Ikea dostane „český akcent“

Obchodníci s nábytkem nezažívají momentálně v České republice dobré časy. Pětici největším tuzemským ob-chodníkům loni po několika růstových letech klesly tržby. Zatímco ještě v roce 2009 se podle údajů společnosti INCOMA GfK meziročně zvýšily o 2,8 miliardy na 17,4 mld. Kč, loni klesly o 1,6 miliardy na 15,8 mld. Kč. Jaký vývoj očekáváte za rok 2011?

Trh s nábytkem je samozřejmě odrazem vývoje celého trhu. Ve společnosti Ikea se vždy snažíme zaměřit na své konkurenty a budování naší pozice na trhu. Nyní však našimi největšími konkurenty – stejně jako v případě dalších prodejců nábytku – nejsou jen ostatní obchodníci s nábytkem, ale také další sektory ekonomiky. Je to maloobchod jako celek, cestovní ruch, oblast spojená s trávením volného času obecně, ale také výdaje na energie a bydlení a podobně. Ikea se proto chce zaměřit na sektory, které může ovlivnit. Jsme přesvědčeni, že se nám negativní výsledky minulého období podařilo zvrátit (pozn. již ve fiskálním roce 2011).

Ikea je s velkým náskokem číslem jedna v prodeji nábytku na českém trhu. I jí však tržby podle INCOMA GfK za minulý rok klesly, a to z 8,7 miliardy v roce 2009 na 7,5 mld. Kč. Nastane v letošním roce opět obrat směrem k růstu tržeb?

 Jak jsem zmínil, v posledním finančním roce Ikea negativní vývoj obratu přerušila. Chceme zvýšit potřebu nábytku – očekáváme, že lidé budou opět více investovat do vybavení svých domácností. To je pro nás fantastické. V předposledním fiskálním roce a dříve se mnoho lidí snažilo šetřit, nyní však vidíme, že opět přišla potřeba investovat do vybavení domácností a lidé za toto zboží více utrácejí. Finanční rok Ikey končí k 30. srpnu. Již nyní proto mohu oznámit, že období poklesu obratu jsme překonali. Jsme velmi šťastní, že se nám to povedlo. Obchodní domy Ikea v České republice měly v právě ukončeném finančním roce o 2 % více zákazníků, než v roce předcházejícím! Lidé sice stále šetří, ale přesto investují do svých potřeb. Nejvíce se stále prodává sortiment zařazený do cenově výhodného segmentu, ale stoupá zájem i o dražší zboží. Troufnu si říci, že podle dosavadního vývoje velmi pozitivně vidíme i finanční rok 2011/2012, který jsme zahájili 1. září.

Můžete porovnat situaci v prodeji nábytku v České republice, Maďarsku a na Slovensku?

Na Slovensku a v Maďarsku je situace ve srovnání s Českou republikou odlišná. Výsledky a vývoj obratu jsou podstatně lepší. V Maďarsku bych jako důvod uvedl změnu daňového systému v únoru letošního roku, která měla na zákazníky pozitivní dopad. Lidé mohou více utrácet. Na Slovensku bych jako největší faktor našeho úspěchu viděl fakt, že jsme se velmi brzy po vstupu na trh rozhodli být co nejvíce relevantní lokálním požadavkům slovenského trhu. Snažili jsme se poznat, jak lidé na Slovensku opravdu doma žijí. I v České republice se chceme co nejvíce přiblížit lokálním trendům. Ikea je samozřejmě globální společnost, ale chce se co nejvíce přizpůsobit lokálním trhům. Chceme být proto Ikea s „českým akcentem“, tak jako jsme na Slovensku Ikea se „slovenským akcentem“. Životní zvyklosti v jednotlivých zemích jsou odlišné. Ikea nabízí specifický design, ale chce se přizpůsobit požadavkům jednotlivých trhů.

S kterým sortimentem se Ikea na českém trhu netrefila? Mě napadá například povlečení, které má jiný rozměr, než je u nás běžně používaný…

Ano, povlečení je přesně ten „detail“, který je specifický pro každý trh a životní styl. Začali jsme všude s rozměrem, který standardně máme. I v tomto ohledu se chceme přizpůsobit požadavkům českého zákazníka. Víme, že jeho požadavky musíme akceptovat.

Ačkoli ve světě je nábytek z Ikea pokládán spíše jako studentský nebo pro „chudší“, v Česku se zpočátku stal symbolem, řekněme jistého druhu luxusu. Nyní stavíte komunikaci na snížení cen a zařízení určené do malých bytů. Vychází to z momentální situace na českém trhu nebo globální strategie firmy?

 Podle našich průzkumů bude v roce 2050 žít sedmdesát procent lidí ve městech a průměrný životní prostor bude 15-20 m2. Naší globální strategií je proto nabídnout chytrá řešení pro každý prostor, multifunkční nábytek, chceme se zaměřit na řešení prostoru a další prvky. Věříme, že tato strategie je relevantní i pro český trh. Chceme nabídnout řešení pro každodenní život a požadavky domácnosti.

V srpnu jste představili katalog na rok 2012. Od kterých novinek očekáváte největší úspěch?

Jak jsem říkal, Ikea se jako globální společnost chce co nejvíce přizpůsobit požadavkům zákazníků v jednotlivých zemích. Ikea v České republice chce proto v současné době zaměřit pozornost třeba na život s dětmi. Nechceme ztratit svou individualitu, ale chceme naopak rozšířit nabídku. Přání našich zákazníků jsou pro nás výzvou.

Jak bude probíhat další expanze v České republice? Nový projekt Ikea West, jehož cílem bylo vybudovat větší obchodní dům Ikea v Praze na Zličíně, byl zastaven usnesením stavebního odboru Městského úřadu Prahy 13.

V současné době jsme se rozhodli naši expanzi zaměřit na rekonstrukci a rozšíření stávajících obchodních domů. Momentálně probíhá – za provozu – kompletní rekonstrukce obchodního domu Ikea v Praze na Černém Mostě. Ukončena bude v listopadu letošního roku. Prodejní plocha se prakticky zdvojnásobí. Rekonstrukce proběhne také v Ostravě. Ikea v Brně prodělala rekonstrukci již před dvěma lety. Máme zájem investovat také do nových obchodních domů. Hledáme pro ně nové lokality. Chceme v České republice dále investovat.

Hodně se hovořilo o lokalitě mezi Hradcem Králové a Pardubicemi.

Zatím nejde o konkrétní plány.

V médiích se objevují informace o rozdílných cenách v prodejnách Ikea v České republice a například v Polsku, kde je údajně nabídka výrazně levnější. Na jakém základě se tvoří cenová politika v jednotlivých zemích?

Ceny jsou přizpůsobeny jednotlivým trhům, výši platů, životním nákladům apod. Nemáme jednotný cenový model pro všechny země. Máme nejnižší ceny na trhu ve srovnatelných výrobcích s našimi konkurenty. Může se samozřejmě stát, že některé zboží je v jedné zemi dražší a jinde levnější. U jiného sortimentu to může být naopak.

Ikea není v České republice jen největším prodejcem nábytku, ale také nejnavštěvovanější restaurací.

Jsme velmi pyšní na to, že naše restaurace jsou v České republice tak populární. Pocházím ze Švédska, kde jsem pro Ikeu pracoval řadu let, a musím říci, že naše restaurace jsou v Česku mnohem úspěšnější než ve Švédsku. Podle našich údajů více než 90 % zákazníků, kteří přijdou do Ikey, navštíví také naši restauraci. Nemáme však žádné údaje, abychom řekli, kolik lidí jde do Ikey primárně kupovat nábytek a kolik jde primárně do restaurace… Vzhledem k velkému zájmu o naše restaurace postupně ve všech obchodních domech v Česku restaurace rozšiřujeme.

Zdroj: Retail Info Plus 9/2011