2/2025 Gevorg Avetisjan, Marlenka: „Náš výrobek má svou jedinečnou, výraznou a originální chuť.“
Marlenku založil v roce 2003 ve Frýdku-Místku Gevorg Avetisjan původem z Arménie. Světoznámý medový dort Marlenku, který nese jméno po mamince a dceři zakladatele, si můžete objednat nejen na svatbu nebo na dětskou oslavu, ale nabízí také ve spolupráci s legendární Kofolou medové kofokuličky a další delikatesy. Nezaměnitelnou chuť Marlenky znají lidé minimálně v 55 zemích světa, kam Marlenka své dorty a další zboží vyváží.
Váš životní příběh, který byl plný zvratů a nečekaných událostí, vás dostal až do časopisu Forbes, kde jste umístili na třetím místě v žebříčku nejvýkonnějších rodinných firem za rok 2020. Jak byste zpětně tuhle cestu hodnotil? Udělal byste něco jinak?
Musím se přiznat, že jsem zpočátku netušil, k jakému cíli směřuji a kam dojdu. Prostě jsem začal něco dělat. Všechno bylo spontánní a nebylo dopředu promyšlené. Zkusil jsem své štěstí, protože v té době jsem byl už v zoufalé situaci, jak uživit svou rodinu a co vlastně dělat. Vznikl tak se sestrou nápad, začít péct dorty doma. Zásadní bylo hlavně něco dělat, tak že bych nic neměnil.
Vyhráli jste v soutěži Visa Czech Top Shop za měsíc květen 2024 s podnikovou prodejnou a kavárnou, která se nachází ve Frýdku-Místku. Jak samotné vítězství vnímáte?
Ocenění za květen v soutěži Visa Czech Top Shop mne překvapilo a nečekal jsem ho, protože všechno co dělám, dělám srdcem. Osobně mě to potěšilo a dalo i jistou naději, protože teď plánujeme rozšiřovat naší síť.
Značka Marlenka to není jen Medový dort, ale vyrábíte také Medové doutníčky, Snacky, Napoleonky, rolády, Pachlavu nebo kuličky. Marlenku – Premium vyrábíte ručně. Jak dlouho trvá takový dort vyrobit a kolik zaměstnanců se na jeho výrobě podílí?
To je takový náš prémiový dort, protože je na něm spousta ornamentů a tím i spousta práce. Máme ho v šesti variantách a je ručně zdobený. Na jednom kusu tak pracují dva zaměstnanci, protože tohle žádná linka nedokáže udělat. Zároveň je větší, než jsou naše klasické dorty a váží víc než jeden kilogram. Na základě objednávek jich uděláme tak okolo jednoho tisíce měsíčně.
Novinkou minulého roku byl Vídeňský medový dort, co vás k tomuto propojení se Sachrem inspirovalo?
Ano, byla to inspirace Sachem, ale my jsme nechtěli udělat dort, který už existuje a tak jsme ho začali dělat podle „marlenkovského“ principu. Možná někomu trochu připomíná Sachr, ale nemá s ním nic společného, už jen tím, že uvnitř Sachru je džem, ale my tam máme medově-karamelový krém, kombinovaný s meruňkovo-citronovým džemem, a medové pláty. Prakticky je to medový dort pokrytý čokoládou. S tímto dortem máme velký úspěch v Rakousku a Německu. Teď ho tam prodáváme rok a za dva roky uvidíme, jak dlouho tam Sachr ještě vydrží. Jinak máme i jednu limitovanou edici a to jsou Medové kofo kuličky Marlenka, které vznikly díky dlouhodobé spolupráci s Kofolou. Ta totiž vyrábí Kofolu s příchutí Marlenky a my od půlky října loňského roku kuličky s příchutí Kofoly.
Jaký je vlastně rozdíl mezi medovníkem a Marlenkou?
Marlenka není medovník. Marlenka je medový dort, který má svou tradici a historii v Arménii a ta je jenom jedna. Hlavní rozdíl je ve zcela nezaměnitelné chuti, která je výsledkem originální receptury. Stejně tak vzhled je úplně jiný – zejména proužky kakaové polevy našemu dortu dávají úplně jiný, živější vzhled a jemnou čokoládovou příchuť. Marlenka je navíc hranatá oproti kulatému medovníku, takže si ji určitě nespletete. Medovník sice taky používá med, ale podívejte se, Marlenka při pokojové teplotě vydrží tři měsíce a máte stále vláčný medový dort s karamelovým krémem, v ledničce vydrží devět měsíců a v mrazáku tři roky. Medovník vydrží v ledničce spíš deset dnů maximálně dva týdny.
