FLEMA odhalila rezervy

Pojďme to vzít pěkně postupně, stejně jako už tradiční moderátor téhle soutěže – cirkusák Rosťa Novák. První část předávání cen patřila jednotlivým mediatypům a nejnapínavější to rozhodně bylo v kategoriích věnovaných digitálním médiím a OOH. Tady bylo na shortlistu těsno, do finále postoupilo šest digitálních a čtyři OOH kampaně a kvalitu obsazení těchto dvou kategorií potvrzuje i partner pořadatelské FLEmedia René Jež. „Dostali jsme se ze stavu ,máme pěknou facebookovou stránku a spoustu fanoušků‘ k zajímavým a rozmanitým řešením,“ říká ke kategorii Nejlepší využití digitálních médií. Jenže právě tady nastala naprostá převaha slovenských agentur, z šesti míst na shortlistu patřilo totiž jen jedno české agentuře – osamoceným českým zástupcem ve finále byla agentura For Internet s kampaní Hledá se Axe anděl. Vítězem digitální kategorie byla vyhlášena kampaň na Samsung Smart TV z dílny agentury Digita.sk, která na několika internetových formátech umožnila vyzkoušet si hlasové ovládání, jež patří k výbavě nových chytrých televizí. Naopak čistě české obsazení, ale také překvapivého vítěze mělo finále kategorie OOH. Cenu za nejlepší využití OOH nezískala ani kampaň Sport.cz S námi jste ve hře s výsledkovým pavoukem fotbalového Eura v metru, ani komiksový Centropen nebo kasičky mBank upozorňující chodce v ulicích na nesmyslnost bankovních poplatků, ale instorová Vykutálená Fidorka od Starcom Media Vest. Mluvící krabička schovaná v regálu reagovala na pohyb zákazníků a přehrávala jim několik verzí vzkazů. FLEMA nemá vypsanou kategorii speciálně pro instorové realizace, ale vítězství Kraft Foods a mluvící Fidorky v tak silně obsazené kategorii OOH by mohlo být povzbuzením pro další tvůrce kampaní v místě prodeje.

 

Vychrochtaná Malá kampaň

Od toho nejzajímavějšího u jednotlivých mediatypů se dostáváme ke dvěma kategoriím průřezovým. V nich už přihlašovatel musí předvést využití alespoň dvou typů médií. Titul Nejlepší malá kampaň získal ING Penzijní fond společně s agenturou Universal McCann. Chrochtání blahem, na kterém se spolupodílela i agentura Young & Rubicam a produkční společnost Boogie Films, proniklo i s omezeným rozpočtem do rádia, tisku a televize. „Z naší strany šel na mediální agenturu požadavek, aby den D, tedy launchovací den kampaně, byl pojat opravdu netradičně a aby vzbudil velikou pozornost a zájem lidí zjistit si více informací o nabídce. Rozpočet byl relativně malý, takže jsme se snažili vybrat a využít média tak, aby informace zaujala a takzvaně vynikla v záplavě ostatních reklamních sdělení. Ocenění je myslím důkazem, že se to opravdu povedlo,“ reagovala na úspěch Marketing Communication Manager ING pojišťovny Eva Takáčová.

Grand Prix pro kino

Sedmý ročník FLEMA se v několika ohledech lišil od těch předchozích. Vůbec poprvé v historii soutěže například nebyla udělena cena pro Nejlepší kampaň. „Přestože obě kampaně na shortlistu byly zajímavé a kreativní (T-Mobile s Mobilným internetem jako sponzorem Česko Slovenské SuperStar a T-Com a T-Mobile s kampaní Kde je Šani?), porota těsnou většinou rozhodla, že z mediálního hlediska nejsou tak převratné, aby některá z nich vyhrála tuto královskou kategorii,“ říká René Jež. Ředitelka agentury MediaCom Petra Pipková a jedna z devatenáctičlenné poroty sestavené pro druhé kolo soutěže říká, že důvodem, proč nebyla Nejlepší kampaň vyhlášena, je kvalita přihlášených prací. Podle ní byla nižší než v letech minulých. Další novinka sedmého ročníku soutěže se týká ocenění Grand Prix. To je určeno vítězi jedné z kategorií, který dostal od poroty v prvním kole nejvíc bodů. Letos byla úplně poprvé Grand Prix udělena práci oceněné za Nejlepší využití kinoreklamy. A tady byl zase, stejně jako v kategorii digitální, úspěšný Samsung představující možnosti ovládání pomocí hlasu a gest, tentokrát ale ve spojení s agenturou Starmedia a s kampaní s názvem Samsung – Budúcnosť Smart TV je tu, která běžela ve slovenských kinech. Tvůrci kampaně se rozhodli představit funkce televizoru na netradičním místě. Plátno v kině se proměnilo v obrazovku televizoru, a dokud si návštěvníci nevyzkoušeli ovládací funkce, film nezačal.

Co FLEMA nepřinesla

„Letošní soutěž neovládla jedna dominantní kampaň, ale několik značek, kterým se kampaně opravdu povedly,“ zhodnotil ročník 2012 za pořadatele René Jež, který považuje za velice důležitý faktor úspěšnosti v soutěžích zpracování přihlášky. „Z tohoto hlediska se ukazuje, že slovenské agentury to zatím umějí lépe a že kladou mnohem větší důraz i na kvalitně zpracované video. Rozhodně se jim to vyplácí, protože v posledních čtyřech letech si ocenění Inovativní agentura odnesly pouze slovenské agentury. Smutnou zprávou je, že kvalita přihlášek je velmi kolísavá,“ pokračuje Jež. „Rozevírají se nůžky mezi těmi opravdu dobře napsanými a zbytkem a zpracování některých přihlášek způsobilo, že kampaně dopadly hůře, než by si zasloužily.“ Letošní FLEMA rozhodně nabídla inspiraci v kategoriích věnovaných digitálním médiím a OOH, finálová sestava v ostatních kategoriích bohužel působila poněkud šedě a utahaně. Viděno soutěžní optikou, speciálně ve využití televize a tisku mají agentury a zadavatelé do vyhlášení dalšího ročníku co dohánět.

 

 

cs_CZCzech