Trendy obchodu 2013 – změny nákupního chování

Změny nákupního chování, které se kromě jiného projevují zmenšováním nákupních košíků, se týkají všech formátů: hypermarketů, diskontů, supermarketů i malých prodejen. S tím souvisí i růst nakupování „pěšky“ – už druhý rok za sebou se snížil podíl domácností, které používají auto pro větší nákupy.
Opačně než vývoj poptávky zákazníků působí vývoj obchodní nabídky – rychlá expanze hypermarketových prodejen k sobě přitahuje stále více nakupujících. Už téměř polovina českých domácností podle studie INCOMA Shopping Monitor 2013 tvrdí, že největší část svých výdajů za potraviny utratí v hypermarketech. To poškozuje zejména diskonty, které zaznamenaly v meziročním srovnání výrazný pokles a dostaly se tak na nejnižší úroveň preferencí od roku 2002.
Naopak, prodejny vnímané jako místo pro „malý rychlý nákup“, kde se kromě menších tradičních prodejen stále více ocitají i supermarkety, mají pozici stabilní. Na vypjatě konkurenčním trhu jsou stále hlavním nástrojem pro přilákání zákazníků promoce. A zákazníci na to reagují rostoucím zájmem o akční ceny – dnes již i prostřednictvím „nových médií“.
Třetí rok za sebou se zvýšil podíl domácností, které nakupují podle letáků: podle letáků loni nakupovalo 37 % českých domácností a to je zatím největší podíl respondentů za celé sledované období (od roku 1997). 11 % českých domácností si prohlíží letáky řetězců na internetu.
Ve srovnání s obdobím před „krizí“ se velmi výrazně zvýšil dopad akčních cen a slev na výběr prodejny. Naopak velmi výrazně poklesl význam celkové cenové hladiny na prodejně. Dopady silného promočního marketingu jsou do jisté míry paradoxní. Není to jen stagnace či pokles diskontních prodejen v době, která se vyznačuje rostoucím zájmem o dobrou cenu zboží. Současně s rostoucí popularitou akčního zboží klesá i zájem o privátní značky řetězců, které jsou také většinově vnímané jako levné. Od roku 2012 podle studie INCOMA Shopping Monitor mírně klesá podíl zákazníků, kteří běžně nakupují privátní značky. V letošním roce jejich pravidelný nákup uvádí jen 15 % respondentů, což je nejméně za celé sledované období (od roku 2007).
Naznačuje to, že český zákazník se rychle orientuje a vyvíjí velmi pragmatickým směrem – investuje čas a pozornost do sledování akcí tak, aby si dokázal pořídit co nejkvalitnější zboží za co nejnižší cenu. Kromě rostoucí akční nabídky se ale na tomto chování podepisují obavy Čechů z ekonomické situace. Podíl domácností, které ve studii uvádí, že ekonomická situace ovlivnila jejich nákupní chování, vzrostl z 63 % (rok 2010) na 80 % (konec roku 2012).

Pavel Cabal, Zdeněk Skála, INCOMA GfK


 

 

 

cs_CZCzech