Dáme jídlo dává 10 tipů, jak dlouhodobě uspět

Většina restaurací v Česku v těchto dnech opět čelí uzavření svých provozů doprovázené prudkým propadem tržeb. Některé z restaurací se sice snaží udržet v chodu alespoň kuchyň a zákazníkům jídlo předávají skrze výdejní okénka. Přes tuto snahu v průměru dosahují pouze pětinového obratu v porovnání s běžným provozem. Mnoho majitelů se proto nově začalo zajímat i o možnost rozvozu jídel až k zákazníkům. Uspět v této oblasti ovšem není tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát.

Největší česká platforma, která restauracím přivádí zákazníky, Dáme jídlo, proto na základě svých zkušeností dala dohromady 10 tipů pro úspěšný rozvoz – obsahují například informace o tom, jak při doručování jídel až domů správně nastavit cenu, či jak velká by měla být ideální doručovací zóna každé restaurace.

Jedním z odvětví, která opatření proti šíření koronaviru zasáhla nejvíce, je pohostinství. Více než tři čtvrtiny restaurací v Česku na jaře zavřely úplně a i ty, které zůstaly alespoň částečně v provozu, se potýkaly s prudkým propadem poptávky. Jen za první týden od vyhlášení omezení (jaro 2020) klesly jejich tržby o 81 %, jak vyplynulo z průzkumu společnosti Edenred CZ. Podniky se i nyní snaží udržet svůj provoz skrze výdejová okénka nebo pomocí rozvozu.

Společnost Dáme jídlo, největší platforma, která restauracím přivádí zákazníky, v této situaci opět zaznamenává zvýšený zájem restaurací o vstup na její platformu. „Opět se k nám hlásí další zájemci každý den. Po zkušenosti z jara ví, že na následujících 14 dnů je rozvoz, mimo výdejní okénka, jediným řešením. Restauracím nyní pomáháme se správným komerčním nastavením tak, aby byl rozvoz co nejefektivnější jak pro restaurace, tak pro jejich zákazníky,“ říká obchodní ředitel Dáme jídlo Petr Indra. Dáme jídlo pomáhá restauracím s přilákáním zcela nových zákazníků. Dlouhodobě totiž investuje do marketingu desítky milionů korun měsíčně a ani nyní tyto investice nesnížilo. Navíc dál pokračuje v rozšiřování rozvozu jídla i do oblastí, kde tato služba dosud nebyla dostupná. V současnosti působí ve 170 městech po celé České republice a obsluhuje 60 % populace.

Jak na úspěšný rozvoz? 

Zapojení nových restaurací na platformu Dáme jídlo je velmi jednoduché. Ze strany podniku je však třeba vždy pamatovat na několik základních kroků, které jsou předpokladem pro úspěšný rozvoz. Ať už se restaurace rozhodne tuto službu nabídnout svým zákazníkům sama, nebo prostřednictvím partnera, měla by si podle Indry dobře pohlídat deset následujících oblastí:

  1. Vhodná nabídka

Rozvozové menu by mělo být jednoduché a nepříliš rozsáhlé, aby restaurace zvládala hladkou přípravu všech jídel. Musí však zůstat pestré co do použitých surovin, bezmasých variant či výběru příloh. Vzhledem k tomu, že pokrm je doručován až k zákazníkovi domů a stráví tudíž nějaký čas na cestě, neměl by podléhat rychlé zkáze. Například různé vyšlehané pěny nebo mořské plody nejsou pro rozvoz vhodné.

  1. Kvalita jídla

Pokrmy v rozvozovém menu by neměly být časově náročné na přípravu, aby mohly být co nejdříve předány kurýrovi a doručeny zákazníkům. Zároveň je ale třeba dbát na to, aby rychlostí přípravy neutrpěla kvalita jídla. I v krabičce by pak jídlo mělo vypadat stejně dobře jako na talíři.

  1. Cena jídla

Cena pokrmů v rozvozovém menu by se neměla lišit od ceny stejných jídel v restauraci. „Pokud chce mít restaurace jistotu, že se jí doručení objednávky zákazníkovi až domů vždy vyplatí, může rozvoz zpoplatnit a k tomu navíc nastavit i minimální cenu objednávky. Obě položky však musí být v přiměřené výši, aby neodradily většinu zákazníků. Také je nutné zvážit, zda na minimální cenu objednávky mají možnost dosáhnout i zákazníci z řad singles. Pokud by tomu tak nebylo, může restaurace o tyto klienty přijít,“ vysvětluje Indra. 

  1. Cena za rozvoz

Cena za rozvoz je jedním z možných způsobů, jak pokrýt náklady na doručení objednávky zákazníkovi. Neměla by ovšem být přemrštěná. Ze statistik společnosti Dáme jídlo vyplývá, že pokud je cena za samotné doručení vyšší než 40 korun, zájem zákazníků o objednávku výrazně klesá. „Hranice 40 korun se ukazuje jako výrazná psychologická bariéra. Pokud je cena za rozvoz vyšší, zákazník často objednávku z dané restaurace neuskuteční,“ popisuje Indra.

