ze všech věkových kategorií.

Z hlediska výše příjmů byl nejprudší pokles důvěry zaznamenán u domácností s příjmy na úrovni 25 000 – 49 999 liber ročně, a sice o 16 bodů.

Naše analýza napovídá, že spotřebitelé budou mít tendenci méně utrácet zejména v sektorech, jako je cestování, móda a životní styl, domácnost a bydlení, kutilství a hobby a také potraviny. Podle našich zkušeností z předchozích období nejistoty se spotřebitelé uchýlí ke známým značkám, které si oblíbili a důvěřují jim, protože jsou zárukou kvality a nabízejí dobrý poměr ceny a výkonu. Pokud tedy společnosti chtějí adekvátně reagovat na aktuální obavy spotřebitelů, musí dobře odhadnout jejich potřeby a vyjít jim vstříc,“ doplňuje Joe Staton.

O aktuálním celkovém spotřebitelském klimatu v Evropě jsme psali zde.

 

Zdroj: GfK

 

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010