Češi se na sluníčku opalují spíše pasivně

1794 zobrazení

Léto už je v plném proudu a k němu neodmyslitelně patří i dovolené, pobyt na sluníčku a opalování. I přesto, že sluneční paprsky mají na náš organismus pozitivní dopad, při nadměrném pobytu na slunci se opak stává pravdou. Jak se Češi chrání před sluncem? Jaký ochranný faktor nejčastěji používají?  A kdo byl loni inzerentem č. 1 na trhu opalovací kosmetiky? Společnost Nielsen Admosphere se podívala podrobněji na opalovací návyky Čechů.

Podle výzkumu realizovaného na české internetové populaci starší 15 let z Českého národního panelu se slunečním paprskům vyhýbá jen 13 % dotázaných. Drtivá většina (48 %) se opaluje spíše pasivně, a to při běžných činnostech, jako je zahradničení, sport nebo podobně. Značnou část (26 %) tvoří lidé, kteří se opalují při k tomu určených příležitostech, jako je dovolená a delší pobyty u vody. Zbytek (13 %) tvoří ti největší milovníci slunce, kteří svoje tělo vystavují slunečním paprskům, kdykoli se jim k tomu naskytne příležitost.

Při pobytu na slunci svou pokožku chrání více než tři čtvrtiny respondentů (23 % vždy nebo velmi často a 56 % občas – například když jsou déle na slunci). Asi není velkým překvapením, že u žen je tento zvyk o něco silnější než u mužů. U dotázaných nad 45 let věku pak tendence chránit kůži před sluncem mírně klesá; naopak u lidí s vyšším vzděláním (zejména VŠ/VOŠ) je vyšší. Ti, kteří se před sluncem nijak nechrání (mezi respondenty jich je 21 %), argumentují nejčastěji tím, že to nepotřebují, protože se nikdy nespálí.

Co se týče ochranného SPF faktoru, dotazovaní z řad internetové populace preferují zejména opalovací přípravky s SPF 20-30 (34 %). Nejmenší zastoupení mají přípravky s SPF pod 10 (8 %) a nad SPF 50 (4 %). Z cenových variant jsou nejvyhledávanější přípravky do 200 korun. Trvanlivost opalovacích přípravků sleduje a řídí se jí 28 % dotázaných a i v tomto směru jsou o něco důslednější ženy než muži.

Inzerce opalovací kosmetiky se objevuje zejména na jaře a v létě. V loňském roce inzerovala v daném segmentu nejsilněji značka Nivea (objem její reklamy dosahoval ceníkové hodnoty necelých 15 milionů korun). Značka SWISS pak umístila inzerci na opalovací přípravky v ceně téměř o polovinu nižší, necelých 8 milionů korun. Reklama značky Astrid loni dosáhla hodnoty skoro 6,5 milionů korun. Na výsledky celé sezony reklamních kampaní v tomto segmentu za rok 2018 je ještě brzy, proto je tabulka neuvádí.

Zdroj a grafy: Nielsen Admosphere

Foto: pixabay.com