5/2022 – Radomír Klofáč: „Na budoucnost neměl před 25 lety nikdo čas“

Firma MORIS design slaví 25. výročí svého založení. Přesně 7. května 1997 se Radomír Klofáč rozhodl založit firmu. S minimem zkušeností, ale za to s maximálními ambicemi a elánem se pustil do podnikání. V ten samý den našel první prostory, starší plotr, grafika a začal se věnovat výrobě reklam. Od té doby se vše změnilo. Firma se stala předním expertem na in-store design, rozrostla se o téměř 150 zaměstnanců, nasbírala řadu ocenění za své koncepty a její služby využívají ty největší značky světového retailu.

„V době, kdy jsem firmu zakládal, ještě převládala porevoluční euforie, a jediné co vás motivovalo, bylo nadšení. Na budoucnost neměl nikdo čas, málokdo jí řešil. V té době jste se pro něco rozhodli, a hned to začali realizovat,“ vzpomíná na začátky firmy její zakladatel Radomír Klofáč.

Jeho nadšení a raketový start ho zaměstnali natolik, že na budoucnost ani nestačil myslet. Zkrátka si stanovil cíl a za ním si šel. „Tehdy jsem se rozhodl a jel. Když začínáte od úplné nuly, tak máte k řešení tolik věcí, že budoucnost je natolik vzdálená, že se tím nejde zabývat.“ Jeho nadšení se brzy projevilo na přibývajících zakázkách.

Firma začala navrhovat prodejní stojany, po kterých byla tehdy mezi prodejci velká poptávka. To znamenalo pořídit vetší výrobu. Postavil tedy výrobní halu, která nastartovala expanzi firmy. Ani on se ale na cestě za svým snem nevyhnul překážkám. Taková těžká chvíle přišla s ekonomickou krizí v letech 2008 – 2009. „Tehdy jsme neudělali nic špatně ale najednou přestaly drnčet telefony a celosvětově ustal byznys. Jediné, co zůstalo byly náklady a výplaty“, popisuje začátek krize. Tehdy ale Radomír Klofáč jednal jinak než ostatní firmy. Všechny své zaměstnance si ponechal a začal investovat do jejich proškolení a nových technologií. Celou firmu tak postupně přeorientoval na in-store design, a to na takovou profesionální úroveň, jež v Česku neměla obdoby. „Všichni mi to rozmlouvali, účetní mi nadávali, banka vyhrožovala a rozumní kroutili hlavami. Konkurence vyhodila většinu svých zaměstnanců, aby zeštíhlila náklady a podržela si ziskovost. Jenže krize jednoho dne skončila. Firmy se začaly nadechovat a hledat připravené dodavatele.“ Ekonomická krize se tak stala pro firmu zlomovým bodem. Ve chvíli, kdy konkurence byla zdecimovaná, se objevil MORIS design s prostředky, know-how a vyškolenými zaměstnanci.

Od této chvíle se začala firma rozrůstat a postupně se stávala váženým odborníkem na in-store design, který se těšil řadě úspěchů. Mezi ně patří například získání klíčové zakázky na více než 800 prodejen drogerie Teta. Úspěchy se ale netýkali jen zakázek. Za své projekty nasbíral MORIS design již přes 70 ocenění z oborových soutěží. Takovým prestižním úspěchem se stalo loňské vítězství na prestižní soutěži POPAI AWARDS Paris, kde firma jako jediná v historii získala hned tři ocenění zlato, stříbro i bronz. Zakladatel ovšem za největší úspěch firmy pokládá něco docela jiného: „Největším úspěchem a pokladem firmy je to, že jsem firmu začal předávat svým synům, kteří pokračují s podobným nasazením jako kdysi já a udrželi jsme stále firmu jako rodinnou.“

Budování firmy od nuly vyžaduje mnoho času i úsilí. Jak říká sám Radomír, dnes tolik zmiňovaný work-life balanc byl na začátku sprosté slovo. Před pětadvaceti lety vznikaly nové firmy denně a všechny chtěli být úspěšné. Ten, kdo chtěl vyniknout a konkurenci předběhnout, trávil v práci nejvíc času a balanc mezi prací a rodinou si musel určit sám. „Nikoho nezajímalo, že máte doma rodinu nebo děti. Kdo trávil v práci celý den, byl největší borec. Nebyl jsem dlouhá léta s dětmi a manželkou tolik času co bych měl, ale to, co mě uklidňuje je fakt, že dnes máme skvělou firmu, která živí nás i dalších asi 150 rodin.“ Na otázku, zda by do projektu MORIS šel znovu, i s vědomím toho, co všechno ho čeká, odpovídá zakladatel Radomír Klofáč bez váhání: „Jasně, na 107 %!“

Dnes, kdy postupně předává vedení firmy svým synům, si Radomír užívá více volného času, který mu umožňuje se naplno věnovat jeho koníčkům. „Od svého dětství, až do mého „dětství“, miluju dobrodružství. Proto jsem často v přírodě, a to nejčastěji v lese. Miluji přírodu pro její nespoutanost a nacházím v ní pokoru. Rád cestuji po světě a ze všeho nejraději mám námořní jachting. Zúčastňuji se různých expedic, a to mě velice naplňuje.“ Jeho láska k jachtingu se odrazila v samotné firmě MORIS design, která již od roku 2013 funguje jako organizátor Májové regaty – závodů na moři v Chorvatsku.

MORIS design letos slaví 25 let od svého založení. Za tu dobu získal řadu ocenění, nových zaměstnanců a zkušeností z ČR i zahraničí. Může se pochlubit úspěšnými projekty pro ty největší společnosti jako jsou Sportisimo, O2, Super zoo, Tesco nebo CK Fischer. A jak bude MORIS design podle svého zakladatele vypadat za dalších 25 let?

„Bude to silná, skvělá rodinná firma s mezinárodní působností. Bude dodávat perfektní produkty, o které je obrovský zájem, které lidem dobře slouží a dělají jim radost. Ve firmě budou lidi dělat, protože chtějí dělat zrovna v téhle firmě a na práci u nás budou pořadníky. Firma bude mít vysokou morálku, dokonalý systém řízení a nebude nijak ničit přírodu. Vypadá to jako nesmysl? Před 25 lety vypadalo jako nesmysl, že bychom měli firmu o 150 lidech na 6 677 m2, která má přes 70 mezinárodních ocenění, zvládá realizovat i několik prodejen denně, působí v několika státech EU a je jedničkou v oboru.“

A přání MORIS designu k narozeninám? „Den ode dne lepší, kamaráde!

cs_CZCzech