Prodej sýrů v Česku dále roste

Tavené sýry u nás stále představují nejoblíbenější druh sýrů. Podle průzkumu MML – TGI provedeného agenturou Median v posledním kvartálu loňského a v prvním kvartálu letošního roku je v posledních 12 měsících konzumovalo téměř 90 % obyvatel České republiky. Jedenkrát týdně je přitom jedlo skoro 30 % z nich, 2x až 3x týdně přes 37 % a 4x až 6x týdně 10 %. Přes 5 % konzumentů tohoto druhu sýrů si je dokonce dopřávalo jednou denně či častěji; téměř 12 % pak po nich sahalo 2x až 3x měsíčně a přes 3 % jedenkrát měsíčně. Méně než jednou měsíčně si tavené sýry dalo jen jedno procento těch, kteří je ve sledovaném období jedli. Pokud jde o přírodní sýry, nejvíce lidí (přes 32 % z těch, kteří je v posledních 12 měsících konzumovali) si je podle výše zmíněného průzkumu dopřávalo 2x až 3x týdně. Jen nepatrně méně konzumentů (necelých 30 %) je jedlo jedenkrát týdně a přes 16 % 2x až 3x měsíčně; téměř 9 % milovníků sýrů si je dopřávalo 4x až 6x týdně a necelá 4 % dokonce denně či častěji. Dalších více než 5 % těch, kdo přírodní sýry ve sledovaném období jedli, tak činilo 1x měsíčně a necelá 2 % méně než jednou do měsíce. Jen necelé 1 % těch, kteří ve sledovaném období jedli zrající či plísňové sýry, si na nich pochutnávalo 1x denně či víckrát. Další 2 % je konzumovala 4x až 6x týdně, více než 13 % 2x až 3x týdně a přes 29 % jedenkrát týdně. Přes 28 % konzumentů zrajících a plísňových sýrů si je dávalo 2x až 3x měsíčně, přes 17 % jedenkrát do měsíce a nad 7 % méně než jednou měsíčně. (Zdroj: Median, MML – TGI, 10/IV–11/I)

Sýry patří ke kategoriím, které v České republice v posledních patnácti letech prodělaly obrovský boom. Jejich současná spotřeba – téměř 17 kg na osobu a rok – se už blíží evropskému průměru a zdá se, že ještě dále poroste. Nástup krize a s ním spojené šetření sice vedly Čechy k tomu, že sýrů stejně jako dalších mléčných výrobků začali kupovat a konzumovat méně, už o rok později se ale spotřeba těchto produktů vrátila k růstovému trendu, který pokračuje i nadále. „V období červenec 2010 až červen 2011 prodej kalibrovaných sýrů na moderní části trhu, tedy v prodejnách nad 400 m2 (bez Makra), v meziročním srovnání vzrostl objemově o více než šest procent a v hodnotě dokonce o mírně přes osm procent. Celkem se tak v tomto období na uvedené části trhu prodalo 57 000 tun kalibrovaných sýrů za víc než devět miliard korun,“ říká Jitka Hlušková Vojáčková, client executive společnosti Nielsen.

Češi nejvíc nakupují eidam

Podle dat této společnosti přitom k celkově prodanému objemu kategorie nejvíce přispívá segment tvrdých sýrů, jehož podíl na tomto objemu představuje 27 % a který ve sledovaném období v tomto ukazateli posílil o 7,5 % – v hodnotě pak dokonce o 10,6 %. Hned za tvrdými sýry se na druhém místě umístily sýry tavené. Co do objemu tvoří 25 % prodejů kalibrovaných sýrů, přičemž meziročně v tomto ukazateli posílily o 3,5 %, v hodnotě pak o necelá 2 %. Rovněž prodej plísňových sýrů na povrchu rostl v objemu i hodnotě (o 2,4 % a 4,9 %) stejně jako sýry modré, které zrají za přítomnosti ušlechtilých plísní v sýrovém těstě a pro něž je charakteristická modrá nebo zelená barva, popřípadě jejich kombinace, když sýr obsahuje jak modrou, tak zelenou plíseň – jejich prodej vzrostl ve sledovaném období o 5,8 procenta v objemu a o 15,2 % v hodnotě. Ještě výraznější nárůst pak zaznamenaly prodeje slovenských specialit (oštiepok, bryndza apod.), které stouply v objemu o 23 % a v hodnotě o 16,5 %. „Vůbec nejrychleji ale rostou sýry v nálevu, a to v objemu o 27,4 procenta, a díky tomu dosáhly sedmiprocentního podílu v MAT. Pokles prodejů byl zaznamenán pouze u čerstvých porcovaných sýrů a sýrů zrajících, přičemž zrající sýry klesly v objemech sice o čtyři procenta, ale v hodnotě vykazují meziroční růst o pět procent,“ říká Jitka Hlušková Vojáčková.

Madeta pokračuje v koncentraci výroby

Známý výrobce sýrů Madeta již loni ukončil výrobu ve svých závodech ve Strakonicích a v Českých Budějovicích a v prvních měsících příštího roku chce uzavřít další závod, tentokrát v Prachaticích. Jeho výrobu přesune do závodů v Jindřichově Hradci a Plané nad Lužnicí – právě v Plané se bude nadále vyrábět bílý sýr Akawi, kterým je prachatická výroba známá. Vedení firmy si od koncentrace výroby slibuje snížení jejích nákladů.

 

Zdroj: Zboží&Prodej, září 2011

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010