5/2025 Pavlína Trojovská, CENTERS: „RetailCon je místo, kde se píše budoucnost kamenného obchodu.“

„Vše o současném vývoji shopping center, retail parcích a kamenném maloobchodu obecně.“ Tak zní neskromný podtitul RetailConu, každoročního setkání expertů, které se už 23 let koná na přelomu května a června. Dá se ale tak široké téma vůbec obsáhnout? Pavlína Trojovská, zakladatelka a hlavní tvář RetailConu, se domnívá, že ano – ale s jednou podmínkou: „Můžete naslouchat odborníkům, studovat analýzy i statistiky, ale bez interpretace z různých úhlů pohledu to skutečně důležité neodhalíte“ a dává rovnou i příklad: „V lednu vždy zaplaví noviny a časopisy výčet obchodů, které se za uplynulých 365 dnů otevřely v centru Prahy, v Pařížské nebo ve Westfield Chodov, ale co se doopravdy děje na trhu z toho nevyčtete.“

Vedete poradenskou skupinu CENTERS zaměřenou na komerční nemovitosti v Česku a na Slovensku. Jak podle vás vypovídá vstup nových značek na top adresy o kondici trhu?

O celém trhu se toho mnoho nedozvíte, protože Pařížská v Praze je prostě jiná než centra dalších českých či slovenských měst. Reklamně silné značky sice centrum Prahy vyhledávají, ale málokterá má potenciál a apetit expandovat dál a měnit tak portfolio tuzemských řetězců. V městech s méně než 70 000 obyvateli jsou velmi odlišné nákupní zvyklosti. Modely fungující v shopping centrech nelze aplikovat na retail parky apod.

Které nové řetězce tedy opravdu expandují na českém a slovenském trhu?

Dříve byla Česká republika vstupní branou pro západní značky expandující dále na východ, dnes je četnější opačný směr. Nejčastěji tedy přichází značky z bývalého východního bloku, především z Polska, i když jejich původ může být třeba španělský. Vnímám pohyb hlavně v segmentu cenově dostupného a akčního zboží jako jsou drogerie, fitness, služby a jídlo, ale i prostřednictvím oděvních řetězců. Na RetailConu tak můžete vedle zavedených značek dm drogerie, Rossmann, Teta a slovenské 101 drogerii, potkat třeba i Müller Drogerii a HEBE. Například Woolworth se prezentoval na RetailConu již loni, letos mohu uvést například Kodano Optyk, JD Sports, Xtreme Fitness Gyms, Ochnik a další. A proč si vybírají právě Česko a Slovensko? Přijďte na RetailCon, kde vám to řeknou přímo oni.

Jak ale můžu navázat rozhovor s někým, koho neznám. Jak ho najdu v množství účastníků, kterých je přes 600?

Jednoduše. V určený čas stojí u svých označených stolků zástupci v podstatě všech důležitých nájemců, lidí z maloobchodních řetězců a značek na českém a slovenském trhu. Víte kdo, kde a kdy stojí, jak vypadá a můžete s ním navázat rozhovor a promluvit si o případné spolupráci. Nemusíte složitě shánět kontakty, domlouvat schůzky, absolvovat proplétání v dopravní zácpě. RetailCon nabízí networking na stříbrném podnose – rychlý, konkrétní a efektivní.

 Zmiňujete nové značky. A co nové budovy? Má na trhu vůbec co vznikat?

Rozhodně ano. Letos po delší době startuje výstavba shopping center, dokonce jde o vícero projektů, zmiňme například Pernerku v Pardubicích či Dornych Brno. Další centra se rozšiřují a rekonstruují. Trendem v tuto chvíli jsou především retail parky – vzniká jich více než stovka. I pro ně je samozřejmě připraven networking formou tzv. datingu. Po dobu minimálně jedné hodiny najdete tedy i všechny hlavní pronajímatele, majitele a developery shopping center i retail parků z obou trhů u svých stolků.

Většina podobných akcí je hlavně společenským setkání s důrazem na doprovodný program. Jak v takovém prostředí navazovat obchodní rozhovor?

RetailCon je především pracovní prostor. Mám obrovskou radost, že si lidé zvykli ledacos vyřídit e-mailem, telefonem, ale to, co vyžaduje osobní kontakt, se nechává na RetailCon. Tady se podepisují smlouvy a dolaďují podmínky. Je to místo, kde vznikají nové obchodní vztahy. I proto si RetailCon vybírají značky, které vstupují na český a slovenský trh jako primární platformu.

RetailCon ale podle vašeho popisu není typická konference. Tak co to vlastně je?

Není. Máme sice klasické podium a na něm program ve formě prezentací, diskusí a podobně, ale to je doplněk. Stěžejní část je osobní networking – tzv. zmíněný dating. Zkušenosti ukazují, že osobní kontakt má pořád obrovskou hodnotu. RetailCon se etabloval jako hlavní místo pro takové setkání.

Jak se tedy dostat k informacím o tom, co se v kamenném retailu opravdu děje?

Všichni jsme zavaleni prací za klávesnicí svého počítače. Spoléháme se na technická data, ale ta sama o sobě, bez doplnění o fundamentální analýzu věrný obraz o celé šíři problému, nepodají. Tak nějak tušíme, že osobní setkání jsou důležitá. Z očí do očí poznáte motivace, důvěryhodnost a získáte vhled. Jenže čas na osobní setkání většinou není. A právě proto je tu RetailCon. Jednou ročně se zde potkávají v podstatě všichni, kteří tvoří podobu českých a slovenských shopping center, pronajímají je, spravují, uklízí, hledají stabilní personál, řeší logistiku, legislativní změny apod. Během jednoho dne zvládnete potkat stovky lidí, kteří tvoří podobu českých a slovenských shopping center. Krátké rozhovory, výměna názorů, hledání strategií – to je to, proč má RetailCon takový úspěch.

A kdo vlastně určuje podobu českého a slovenského retailu?

Na to není jednoznačná odpověď. Jsou to zákony, experti, zákazníci, developeři – ti balancují mezi bankami, městy, veřejností i nájemci. Banky hodnotí nejen výši nájmů, ale i rozmanitost značek – obzvláště jedná-li se o portfolio více budov. Správci zajištující provoz a údržbu, neboť rostoucí provozní náklady trápí jak nájemce, tak majitele. Do toho vstupuje tlak na udržitelnost a etiku. Nájemci řeší logistiku, personál multikanálový prodej, ale popsat tento složitý proces je na samostatné téma. Nejlepší bude, když si každý přijde udělat obrázek sám a přijde v úterý 3. června do Národního domu na Vinohradech.

autor rozhovor: Pavel Gregor

Hlavní partner

Partneři

Alianční partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010