Rozhovor měsíce – Jaroslav Fišer

5147 zobrazení

V rozhovoru měsíce jsme oslovili u příležitosti vítězství realizace Kostíci v odborné soutěži našeho portálu TOP In-store realizace roku 2016 pana Jaroslava Fišera, který zastává pozici Shopper Activation Specialist ve společnosti Danone, a.s. Hovořili jsme nejen o této vítězné kampani, ale i o pohledu na český retailový trh a také o  moderních technologiích na místě prodeje. 

Ve společnosti Danone zastáváte, pane Fišere, pozici Shopper Activation Specialist. Co si naši čtenáři mohou za tímto názvem pozice konkrétně představit?

V této pozici jsem odpovědný za strategii a exekuci všech našich marketingových kampaní v obchodě. To znamená strategie a exekuce za First Moment of Truth a snažit se o co nejlepší pochopení našich spotřebitelů v České a Slovenské republice – Jak nakupují? Proč kupují právě nakupované věci? Jaké jsou jejich trendy?

V naší společnosti Danone spolupracuji s marketingovým a obchodním oddělením, tedy jsem taková hlavní linka mezi těmito odděleními. Zároveň dávám všechny naše  marketingové kreativní věci do obchodní stránky a snažím se vše sjednotit.

 

Společnost Danone má ve svém portfoliu v České republice šest značek v podobném segmentu – Activia, Danone, Actimel, Kostíci, Fantasia a Danette. Liší se jednotlivé značky v celkové marketingové komunikaci a na místě prodeje?

Ano, liší. Máme těchto šest značek a všechny naše marketingové kampaně jsou různé pro každou z těchto značek. Například značka Activia cílí na ženy, naproti tomu značka Kostíci se zaměřuje na děti a rodiče. Takže každá marketingová kampaň má jinou komunikaci, cílí úplně někam jinam, a tím pádem také používáme jiné marketingové nástroje s cílem co nejlépe v obchodech zasáhnout naše spotřebitele, abychom mohli říci, že se nám tyto aktivity následně pozitivně odrazily v našem byznyse.

 

Vaše POS In-store realizace Kostíci vyhrála v soutěži našeho odborného portálu za měsíc říjen minulého roku a zároveň i cenu TOP In-store realizace roku 2016. Jak vznikala celá kampaň a lišila se tato vítězná realizace významně od jiných kampaní Vašich značek na místě prodeje?

Naše vítězná in-store realizace Kostíci byla úplně jiná než naše obvyklé kampaně. Snažili jsme se totiž  zaměřit na co nejméně obchodů, ale s maximálním dosahem na spotřebitele místo abychom vyzdvihovali co největší záběr po České a Slovenské republice. Možná tato změna nám pomohla vyhrát krásnou cenu za rok 2016. V této kampani jsme použili vstupní brány, podlahovou grafiku, shelfstoppery, takže pro spotřebitele, především pro děti, to bylo myslím dosti výrazné.

V naší firmě probíhala na této realizaci spolupráce mezi více odděleními, především mezi oddělením marketingu a obchodním. Všichni jsme museli být synchronizovaní, aby vše dopadlo tak, jak jsme chtěli. Museli jsme také komunikovat nejen v obchodě samotném, ale i přes digitál, přes naše webové stránky, na kterých jsme měli vyvinuté hry pro děti. Vše bylo synchronizované od Zero Moment of Truth až po First až Second Moment of Truth.

Před pár týdny proběhlo předání hlavní ceny našeho portálu – skleněného poháru pro vítěznou TOP In-store realizaci za rok 2016 a Vaše společnost se díky in-storové realizaci Kostíků stala historicky prvním držitelem této trofeje. Jak vnímáte toto ocenění?

Nejen já, ale i celá firma, vnímáme toto ocenění velmi dobře, jsme na ně pyšní a hrdí, protože jsme do této vítězné kampaně dali hodně energie. Také musíme poděkovat  spolupráci se společností POS Media, s naší kreativní agenturou a také s řetězcem Tesco. Jsme velice rádi, že se toto takto mohlo udát a věříme, že můžeme získat něco stejně pozitivního i v roce 2017.

 

Máte pane Fišere dost zkušeností ze zahraničí, především z USA, kde jste také od dětství studoval. Jaké bylo pro Vás přestěhování do České republiky a seznámení se s českým trhem?

Ano, 14 let jsem žil ve Spojených Státech, kde jsem i studoval a následně v Indii a Švýcarsku, takže přestěhování do České republiky bylo velmi zajímavé. Zjistil jsem, že tento trh je skutečně úplně jiný a spotřebitelé se chovají úplně jinak, například vše kupují v promocích, jsou mnohem více orientovaní cenově, je tady velká konkurence – plno značek, řetězců. Takže je to úplně jiný trh. Jsem moc rád, že mohu takto poznat český trh a zjistit změny oproti místům, kde jsem žil celý život, a tím i poznat nové typy spotřebitelů.

Mám šanci pracovat nejen v České a Slovenské republice, ale také v celé východní Evropě, takže objevuji i tyto místní trhy.

