Maloobchod 2021: tržby i návštěvnost OC srovnatelné s loňskem, nejvíce vstupů nových značek za tři roky
- Tržby obchodních center za letošních prvních deset měsíců dosáhly úrovně
za stejné období roku 2020 - Návštěvnost je od dubna setrvale vyšší než loni, v říjnu loňské hodnoty převýšila
o 49 procent - Na trh vstoupil největší počet nových značek za poslední tři roky, hlavně módních
- Staví se hlavně retail parky a smíšené projekty, OC procházejí rekonstrukcemi
- 2022: Důraz na omnichannel strategii, zákaznický zážitek a kvalitní lokality
Tržby od dubna výrazně vyšší než loni
Rok 2021 byl pro maloobchod již druhým v řadě, kdy se musel vyrovnávat s dopady omezení způsobených koronavirovou pandemií. Přestože pro trh nešlo o lehké období, retailu se v rámci možností dařilo: měsíční tržby v obchodních centrech byly od dubna oproti předchozímu roku výrazně vyšší a od května již srovnatelné s předkrizovým rokem 2019. Pozitivní trend v návštěvnosti i obratech, který byl v obchodních centrech vidět v průběhu celého letošního roku, přetrval také v jeho posledních měsících. V září byly tržby[1] oproti stejnému měsíci minulého roku o 11 procent vyšší, v říjnu dokonce o 67 procent. Příčinou rozdílu jsou loňské restrikce v maloobchodu, které se letos ve srovnatelném období v takové míře neopakovaly. Pod hodnotami z předkrizového roku 2019 tržby v uvedených dvou měsících zůstaly jenom těsně: v září byly průměrně o 6 procent nižší, v říjnu už jen asi o jedno procento. Zjištění vycházejí z dat realitněporadenské společnosti Cushman & Wakefield o výkonnosti center v České republice od ledna do října letošního roku (jedná se převážně o menší až středně velká centra v českých regionech).
Graf 1: Meziroční srovnání vývoje tržeb v nákupních centrech
Zdroj: Cushman & Wakefield
Nákupní košík stále větší než před pandemií
Oproti letním měsícům se návštěvnost v obchodních centrech v září a říjnu zvýšila, v říjnu je navštívilo dokonce o 49 procent více zákazníků než v loňském roce. Oproti době před pandemií je to však stále méně: v říjnu o 13 procent proti roku 2019.
Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield: „Ve spojení se srovnatelnými tržbami to znamená, že průměrný nákupní košík je stále vyšší než v době před pandemií.“
Graf 2: Meziroční srovnání vývoje návštěvnosti v nákupních centrech
Zdroj: Cushman & Wakefield
Lépe se daří centrům v regionech
Letošní celkové tržby se v říjnu dostaly na stejnou úroveň jako za leden až říjen roku 2020. Návštěvnost za letošních prvních deset měsíců byla asi čtyři procenta pod hodnotou za stejné období loni. V porovnání se součtem za leden až říjen předkrizového roku 2019 byly letošní desetiměsíční tržby nižší asi o čtvrtinu, návštěvnost asi o třetinu.
Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield: „Nejlépe se přitom daří nákupním centrům na okrajích regionálních měst. Nižších hodnot pak dosahují ta v pražském centru, která více závisí na návštěvnosti ze strany stále chybějících zahraničních turistů, a v administrativních centrech, do nichž se ještě naplno nevrátili zaměstnanci.“
Vede elektronika, hypermarkety a zdraví a krása
Nejúspěšnější kategorie zboží zůstávají v září a říjnu stejné jako bezprostředně po znovuotevření a během léta: nejvyšších obratů v těchto měsících dosáhli prodejci elektroniky, hypermarkety a obchody se zbožím pro zdraví a krásu. Tyto tři segmenty od května trvale dosahují vyšších prodejů než v předkrizovém roce. Naopak stále pod úrovní roku 2019 se drží tržby z prodeje oblečení a také v restauracích a kavárnách v obchodních centrech, kde se nejvíce projevují omezení vstupu pro neočkované a uzavření jídelních prostor foodcourtů.
Graf 3: Meziroční srovnání obratů vybraných kategorií nájemců v nákupních centrech 2021 vs. 2019
Zdroj: Cushman & Wakefield
[1] Pro toto srovnání do tržeb v nákupních centrech nezapočítáváme tržby supermarketů a hypermarketů, které nebyly v souvislosti s pandemií uzavřeny.