Světlo jako prodejní nástroj

2937 zobrazení

Se světlem lze dělat divy. Obzvlášť v obchodních prostorách. Čeští obchodníci se však teprve učí, jak správně prodejny, obchody a jednotlivé zboží osvětlovat. Možností mají přitom nepřeberné množství: lištové systémy, vestavná či závěsná svítidla, kombinaci plošného a bodového osvětlení. Samozřejmostí by tak měla být spolupráce s odborníky na světlo, kteří umí určit vhodný světelný tok, index podání barev, vhodné světelné zdroje a další praktické záležitosti k efektivnímu nasvětlení obchodu, jako je variabilita, možnost přizpůsobit osvětlení aktuálně vystavenému zboží apod.

V hlavní roli LED

Nejvhodnější světelný zdrojem jsou LED. Jejich hlavní výhodou je úspora elektrické energie a dlouhá životnost. Mají vysoký měrný výkon, takže na stejné parametry osvětlení stačí menší příkon, než je tomu u žárovky nebo u zářivky. Ze všech typů dnes používaných světelných zdrojů právě zdroje LED nabízejí nejdelší dobu života. Bohužel jsou ale v dosahovaných parametrech stále velké rozdíly u jednotlivých výrobců. Proto je vhodné vybírat u osvědčených dodavatelů, aby byly splněny deklarované parametry (světelný tok, index barevného podání, teplota chromatičnosti, střední doba života, pokles toku v průběhu života apod.).

Speciální zdroje

Trendem posledních let jsou speciální světelné zdroje pro konkrétní barvy či typy výrobků. „Například pro zachování bílé barvy nabízíme zdroj RealWhite, který se zaměřuje na drogerie, parfumerie, lékárny, knižní zboží atp. StrongColour zdroje jsou ideální pro podtržení jedné konkrétní barvy – třeba pro nasvětlení masa, pečiva, šperků, skla. V galeriích je zase vhodné použít zdroje RealColour, jejichž podání barev je věrné stejně jako na denním světle, upřesňuje Daniel Černý, předseda představenstva společnosti Halla, která mimo jiné osvětlila přední česká nákupní centra: OD Kotva, OC Letňany, Galerii Harfa a nově také Centrum Chodov.

StrongColour pro čerstvé potraviny: především potraviny jako je maso či pečivo si zaslouží kvalitní osvětlení, které produktům dodá lákavější vzhled.

Technologie RealWhite je určená pro případy, kdy je nutné zajistit bílou barvu bez nádechů jiných barev. Primárně najde využití například v lékárnách či drogeriích.

 

Human Centric Lighting

Stále rozšířenější jsou také svítidla s Tunable White technologií, která funguje na principu Human Centric Lighting. Svítidla jsou díky ní uzpůsobena cirkadiánním, neboli biologickým, cyklům člověka. A to tak, že kopírují přirozené sluneční světlo a mění v průběhu dne intenzitu i teplotu chromatičnosti světla. Tím napomáhají navodit psychickou i fyzickou pohodu. A vzhledem k tomu, kolik hodin tráví zákazníci v nákupních centrech, nabízí se tento způsob osvětlení jako ideální i tam.

 

Zdroj a foto: Halla