Jaká je Vaše roční spotřeba medu a kdo jsou vlastně Vaši dodavatelé?
Med je naše základní surovina, na které jsme závislí a již 12 let ho bereme od jednoho slovenského včelaře, který nám po celou dobu dodává kvalitní med. Ten dodavatel pak udělal spolek včelařů v podstatě po celém Slovensku, a ti nám med pravidelně prodávají. Teď od nich bereme okolo 230 tun medu ročně, což je téměř 20 tun měsíčně. Dodal bych, že nepoužíváme žádná barviva, přísady a naším jediným konzervantem je med, který je zázračný. Med z Číny nebereme, protože při objemu, jaký máme, získáváme kvalitnější právě ze Slovenska.
Máte dva syny a dceru. Co plánujete se svou rodinnou firmu do budoucna – prodat nebo předat dál?
To zatím nemůžu ještě přesně říct, protože jsem denně v práci a počítám, že ještě minimálně 10 nebo 15 let budu. Když se nad tím sem tam zamyslím, tak zatím jen vím, že jeden můj syn, který je hodně zapálený a má zájem, už tady pracuje a snaží se. Dcera ještě studuje, tam ještě uvidíme, ale doufám, že ji to bude lákat. Druhý syn zatím hledá vlastní cesty, ale možná se časem u něho něco změní, ale to nevím.
Marlenka vyváží své dorty do 55 zemí na světě. V jaké zemi mimo ČR je nejpopulárnější a do jaké země nejdále své výrobky dodáváte?
Každý rok vstupujeme do zhruba dvou zemí na světě a kromě České republiky je Marlenka takový superbrand samozřejmě na Slovensku, v Maďarsku a potom hodně v Rakousku, kde je rozšířená nejen v supermarketech, ale také v klasických menších kamenných obchodech a ethno obchodech s potravinami. Jinak asi „nejdále“ dovážíme do Jižní Koreje, kde je Marlenka téměř populárnější než v Česku, dále také do Ameriky, Austrálie, Číny na Arabský poloostrov, na Filipíny nebo Thaiwan. Je to opravdu hodně zemí.
Velký tématem doby je udržitelnost. Jak je tomu u Vás v Marlence konkrétně?
My v Marlence odpad v podstatě moc neprodukujeme, protože vše, co zabalíme, jde k odběratelům, kteří to následně zpracovávají. Ohledně udržitelnosti a zeleného přístupu, máme na střeše všech hal solární panely, ze kterých bereme energii a odpad z výroby nebo když se něco nepodaří, recyklujeme. Produkce odpadu je u nás prakticky minimální.
Jaké máte podnikatelské plány do budoucna?
V loni jsme koupili u nás ve Frýdku-Místku více než 5 hektarový pozemek, kde stojí budova fabriky, kterou založili před více než 150 lety podnikatelé z rodiny Lembergerů. Na tomhle místě chceme v horizontu pěti let postavit další halu, dvakrát větší než máme teď, tzn., že chceme zdvojnásobit i naši výrobu. Zároveň budeme i samotnou budovu rekonstruovat a v ní pak následně budou kanceláře, prodejna, interaktivní muzeum a kavárna s restaurací. Je v plánu obnovit také park, který v celém areálu bude takovou „třešničkou na dortu“, jak se tak říká. Jinak v naší firemní prodejně, kde máme více než padesát našich produktů, plánujeme otevřít další prodej s našimi licencovanými výrobky, kterých máme sedm/osm a skoro nikdo je nezná, protože supermarkety berou jen omezené množství. V roce 2025 plánujeme zmrzlinu s chutí Marlenky apod.
Jaký je Váš nejoblíbenější produkt z Marlenky, který si rád dáte k nedělní kávě?
To já si dávám pořád něco každý den. Můj organismus to potřebuje. Upřímně, mně chutná všechno, ale ten tradiční, původní dort Marlenka miluju stejně jako naše rolády, které jsou ochucené borůvkou nebo malinou.