TZ | Online versus offline komunikace v segmentu HORECA

4146 zobrazení

Zatímco nad online komunikací za Vás přemýšlí většinou někdo jiný kdo tomu
opravdu rozumí a vy mu budete věřit, že s Vašimi penězi dělá to nejlepší,
co umí, tak v případě prezentačních nosičů to sice chce trochu přemýšlení
a práce, ale dovoluji si odhadnout, že přínos bude výrazně větší.

 

I virtuální zákazník nakonec
přijde osobně

 

Základní předpoklad je ten, že do restaurace pořád chodí zákazníci pěšky a
pokud je osloví nabídka již na ulici tak zajdou a vyzkouší. Na webu mají
všichni krásné fotografie a lákavé nabídky, kolikrát ani ne vlastní, ale co Vám
zaručí, že to samé bude i v té restauraci ve skutečnosti?!? To, že se
někdo stará o prezentaci restaurace poznáte již na ulici aniž bychom museli moc
přemýšlet. Vezměte si jen základ jak je odprezentován prostor kolem restaurace,
případně restaurační zahrádka. Co je umístěno ve výkladech a oknech. Prezentace
denní a akční nabídky. I s použitím skvělých reklamních stojanů však
pozor, jak psal již jeden kolega z reklamní branže, v okamžiku kdy
někdo přežene „Áčkový marketing“ a zákazníci začnou o vaše reklamní stojany
zakopávat, zamyslete se nad redukcí.

 

Nenechte se dodavatelem tlačit do
mišmaše

 

Spoustu prezentačních prvků dostane majitel restaurace od dodavatelů, to je
největší riziko, kdy hrozí přesycení a roztříštění všech nabídek a vizuálů.
Přitom stačí použít jen selský rozum a vybrat si to co je Vašemu konceptu
nejbližší a bude Vám opravdu sloužit k užitku. Druhým kritériem je
bezpečnost a trvanlivost všech komunikačních prvků. Jak myslíte, že probíhají
tendry na dodavatele reklamních prvků pro výrobce nápojů a jiných komodit pro
restaurace? Hlavním ukazatelem, vzhledem k tomu, že je budou rozsívat po
republice, je samozřejmě cena. Setkal jsem se osobně již s mnoha prvky,
které nevydrželi ani jednu sezónu, nebo se záhy stali nebezpečnými pro
zákazníky nebo pro obsluhu. Jsou dvě možnosti, buď si toho někdo všimne a
vyhodí nebo se někdo zraní a čeká prvek stejný osud. Tak že na kvalitě záleží,
proto se vždy zamyslete, kam prvky umístíte a podle toho vybírejte.

 

Klasickým případem je nabídkové áčko. Co je v nabídce? Hliníkové áčko
s klaprámy, dřevěné křídové, plastové bílé, od pivovaru na míru, stojany
na pružinách do větru. Pojďme si to projít konkrétně. Hliníkové áčko
s klaprámem se hodí pro tištěné plnobarevné nabídky s frekvencí výměny
cca jednou za měsíc, máte možnost grafického zpracování a tisku? Dřevěné
křídové áčko, není nic snazšího než i vícekrát denně změnit aktuální nabídku
(snídaně, polední menu, večerní akce). Plastové bílé áčko je většinou již
předtištěné reklamou na kávu nebo zmrzlinu, tak že si na něj už nic ze své
nabídky nepřidáte. Áčko od pivovaru prezentuje hlavně značku piva a vy omezeně
můžete využít zbylou plochu pro sebe, co však s tím když máte i jiné pivo
nebo rovnocennou konkurenční nabídku. Stojan na pružinách je sjvělý do
extrémnějšího prostředí, na druhou stranu pokud jej bude obsluha denně uklízet,
tak Vás budou nenávidět.

 

 

Kvalitu provedení poznáte samozřejmě až při používání. Zkuste vždy jen pár
základních „cviků“ s každým prezentačním a reklamním stojanem. Taková
rozcvička by měla obsahovat zatlačení stojanu dozadu a do stran zda nepřepadne.
Zatřesení se stojanem, zda z něj nic neodpadává. Přenesení stojanu
z místa na místo, kontrola mobility. Podrbání ploch stojanu pro kontrolu
kvality laku a povrchu. Na závěr stojan za provedení cvičení pohlaďte, tím
zjistíte, zda nemá nebezpečně ostré hrany.

 

Co se dá odprezentovat za bratru
50.000Kč?

 

Pokud se vrátím k původní myšlence, kolik se toho dá pořídit za stejné
peníze ve fyzickém vybavení a v online reklamě, tak můžeme vyjít
z následujícího srovnání.

