Sortiment prodejen v ohrožení internetu?

Výsledky studie Incoma FutureBuy 2013 ukazují, že zákazníci, kteří už dnes nakupují např. drogerii nebo potraviny na internetu, mají k této formě nákupu výrazně silnější emoční vazbu než jakou má běžný zákazník k nákupu stejného sortimentu v hypermarketu nebo supermarketu. Lidé, kteří vyzkoušeli nákup potravin na internetu, nešetří při popisu svého nákupního zážitku pozitivy: jednoduché, rychlé, pohodové, bez námahy, uspokojující, bezpečné.

Na rozdíl od potravin a drogerie – nákup současných hlavních tahounů internetového obchodu – mobilů, spotřební elektroniky a domácích spotřebičů – vyvolává v zákaznících silné pozitivní emoce jak v kamenné prodejně, tak v e-shopu. Jde přitom ale o zcela odlišné prožitky; každý z těchto dvou prodejních kanálů má při nákupu elektro sortimentu evidentně budoucnost díky svým silným a zákazníky oceňovaným výhodám.

Kamenná prodejna láká díky osobnímu přístupu, informovanosti a pomoci prodavačů, a také kvůli určitému pocitu bezpečí při nákupu. Nákup elektro sortimentu na internetu je zase atraktivní pro svou rychlost a jednoduchost. Mezi překvapivými výsledky studie je i to, že při nákupu oděvů je situace podobná jako u potravin. S nákupem oděvů na internetu zákazníci spojují řadu pozitivních atributů, naopak nákup v kamenné prodejně je popisován spíše negativně, jako únavný a frustrující.

Obecně dávají zákazníci přednost nákupu v kamenných obchodech především kvůli tomu, že si mohu zboží fyzicky prohlédnout, případně i vyzkoušet. Věří také, že v kamenné prodejně proběhne případná reklamace bezproblémově. Jako hlavní důvod nákupu zboží na internetu zákazníci uvádějí úsporu peněz. Mají také pocit, že na internetu mají lepší výběr, nakupování je jednodušší a rychlejší, a ušetří výdaje za pohonné hmoty.