 

Jaké trendy v místě prodeje fungující nyní v zahraničí se podle Vás v blízké budoucnosti dostanou i na český trh?

To je dobrá otázka, ale těžší odpověď, protože zatím to přesně nevím. Ale co je velmi zajímavé, jsou v České republice digitální interakce mezi prodejcem a spotřebitelem v místě prodeje. Zde se mohou uplatňovat nejen virtuální technologie, jako je například virtuální realita, ale také například vizuály přímo na lednicích. Existují také nové možnosti, jak se spojit se spotřebitelem mimo prodejnu, a podobně. Myslím si, že i když to tady v České republice zatím v obchodech moc není, věřím, že se podobné moderní technologie budou v nejbližší době budou zavádět a jsem moc zvědavý, jak to tady bude dále probíhat.

 

Co Vás za poslední rok oslovilo v místě prodeje? V zahraničí a u nás?

Je toho skutečně hodně. Protože jsme Danone a pracujeme s mléčnou a chlazenou kategorií, tak jsme hodně omezení. Rád se ale dívám na jiné kategorie, které nemusí být chlazené, jak jsou realizované jejich kampaně. Líbí se mi, že když nejste omezení naší mléčnou kategorií, tak můžete být více kreativní. Jak už jsem říkal v odpovědi na minulou otázku, využití moderních technologií na místě prodeje bude hodně zajímavé a myslím si, že to bude mít větší dosah na spotřebitele, neboť ten bude ve stálé interakci s obchodem.

 

Které typy informací na retailových odborných serverech nejčastěji vyhledáváte a které Vám na nich naopak chybí?

Nejčastěji sleduji informace o rozvoji trhu a jaké aktivity jednotlivé řetězce nejnověji dělají, protože to je pro mne nejzajímavější. Například zda řetězec bude otevírat nové obchody a na jakém místě. Jak se nyní více uplatňuje e-commerce, tak mne nejvíce zajímá, jak nejlépe komunikovat se spotřebiteli. Dá se říci, že se dívám všeobecně na všechno. Například na portálu Místo prodeje.cz se rád dívám na zahraniční in-store realizace a také na české měsíční realizace, abych zjistil, co naši konkurenti nebo i ostatní v jiných kategorií realizují na trhu. Jak se snaží zaujmout spotřebitele a co je pro ně zajímavé. Snažím se tedy sledovat věci postupně od všeho, abych měl co největší přehled o tomto místním trhu.

Co mi naopak chybí, a asi i bude chybět dál, jsou čísla o tom, jak se trh vyvíjí v jednotlivých segmentech. Vím, že firmy jako GfK a Nielsen tato data dávají k dispozici, ale bylo by občas dobré vědět také to, jak různé segmenty se v jednotlivých kategorií rozvíjejí, co tam funguje a nefunguje. Také by bylo dobré vědět, jak různé kampaně fungují, protože kolikrát vidíme, že kampaně vypadají hezky a jsou krásně zrealizované, mají výbornou reklamu, ale investované peníze se zpět bohužel nevrátí. Takže toto je pro mne hlavní věc, která mi chybí. Bylo by dobré v budoucnosti vidět ten dopad i v jiných kampaních, nejen v in-storových. Jaký je konkrétní byl dopad na spotřebitele a zda by mohla být stanovena průměrná nebo standardizovaná funkce, která by pomohla toto vše vyhodnotit.

 

Na jaké novinky se mohou zákazníci Vašich značek těšit ještě v tomto roce? A plánujete další zajímavou, a třeba i zase vítěznou, POS In-store realizaci do naší soutěže i letos?

V tomto roce budeme mít mnoho novinek nejen u Kostíků, ale u ostatních značek, jako je například Actimel nebo Activia, takže se určitě zákazníci už nyní mohou těšit. Vše co máme jako společnost Danone připravené,  bude pro spotřebitele zajímavé. Už nyní se těšíme na zpětnou vazbu od zákazníků 🙂

 

Na Vaší pozici, pane Fišere, je jistě dost příležitostí na stresové okamžiky. Jakým způsobem relaxujete a nabíráte novou energii?

Ano, není to zrovna lehká pozice. Proto zkouším, ne sice každé ráno, ale několikrát týdně, meditovat. Naopak každé ráno, jako ranní ptáče vstávám v 5 hodin ráno, chodím před prací do posilovny cvičit, abych se povzbudil na celý den. Takže toto je taková má každodenní relaxace a nabírání energie. Navíc o víkendu rád chodím odpočívat do sauny.

Ale kromě toho také rád vařím zdravá jídla a hodně cestuji. Když cestuji, snažím se spojovat své cesty právě s jídlem, takže nacházím nová jídla v nových zemích a pak je přenáším domů do své kuchyně.

 

Děkuji Vám, pane Fišere, za rozhovor a přeji Vám, Vaší společnosti a všem Vašim značkám úspěšný celý zbytek roku 2017.

Za redakci se ptal Miroslav Oupic