EuroShop RetailDesign Award 2013

Soutěž EuroShop RetailDesign Award 2013 vyhlašuje německé EHI ve spolupráci National Retail Federation USA jako soutěž o nejlepší koncepty světa. Šéfredaktorka našeho časopisu – Blanka Bukovská – byla přizvána do mezinárodního týmu expertů této významné soutěže a dostalo se nám té cti nominovat do letošního ročníku také české. Ty jsme čtenářům představili na našich stranách koncem loňského roku. Výsledky loňského ročníku byly vyhlášeny v lednu 2013 New York City. Náš časopis každoročně vítěze soutěže představuje a ani nyní tomu není jinak. Vloni již podruhé byly do soutěže nominovány i naše koncepty obchodů. Přestože nebyly mezi těmi úplně nejlepšími, je jasné, že byla česká nápaditost v mezinárodním klání úspěšná a že náš design v oboru store- konceptů má co říci. V ročníku 2012 se dostal do finále brněnský koncept Miele a za rok 2013 byl nominován mezi nejlepší koncepty světa pražský COOKING CINEMA Potten & Pannen – Staněk, který vám nyní znovu představíme.

Dobré dřevo, teplé barvy a ledová ocel

udělování cen nejlepším konceptům světa v New Yorku

U příležitosti konference National Retail Federation (NRF), udělil EHI již pošesté EuroShop RetailDesign Award čtyřem celosvětově nejlepším obchodům. Tento rok byly ceny vítězům předávány 14. ledna 2013 na 42. mezinárodním Store Awards Show of the Retail Design Institute v newyorském Times Center. Slavnostní ceremoniál byl uskutečněn v kooperaci s Retail Design Institute, americkým partnerem EHI, za podpory exkluzivního sponzora udílení ocenění – Umdasch Shopfitting-přední společnosti v oblasti vybavování obchodů v Evropě.
I tentokrát nominoval mezinárodní tým expertů složený ze zástupců vedoucích tiskových odborných periodik a obchodních seskupení, ale i z členů a partnerů EHI pro Retail Design a strukturu obchodu, ty nejlepší obchody s nejvydařenějším konceptem. Kritérii výběru jsou kromě povedeného designu celistvý, konzistentní koncept obchodu s jasným poselstvím, oslovujícím cílovou skupinu, a také s jednoznačně rozpoznatelným Corporate Identity. Neboť pouze při splnění všech těchto aspektů oslovuje idea obchodu také zákazníky.
Z 26 vysoce hodnocených projektů ve finále soutěže mezinárodní porota vybrala vítěze letošního ročníku. Protože dva z konceptů tentokrát dosáhly stejný počet bodů, porota se rozhodla pro tento rok udělit čtyři (namísto každoročních tří) Ceny vítězům. Poprvé byl oceněn potravinový obchodní koncept – Center Hieber v roce Bad Krozingen, a to díky jeho dojmu svěžesti. Další cenu obdržel liverpoolský provozovatel obchodních center za svůj mexický objekt v Huixquilucan a Louis Vuitton za svůj prestižní Louis Vuitton Maison Island Store v Singapuru. Čtvrtým vítězem je americký obchodní dům Neiman Marcus se svým nejmladším konceptem v kalifornském Walnut Creek. Rozhodujícími kritérii pro udělení cen byl tentokrát opět celistvý obchodní koncept s jasným poselstvím, jedinečné cílení a dobrý mix architektury, barvy, materiálů, osvětlení a Visual merchandisingu.

Hieber’s

Frichshe center
Bad Krozingen (Německo)

Obchod s čerstvými potravinami patřící rodině Hieber má dlouholetou tradici na německém potravinářském trhu. Když byl obchod v Bad Krozingen v říjnu 2011 otevřen, zavedl nový designový koncept. Neobvyklá architektura s matným černým nátěrem exteriérové stěny se sklonem 15 stupňů pokračuje v interiéru s vysoce kontrastním prvky. Nejmarkantnější kontrasty jsou v materiálech, podlahové krytině a osvětlení, kdy i přesto celek působí uceleně a harmonicky.
Nakreslené minimalistické linky a černobílé nápisy na zadních stěnách identifikují každé oddělení a značí systém, který vytváří jednolitost celého obchodu. „Nakupovat a učit se“ je motto konceptu. Instruktážní panely dávají informace o sortimentu produktů a popisují speciality a zvláštnosti, ale zároveň slouží i jako designové prvky.

