Trh nealkoholických nápojů se stabilizuje

V poslední době je u některých typů nápojů patrná určitá
míra stabilizace. Doposud se zvyšovala poptávka po sirupech a energetických
drincích. Velký potenciál do budoucna lze spatřovat ve specialitách a nápojích
podporujících zdravý životní styl.

„Spotřeba nealkoholických nápojů konstantně klesá již od
roku 2009. Většina výrobců i prodejců však v současnosti pozoruje světlo na
konci tunelu. Výraznější propad z posledních let se zastavil a odvětví nyní
stagnuje,“ upřesňuje Petr Manda, výkonný ředitel útvaru Firemní bankovnictví
ČSOB, a pokračuje: „Obliba jednotlivých druhů nealkoholických nápojů se nicméně
liší podle věku zákazníků, životního stylu i počasí. Proto se jich jednotliví
výrobci snaží nabídnout co nejvíce, aby pokryli celý trh a zároveň se vyvarovali
výkyvům v prodeji.“

Pokles prodeje nealkoholických nápojů je výslednicí několika
trendů. Lidé zásadně šetří na postradatelném zboží. Citlivost na cenu se
vyskytuje obzvláště u limonád a kolových nápojů. Zákazník zpravidla čeká na
akční nabídku a snaží se tak ušetřit. „U limonád je ale těžké vysledovat trend,
prodej roste a padá s počasím,“ upozorňuje Tomáš Konvalina z Podorlické
sodovkárny
. Nejrychleji rostoucím trhem, zatím ale nepoměrně menším, jsou
energetické nápoje.

Specifikem České republiky je dostupnost vodních zdrojů,
která vytvořila z nealkoholických nápojů zbytné zboží. Obliba obyčejné vody
navíc roste. Podle společnosti Veolia Voda Česká republika 85 % respondentů
považuje kvalitu vody z vodovodu za celkově dobrou a 44 % lidí si myslí, že je
srovnatelná s balenou vodou. Tento trend je patrný již pět až sedm let.
Nejohroženějším druhem nealkoholického nápoje jsou v tomto ohledu stolní a
pramenité balené vody. Zajímavou oblastí prodeje jsou sirupy, které v poslední
době zažívaly mírný vzestup. Ten se však nyní také zastavil. „Domnívám se, že
zákazník začal více využívat ředění džusů s vodou namísto varianty sirupu a
kohoutkové vody,“ vysvětluje Aleš Mrůzek ze společnosti Globus.

Třetím faktorem je zvyšující se zájem o kvalitu stravování.
Předsedkyně Svazu minerálních vod Jana Ježková k tomu dodává: „Dlouhodobým
trendem v chování zákazníků je fakt, že se stále více zajímají o zdravý životní
styl, což ovlivňuje i jejich preference.“ Jednou z cest v této oblasti může být
příklon k fresh džusům či džusům ve skle evokujícím vyšší spotřebitelskou
hodnotu. Zájem spotřebitelů o nápoje bez konzervantů a sladidel se dá očekávat
i nadále, přetrvávat pravděpodobně bude také citlivost na cenu. Slibnou a do
budoucna perspektivní oblastí trhu jsou dětská pitíčka, jejichž meziroční
nárůst se již nyní pohybuje ve dvouciferných číslech.

Nealkoholické nápoje byly jedním z fenoménů poválečného
stravování. Trh s nealkoholickými nápoji je jedním z nejstarších segmentů na
světě. Specifikem českého trhu je, že se za světovou jedničku (výrobce
Coca-Coly) v kolových nápojích zařadila společnost Kofola, která jde cestou
oživení značek nápojů populárních před rokem 1989. Za další z projevů retro
nostalgie lze považovat fenomén rozšíření točené malinovky. Tento trend lze očekávat
i nadále.

Kvartální průzkum ČSOB Index očekávání firem probíhá mezi
500 středními a malými firmami napříč obory s cílem zjistit jejich sentiment v
podnikání. Součástí průzkumu je analýza vybraného, tzv. indikativního oboru, na
němž lze ilustrovat chování domácností. V průzkumu za 2. čtvrtletí tohoto roku
byl zkoumán trh nealkoholických nápojů, v předchozích obdobích
autoopravárenství, pekárenství a cestovní ruch.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *