Na prodavačích si nejvíce ceníme schopnosti kvalifikovaně poradit

2696 zobrazení

Práce prodavačů před Vánoci ani v období novoročních slev
není vůbec lehká. Obchody jsou plné zákazníků, kteří mnohdy na poslední chvíli
shání dárky a často ani nevědí, co přesně chtějí. Z průzkumu MasterCard
vyplývá, že tři čtvrtiny lidí si na prodavačích nejvíce cení toho, když jsou
jim v případě nejasností schopni dát odbornou radu. Současně je to však také
vlastnost, kterou u nich nejčastěji postrádají.

Průzkum společnosti MasterCard uskutečněný v souvislosti s
anketou MasterCard Obchodník roku se zabýval vlastnostmi prodavačů, které jsou
pro zákazníky důležité a které jim naopak brání v příjemném nakupování. „Kromě
schopnosti kvalifikovaně poradit, kterou za důležitou považuje celých 73 %
zákazníků, prakticky každý druhý nejvíce ocení, pokud se mu prodavač nevnucuje,
ale je mu k dispozici v případě potřeby. Stejné množství zákazníků pak ocení
ochotu a příjemné vystupování,“ říká Martina Kirchrathová, Commerce Development
Director společnosti MasterCard Europe pro Českou republiku a Slovensko. (graf
č. 1)

 

 

Více než polovina dotazovaných má špatnou zkušenost právě s
tím, že jim prodavač neumí v případě potřeby poskytnout odbornou pomoc s
nákupem. Celých 40 % zákazníků pak má rozporuplné pocity ohledně přítomnosti
prodavače v prodejně: buď ho považují za dotěrného, protože je nenechá volně
vybírat, nebo ho naopak nemohou najít. S neochotou se setkává 38 % zákazníků a
o dvě procenta méně má pocit, že se jim obchodník snaží prodat za každou cenu
tu nejdražší variantu zboží. Naopak slušné vystupování prodavačů je ve většině
prodejen samozřejmostí. (graf č. 2)

 

„Pro „zdravého“ zákazníka je ohromně důležité, aby byl prodavač
ochotný a uměl poradit. U zákazníka, který špatně vidí, slyší, nebo má pohybový
handicap, je to však důležité dvojnásob. Je pro něj totiž mnohem těžší, oběhat
si prodejny a udělat si vlastní srovnání. Právě proto jsme se zapojili do
soutěže MasterCard Obchodník roku jako odborný garant kategorie Obchodník bez
bariér,“ vysvětluje Božena Jirků, ředitelka Konta BARIÉRY.

MasterCard Obchodník roku 2013

V letošním roce budou
již po jedenácté oceněni titulem MasterCard Obchodník roku nejlepší obchodníci
ve svém oboru. Vedle nezávislého průzkumu a odborné poroty rozhodují i
samotní zákazníci, kteří mohou pomocí internetu na www.obchodnik-roku.cz a SMS
do 12. ledna 2014 hlasovat pro svého oblíbeného obchodníka v kategorii GE Money
Bank Cena veřejnosti. Každý, kdo pošle svůj hlas přes webový formulář nebo sms
a zodpoví soutěžní otázku, může vyhrát kartu GE Money Bank s věrnostním
programem bene+ a 100 tisíc korun.

Průzkum byl v listopadu 2013 realizován společností INCOMA
Gfk
na vzorku 1 000 respondentů internetové populace.