Liverpool Interlomas

Department Store,
Huixquilucan (Mexiko)

Liverpoolský Department Store Interlomas, vybudovaný na předměstí Mexico City, nabízí perfektní kombinaci parku a nákupního centra. Kromě existence centra vytváří liverpoolský řetězec veřejné místo, čímž lokaci předurčuje novou sociální roli místa setkávání. Futuristická vizáž budovy se stříbrnou fasádou byla otevřena 2011 jako vlajková loď liverpolského řetězce. Impozantní atrium, které spojuje čtyři podlaží s celkem přibližně 30 000 metrů čtverečních obchodních ploch, je nasvíceno pomocí denního světla a v podobě zábradlí se zde opakují dynamické křivky z fasády.
Materiálové a barevné koncepty jednotlivých podlaží založených na přírodních tónech, na své cestě od dolních pater nahoru získávají stále teplejší tón. Zákazník může na každém patře objevovat nový svět, inscenovaný prostřednictvím důmyslného Visual merchandisingu.
Nejvyšší bod celého atria v pravém slova smyslu představuje střešní zahrada s 3 tisíci metry čtverečními, zahrnujícími i jídelní plochu pro gurmány.

Louis Vuitton

Island Maison
Singapur

Obchod otevřený v září 2011 se rozprostírá v jednom ze dvou prosklených pavilonů na ostrově v singaporském Marina Baysands resortu. Asymetrická konstrukce budovy z oceli a skla byla vytvořena architektem Moshe Safdie a sestává se ze 300 UV resistentních fasádních prvků.
Interiér s námořnickou tématikou byl exklusivně navrhován americkou hvězdou architektury Peterem Marino, zručnou v kombinaci designu, funkčnosti a tradice. Elegantní teakové dřevo a chrom spolu s plachtou chránící fasádu před slunečním světlem zdůrazňuje námořnický styl pavilonu zaplněného světlem. V centru mohou zákazníci navštívit různá oddělení včetně knihkupectví, umělecké galerie a v neposlední řadě slunečnou palubu přestavěnou na cestovatelský koutek. Návštěvníci mohou dorazit na ostrov Louis Vuitton od břehu po mostě nebo mohou na speciální lodičce dorazit na mola jednotlivých obchodů, a nebo se z nákupního centra Marina Bay Sands tunelem po pohyblivém pásu dostanou přímo do centra obchodu.

Neimann Marcus

Walnut Creek (USA)

Americká společnost Neiman Marcus otevřela nejnovější obchodní dům svého řetězce v Kalifornii v březnu 2012. Dům s 8 000 m2 prodejní plochy představuje aktuální store design na pozadí tradičního domu a vytváří dojem muzea. Architektura celé budovy nabízí překrásný výhled na san francisckou oblast východního zálivu se svými pestrými barvami a typickou jasností světla, které byly zároveň zdrojem inspirace pro návrh interiéru. Výskyt denního světla v obchodech vytváří vztah s okolní krajinou. Jasné teplé barvy, sklo a kov dodávají pocit transparentnosti a otevřenosti prodejní plochy. Ve Walnut Creek bylo 163 uměleckých děl začleněno do obchodu designu. Nejvýraznějšími objekty stálé expozice jsou dvě pohyblivé sochy pokrývající část průčelí od místního umělce Ned Kahn, jejichž vertikální lamely se pohybují ve větru. Kromě toho zde byl poprvé realizován koncept „Man’s Lounge“ s koženými pohovkami, speciálními šatnami a Martini-barem.

 

EHI Retail Institute je výzkumný, vzdělávací a poradenský institut pro obchod a jeho partnery, založený v roce 1951. V kooperaci s EHI pořádá Messe Düsseldorf veletrh EuroShop, přední mezinárodní odborný veletrh pro obchod a EuroCis. Na obou se představují nejnovější produkty, řešení a trendy v maloobchodě.