Čerstvá šťáva – nový trend, který roste i kvůli zájmu o zdravý životní styl

Zájem o zdravý životní styl díky informovanosti, osvětě, a v neposlední řadě i rozšiřující se nabídce v obchodech, prudce roste. Není to ale jen o jídle. Zdravý životní styl promítají Češi i do volby nápojů. V posledních letech jsou „v kurzu“ čisté a čerstvé šťávy z ovoce bez jakéhokoli přídavku. Ty jsou vnímané nejen jako pouhé nápoje, ale také jako kvalitní a pohodlný zdroj dostatečného množství vitaminů.

Lidé koupili loni v obchodech džusy za víc než 3,5 miliardy korun, což je meziroční nárůst o 7 %. Novým trendem, který Češi v posledních letech objevili, jsou čerstvé ovocné šťávy, které neobsahují žádné koncentráty, přidané cukry a nemají dlouhou spotřební lhůtu. Ovocné šťávy nejsou vnímány jen jako nápoje, ale jsou také součástí zdravého životního stylu. Díky nim totiž lze dorovnat dostatečný přísun vitaminů. Častými důvody jsou, že ne každý dokáže sníst denně doporučenou dávku pěti kusů ovoce či zeleniny a ne každý si ovoce vylisuje doma.

Z lisovny přímo do obchodu

Nabídka čerstvých šťáv v obchodech je tak praktickým i chutným řešením. „Výrazným trendem, který nyní sledujeme, je zájem o čerstvé lisované šťávy na úkor koncentrátů s dlouhou spotřební lhůtou,“ říká Darek Reli, vedoucí oddělení ovoce a zeleniny Globus. Hypermarket si nechal na zkoušku v lisovně ve Španělsku před dvěma lety odšťavit zralé pomeranče a nabídnul šťávu v lahvích pod vlastní značkou. „Úspěch byl neuvěřitelný, okamžitě jsme se s lisovnou domluvili na pravidelných dodávkách šťáv nejen z pomeranče s dužinou i bez ní, ale i z mandarinek a rozšířili nabídku do všech patnácti hypermarketů,“ říká Darek Reli. Globus už loni nechal vylisovat na zakázku 200 tisíc litrů šťáv a letos to bude zřejmě víc. „Zájem strmě roste, a tak jsme nově nabídku rozšířili na šťávy z ananasu a jablka,“ říká Reli.

Pomeranč vede

Ovocné nápoje jsou v Čechách oblíbené. „61 % celkové spotřeby kategorie džusů tvoří ovocné nápoje a nektary, 39 % si pak ukrajují 100 % džusy,“ říká Mária Hukelová ze společnosti Nielsen. Za uplynulý rok celkové prodeje džusů přesáhly hranici 3,5 miliard korun a v meziročním srovnání 2018 oproti roku 2017 narostly jejich prodeje jak v realizovaných tržbách (+7 %) tak i v objemu (+4 %). Z hlediska příchutí u 100 % džusů dominuje pomeranč s podílem 45 %, druhou příčku obsazuje s 23 % příchuť jablko.   

Na vahách je vždy i cena

U českých zákazníků je při nákupu nápoje na vahách nejen podíl ovocné šťávy, ale i jeho cena. Úspěch čerstvých šťáv v Globusu podle Reliho je jak v čerstvosti a chuti zralého ovoce, tak ale i v ceně. Litr 100 % pomerančové, mandarinkové nebo jablečné šťávy totiž Globus prodává za necelých 40 korun, v případě ananasu je to o pět korun víc. „To je v rámci kategorie autentických stoprocentních šťáv velmi příjemná cena, kterou chceme i nadále držet,“ říká Reli. Zákaznickou citlivost na cenu potvrzuje i Nielsen. Právě 100 % džusy meziročně rostly o 5 % v tržbách, ovocné nápoje a nektary dokázaly díky nižší maloobchodní ceně navýšit v tržbách prodeje o 8 %.

Podle údajů Českého statistického úřadu průměrně každý Čech v roce 2017 spotřeboval celkem 241,9 litru nealkoholických nápojů a minerálních vod.

Zdroj a foto: Globus ČR

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010