Zakopanou slivovici má téměř 600 tisíc Čechů, považují ji za národní nápoj

Zakopávání slivovice má v Česku velmi silnou tradici. Podle nejnovějšího průzkumu má láhev tohoto alkoholu v zemi zakopaných až 573 tisíc lidí ve věku od 18 do 75 let. Více než milion Čechů zná někoho, kdo slivovici zakopal. Průzkum o ovocných pálenkách provedla v září pro Unii destilatérů agentura STEM/MARK.

Když byli Češi dotazováni, který alkohol považují po pivu za nejvíce tradiční, téměř polovina z nich uvedla právě slivovici nebo jinou ovocnou pálenku. V žebříčku překonala víno nebo rum. Slivovice patří mezi nejčastější tvrdý alkohol, kterým si lidé připíjejí na oslavách či při setkání s přáteli.

Slivovice slouží také jako „domácí medicína“. Pokud Češi cítí, že na ně něco leze, nebo mají trávicí potíže, až polovina z nich (49,6 %) sáhne po štamprli slivovice. Pro srovnání – pouze každý čtvrtý člověk (24,6 %) si připraví bylinkový čaj a pouze každý pátý (19,8 %) si dopřeje odpočinek či spánek.

Průzkum potvrdil i to, že mnoho lidí alkohol stále zakopává do země a láhev otvírá až při speciálních příležitostech jako je například narození dítěte či svatba. Až 7 procent obyvatelstva, což je v přepočtu zhruba 573 tisíc lidí, má zakopanou slivovici.

„Tyto výsledky jen potvrzují, že slivovice a stejně tak ostatní ovocné pálenky jsou mezi lidmi mimořádně oblíbené a pijí je při různých příležitostech. Pro všechny české výrobce je to velký závazek. Slivovice a další ovocné pálenky musí být vyráběny jen z těch nejkvalitnějších surovin a udržet si svou chuť, aby jim lidé zachovali přízeň a doufám, že počet fanoušků se bude jen zvyšovat“ komentuje výsledky průzkumu Václav Šitner, prezident Unie destilatérů.

Na druhou stranu, přestože je slivovice velmi oblíbená, jen málokdo dokáže rozlišit tu pravou od levnější napodobeniny. Více než 70 % Čechů totiž nepozná rozdíl mezi destilátem a lihovinou, anebo si myslí, že se jedná o ten samý nápoj. Destilát se však vyrábí pouze z kvalitního ovoce a jako jediný se může označovat názvem s příponou „ice“ jako například slivovice, hruškovice, meruňkovice. Lihovina může být vyrobena v podstatě z čehokoliv a ovoce nemusí obsahovat vůbec. Jejím základem je líh, sladidla a různá aromata.

Pravé české slivovici bude tento rok věnován i speciální svátek. Už za pár dní se 27. a 28. října poprvé uskuteční Mezinárodní víkend slivovice. Jeho cílem je oslavit slivovici a symbolicky poděkovat všem českým destilatérům, kteří ji vyrábějí. Během tohoto víkendu čeká na Čechy množství akcí a ochutnávek.

Zakladatelem projektu je Unie destilatérů a spoluzakladatelem velkoobchod MAKRO. Hlavním partnerem je R. JELÍNEK a dalších 12 regionálních a lokálních výrobců slivovic a jiných destilátů.

 * Průzkum provedla agentura STEM / MARK na vzorku 828 respondentů z České republiky ve věku 18 až 75 let. Sběr dat se realizoval od 14. do 21. září 2018.

 

Zdroj a foto: Unie destilatérů

 

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010