Češi šetří při nákupech potravin

O něco více důvodů ke spokojenosti měli v květnu v porovnání s předchozím obdobím majitelé maloobchodních prodejen v tuzemsku. Tžby v maloobchodě včetně motoristického segmentu totiž po očištění o sezónní vlivy vzrostly v květnu reálně meziměsíčně přesně o jedno procento. „Meziročně se tržby očištěné o vliv počtu pracovních dní snížily o 0,3 %, bez očištění o 2,1 %,“ uvedl Český statistický úřad. Růst ovšem zaznamenal pouze prodej nepotravinářského zboží, přičemž tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 0,9 %, zatímco za pohonné hmoty a potraviny klesly.

Kupní síla Čechů je nízká a hned tak se nezlepší

I když jsou tržby maloobchodníků lepší, než čekali ekonomové, přesto nejde podle analytika Tomáše Volfa ze skupiny Citfin o dobré číslo. „Pokud se totiž podíváme o rok zpět zjistíme, že maloobchodníkům tehdy rostly tržby o 3,2 %,“ vysvětluje. Podle něho nízké tržby maloobchodníků korespondují s vývojem nezaměstnanosti. Ta sice v posledních čtyřech měsících utěšeně klesá, ale stále jsme nad 8 %, což je na české poměry stále hodně.
„Kupní síla Čechů tedy není vysoká a výrazné zlepšení se čekat příliš nedá. Nezaměstnanost sice může ještě v dalších měsících mírně klesnout, ale s koncem roku čekáme opět návrat k 9 %,“ uzavírá Volf.

Internetovým obchodům se daří

Pokračoval růst tržeb internetových obchodů (o čtyři procenta). Lidé také v květnu více nakupovali sportovní zboží (+2,7%), výrobky pro domácnost (o 2,6 %), farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží (o 2,2 %), počítačová a komunikační zařízení (o 1,9 %) a oděvy a obuv (o 0,4 %). Pokračoval nižší zájem o nákupy potravin ve specializovaných i nespecializovaných prodejnách (pokles tržeb o 1,6 %, resp. o 0,3 %). Meziročně se také snížil  prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) i tržby za opravy (o 6,4 %, resp. o 6,2 %).

 

 

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010