Nejúspěšnější elektroprodejny roku 2012

Podle celorepublikového výzkumu ELEKTRO 2012 provedeného agenturou INCOMA GfK se v posledním roce pozice řetězců výrazně mění. Zejména se to týká „velké trojky“ kamenných řetězců specializovaných na elektroniku. Zatímco ElectroWorld a Datart si vedou u zákazníků skvěle, slabších výsledků dosahuje firma OKAY.

Nejvíce si čeští zákazníci oblíbili řetězce Datart a ElectroWorld. ElectroWorld má nejvyšší návštěvnost (69 % oslovených respondentů odpovědělo, že jej navštívilo, druhý Datart má 66 %). Datart zas pro změnu těsně vede před ElectroWorldem jako nákupní místo (44 % oslovených v něm nakoupilo – ElectroWorld je těsně druhý s 42 %). S větším odstupem následují OKAY, Euronics a Planeo.

S nákupním chováním zákazníků souvisí hodnocení cen a sortimentu řetězců. Velmi dobré hodnocení cen i sortimentu získal internetový obchod Alza.cz. ElectroWorld a Datart získávají zákazníky zejména dobrým hodnocením sortimentu (druhé a třetí místo mezi všemi prodejci), ale i dobrým hodnocením cen (mezi kamennými řetězci se dělí o druhé a třetí místo). Z velkých řetězců naopak letos mezi zákazníky příliš neuspěl OKAY – v hodnocení respondentů, kteří prodejny znají osobně, se z hlediska cen i sortimentu umístil až na 11. místě mezi všemi prodejci elektro zboží a předstihli jej jak hlavní „kamenní“ konkurenti, tak i internetové obchody.

Při nákupech elektroniky je pro stále náročnějšího českého zákazníka důležitá nejen cena a výběr, ale také příjemné a inspirující prostředí prodejny. Na první příčkách se (ze specializovaných řetězců) umístily prodejny Datart, ElectroWorld, Planeo a Expert; OKAY je až desátý.

Výkony řetězců se projevují i ve znalosti značky („top of mind“). Zatímco nejúspěšnější hráči ElectroWorld a Datart jsou spontánně jmenovaní jako první v pořadí 22 % a 21 % respondentů, zmíněný OKAY je na tom skoro dvakrát hůř – jmenuje jej na prvním místě pouhých 12 % respondentů. Tento ukazatel dobře indikuje, jak rychle se dá ztratit přízeň zákazníků. Když budeme parafrázovat: „Jste drazí a nevybereme si – zapomínáme na vás“.

TOP10 řetězců podle hodnocení nákupního prostředí
(prodejny, kde respondenti nakupují elektro zboží)