Obchodní řetězce a optimalizace pokladen
Průzkum třetí vlny monitoringu pokladen česko-slovenské
sales promotion agentury Sales House s.r.o., který proběhl od 1. do 20.
prosince 2013 u obchodních řetězců,
potěšil prodejce. V předchozím měření byla optimalizace pokladen pro některé
řetězce tvrdým oříškem. Pět a více čekajících bylo zaznamenáno u minimálně čtyř
obchodů z deseti, prosincové měření ukázalo lepší přípravu a pět a více
čekajících už jen u dvou z deseti případů. Nejhůře dopadl Globus, kdy v
polovině případu byla fronta pěti a více lidí, a dále Makro celkově ve 33 %. U
obou se tak jednalo o nárůst více jak o 10 % oproti listopadovému měření a u
Globusu dokonce více jak o polovinu oproti prvnímu měření v dubnu.
Naopak například Interspar snížil čekání více jak pěti lidí
na pokladně z listopadových 42 % na 10 %, avšak vůbec nebyla zaznamenána
pokladna s jedním a méně čekajícím. Pokles delších front byl dále zaznamenán u
řetězců Albert, Kaufland a Tesco. I tak zde však údaj jednoho a méně čekajících
byl zaznamenán jen v nepatrném procentu. Snad jen Tesco se 13 %. Vyvážená
optimalizace pokladen během prosince, kdy jak v přetížení, tak minimálním
vytížení má vyrovnaná procenta, byla zaznamenána u řetězce Billa.
Nejvytíženějšími dny pro pokladny před Vánoci se staly
víkendy, kdy v průměru ve zhruba 40 % byly pokladny přetížené, a to víceméně po
celý den. Při srovnání všech třech měření, tedy duben, listopad a prosinec, to
byly středy a soboty. Nejméně vytíženými dny se pak staly pondělky.