 

Digitální prezentace je dnes v segmentu
HORECA obrovské téma. Kdo nemá vlastní responzivní webové stránky podporované
napříč vyhledávání, sociálními sítěmi a display reklamou – skoro jakoby nebyl.
Náklady na digitální „přítomnost v matrixu“ se přitom mohou vyšplhat
do astronomických částech – lepší webové stránky začínají na desítkách tisíc
korun. Přidejte SEO, inzerci v PPC systémech, nějakou partnerskou prezentaci a
pár bannerů na Facebooku a snadno se dostanete na 50- 100 tisíc ročně za
nejzákladnější „virtuální pošolíchání“ zákaznické pozornosti.
Konkurence je přitom obrovská, vstup do onlinu je nesmírně rychlý a dnes i
celkem snadný.
To vše na úkor tradičních komunikačních
kanálů, které se mají za vyčerpané, překonané. Často tak dochází
k paradoxním situacím – restauraci nebo kavárnu najdete na internetu na
každém rohu, při vlastní cestě má, ale zákazník problém samotné místo najít,
nebo z něj nemá žádný zvláštní pocit, nedaří se předat klíčová sdělení
(která by mohla být v synergii právě s digitální komunikací).

 

Za peníze ve výši kolem 50000,- Korun
pořídíte skvělé prezentační prvky, které navíc nemusíte ročně obnovovat a při
správném výběru vám vydrží i déle jak pět let. Pro klasickou restauraci
nebo kavárnu je možné využít následující reklamní prvky.

 

Začneme
přilákáním kolemjdoucích zákazníků. Již z delší vzdálenosti budou vidět plakáty
nebo informace umístěné do výkladu. Můžete k tomu použít samolepící polep, na
snadnou výměnu a cenově úspornější budou však nějaké plakátové nosiče zavěšené
nebo nalepené na skleněném výkladu. Letáčky a plakáty pokud si je nevytisknete sami,
vám dnes vyrobí každá reklamka nebo tiskárna za pár korun. Investice: 5000,- Kč

Ještě
na chodníku můžeme komunikovat akční nebo denní nabídku v přenosném
stojanu – Áčku. Tyto stojany je možné na noc uklízet, tak že nehrozí poškození
od vandalů. Investice: 1500,- Kč

Dřevěné
rámy pro použití křídových fixů jsou ideální pro aktuální denní nabídky a menu.
Pokud se Vám jich na fasádu vejde například pět tak budou stát 2500,- Kč

U
vstupních dveří je třeba nezapomenout na povinné informace, kterými jsou
provozní doba, IČO, odpovědný vedoucí a podobně. Na tyto účely slouží speciální
kapsy na formáty A4, aby bylo možné opět využít standardních tiskáren a
nemuseli jste neustále předělávat vyřezané nápisy nebo extra polep na vchodu.
Investice: 500,- Kč

Hned
za vchodovými dveřmi připomeňte Vaši nabídku na podlaze v kvalitním, podlahovém
plakátovém nosiči, jen ať to zákazníci vidí a nezapomenou, proč do restaurace
přišli. Investice: 3000 Kč

Nejlepší
nabídky máte určitě vystaveny na speciálním místě v restauraci, tak že je nutné
na ně upozornit. Můžete použít například
reklamní stojan, který svým rozměrem 1×2 metry bude opravdu nepřehlédnutelným
upozorněním na tuto nabídku. Investice: 3000,- Kč

Drobné
nabídky nápojů a menu realizujte menšími informačními stojánky, do kterých
můžete tisknout nabídky na vlastní tiskárně. Kolik by se jich mohlo vejít na
menší provozovnu, 20? Jak jsem zmiňoval na začátku, nepřežeňte to, ať se
nepletou zákazníkům. Investice: Tak to máme 1500,- Kč

Při
dnešním nejčastěji používaném placení kartou, jsou již standardní mincovníky
zbytečné, položte si na pult vedle pokladny kapsu určenou k podpisování účtů od
karet a navíc do ní umístíte leták s upozorněním na Vaše další služby nebo
nabídky. Investice: 1500,- Kč

Pokud
máte zahrádku ohraďte si ji lanovými bariérami, ať každý vidí kde začíná a kde
končí. Tyto prvky lze táké využít pro prezentaci na ohrazovacích banerech.
Investice 10000,- Kč 

Pokud
provedete výměnu motivů plakátů a letáčků v již zmíněných nosičích v celém
roce za přibližně 20000,- Kč využijete bezezbytku na počátku zmíněný rozpočet
50000,- Kč.