  1. Obalové materiály

Volba správných obalových materiálů je při rozvozu velmi důležitá. Zásadní je především praktická stránka věci. Obal nesmí prosakovat, samovolně se otvírat nebo dovolit poškození jídla. Obal by však zároveň neměl narušit estetický dojem z celého jídla a neměl by být příliš drahý, aby nenavýšil cenu objednávky o desítky procent. „Obaly jsou jednou z věcí, se kterými našim partnerům pomáháme. Díky tomu, že obaly odebíráme ve velkém množství, dokážeme s jejich výrobci vyjednat lepší ceny než jednotlivé restaurace,“ vysvětluje Indra.

  1. Rychlost doručení

Rychlost doručení objednávky bývá mnohdy rozhodujícím faktorem. Lidé si totiž většinou neobjednávají jídlo s předstihem, ale až když dostanou hlad. Kromě trpělivosti zákazníka jsou ve hře i další aspekty. „Z naší praxe víme, že optimální zóna rozvozu je do tří kilometrů od restaurace, kdy jídlo stráví na cestě maximálně 10-15 minut. Pokud musí kurýr vyrazit do vzdálenější lokace, hrozí, že se to nepříznivě podepíše na teplotě a kvalitě jídla. U restaurací, jež rozvážejí samy, navíc může dojít ke zbrzdění doručování dalších objednávek,“ říká Indra.

  1. Logistika

Rozvoz vyžaduje pečlivé plánování, aby kurýři nejezdili zbytečné kilometry navíc. To co se zdá na první pohled jako jednoduchá matematika, je ve skutečnosti velmi sofistikovaným procesem. Většině restaurací se proto vyplatí  spolupráce s rozvozovými společnostmi, které mají zpravidla lepší technologické zázemí a bohaté zkušenosti. Například Dáme jídlo rozveze ve špičce každý den okolo 6 tisíc pokrmů za hodinu při průměrném doručovacím času pod 30 minut. Začít přemýšlet o vlastních kurýrech dává podle Indry smysl až ve chvíli, kdy restaurace pravidelně vyřizuje více než 1000 objednávek na rozvoz měsíčně.

  1. Zvyšování povědomí

Nedílnou součástí úspěchu je reklama. Pouhá schopnost a ochota rozvážet jídlo totiž k úspěchu nestačí. „Našim partnerským restauracím pomáháme, aby se o nich zákazníci dozvěděli. Na našem webu nové podniky umisťujeme na výhodnější pozice a také je promujeme skrze sponzorované příspěvky na sociálních sítích. Restaurace dále podporujeme pomocí pravidelných promoakcí pro zákazníky. Například na jaře jsme navýšili odměny v naší bonusové hře doprovázející každou objednávku. Jen za březen a duben jsme tak zákazníkům v kreditech poskytli téměř 10 milionů korun, které mohli obratem utratit ve svých oblíbených restauracích. V těchto investicích plánujeme pokračovat i nyní a v následujících měsících tak, aby se zákazníci k restauracím častěji vraceli,“ popisuje Petr Indra. V dubnu navíc například Dáme jídlo investovalo několik milionů do nové kampaně #dametospolecne, která vznikla během jediného týdne a do konce května běžela na digitálních platformách a formou televizní reklamy na kanálech skupiny Prima. Cílem kampaně bylo dát zákazníkům vědět, že pro ně jejich oblíbené restaurace i nadále vaří. Kampaně na podporu objednávek a partnerů z řad restaurací jsou spuštěné i nyní a zvyšují tak počet objednávek a počet nových zákazníků pro restaurace.

  1. Informace o objednávce

Čím podrobnější informace o objednávce zákazník dostane, tím lépe. Informovanost totiž zvyšuje zákazníkovu trpělivost a přispívá k jeho spokojenosti. Dokonce i hladový člověk je pak tolerantnější k případnému zpoždění objednávky. Ideální je proto informovat zákazníka průběžně o celém průběhu objednávky, například i za pomoci sdílení polohy kurýra na mapě. 

  1.  Budování vztahu

Ačkoli v případě rozvozu chybí přímý osobní kontakt zaměstnanců restaurace se zákazníky, neznamená to, že by restaurace měly rezignovat na budování vztahu s nimi. Podobně jako v běžném provozu je třeba reagovat na připomínky zákazníků či zpětnou vazbu a vycházet jim co možná nejvíce vstříc. Jedině tak se budou rádi vracet. Velmi dobře funguje také přidání osobního vzkazu k objednávce. Obzvlášť v dnešní době, kdy lidem chybí přímý kontakt s okolím, může mít drobnost v podobě ručně psaného přání dobré chuti a pěkného dne vliv na další vztah zákazníka k restauraci.

Pokud se restaurace bude výše uvedenými tipy řídit, sice stále ještě nemá zcela vyhráno – o jejím úspěchu nakonec vždy rozhodnou zákazníci – výrazně však zvýší pravděpodobnost, že se jí na poli rozvozu jídla bude dařit. Některá z doporučení pro úspěšný rozvoz se dají zavést snadno a rychle, jiná, zejména ta technologická a logistická, vyžadují více času, zkušeností i peněz. Řadě restaurací se proto vyplatí právě spolupráce s rozvozovými společnostmi. Na Dáme jídlo je nyní registrováno přes 4000 restaurací. „Zapojit se je jednoduché. Nemáme žádný poplatek za registraci restaurace a spolupracovat s námi mohou i podniky, které disponují vlastními rozvozovými kapacitami. Díky zařazení na platformu Dáme jídlo budou lépe vidět a získají řadu nových zákazníků, ” uzavírá Indra.

Zdroj a foto: Dáme jídlo

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010