Co rádi nakupujeme v prosinci?

Až 27 % z celoročních maloobchodních tržeb sektů a šumivých vín i vermutů se realizuje v posledním měsíci roku. Jednoznačným favoritem jsou bílé sekty, které tvoří téměř 90 % z celkových tržeb. Nejprodávanějším typem čokoládových cukrovinek z hlediska tržeb jsou před svátky čokoládové dezerty: z koláče celkových tržeb si ukrajují až 40 %, zatímco v průběhu roku jsou jedničkou tabulkové čokolády.

Navzdory oblíbenosti sektů a různých druhů vín je nejprodávanějším alkoholickým nápojem prosince pivo, jehož tržby meziročně narostly o více než 10 % – před dvěma lety, v prosinci 2016, jsme utratili za alkoholické pivo 1,41 miliardy korun a minulý rok to bylo téměř 1,56 miliardy korun.

Z oblíbeného stolního vína si nejraději dopřejeme bílé víno, které tvoří až polovinu z celkových tržeb. 44 ze 100 utracených korun putuje na červené víno a jen 6 ze 100 korun utratíme v prosinci za růžové víno.

Také kávy kupujeme nejvíce v posledním měsíci roku. Tržby jsou o přibližně 10 % vyšší, než je měsíční průměr během zbytku roku. Nejvíce utratíme za mletou (42 %), instantní (37 %) a zrnkovou kávu (10 %).

Sezóna zmrzliny sice přichází s teplejším počasím, ale prosinec je měsícem, kdy její spotřeba v rodinných baleních, tj. ve vaničce anebo v dóze, překonává nejoblíbenější jednoporcové zmrzliny. I přes chladnější počasí se minulý rok prodalo více než 800 tisíc litrů zmrzliny v rodinných baleních, což je o 100 tisíc více než v prosinci 2016.

Během zimy celkově roste poptávka po čaji, avšak právě prosinec je obvykle dominantním měsícem roku z pohledu tržeb – nejvíce utratíme za ovocné čaje (32 %), které jsou nejprodávanějším typem i v průběhu roku, a černý čaj (23 %).

Nejvíce mražených ryb a mražených polotovarů z ryb se nakupuje v průběhu prosince (10 % z celoročního obratu), avšak sledujeme jejich meziroční pokles. Téměř tři čtvrtiny tržeb mražených ryb a polotovarů tvoří rybí filé, 22 % polotovary z ryb, jako např. obalované rybí výrobky, a celé ryby tvoří jen 4 %. Z hlediska typu ryby bývá před svátky při koupi rybího filé nejčastější volbou aljašská treska a mořská štika, které spolu tvoří téměř dvě třetiny tržeb filé. U mražených polotovarů dominují produkty z aljašské tresky (necelých 50 % z polotovarů). V případě koupě celých mražených ryb je v prosinci nejvíce oblíbený pstruh duhový (48 %) a za ním následuje makrela (23 %), která si mimo vánoční sezóny udržuje mezi celými mraženými rybami prvenství.

I prodej majonéz kulminuje v prosinci a utratíme za ně téměř pětinu z celoročních tržeb. Loňské tržby za majonézy v prosinci dosáhly necelých 124 miliónů korun, což je skoro dvakrát více než průměrné měsíční tržby.

V prosinci pečeme více než kdykoliv v průběhu roku, o čemž svědčí také fakt, že roste spotřeba potravin jako je kondenzované slazené mléko, ozdoby či polevy na dorty, kterých se v prosinci prodá téměř trojnásobně více než průměrně během roku.

Info o výzkumu:

Obchody s potravinami a smíšeným zbožím v ČR, bez Makra. Údaje za prosincové trendy se vztahují na prodeje v prosinci 2017.

Zdroj a foto: Nielsen

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010