Díky letákům se Češi ve světě alkoholu neztratí

226 zobrazení

Nejenom sleva a cena, letáky přinášejí o produktech daleko více informací. Společnost Česká distribuční, která doručuje akční letáky obchodních řetězců, v dubnu tři týdny sledovala nabídku alkoholických nápojů inzerovanou sedmi největšími českými řetězci. Z analýzy vyplynulo, že u více než třetiny nápojů uvádějí obchodníci informaci o původu produktu. Nejčastěji, v 70 % případů, se chlubí českými produkty.

Vlajka, mapka nebo zkrátka jen název země, z níž produkt pochází, je pro spotřebitele důležitým ukazatelem. Obchodníci ji v letácích uvádějí u 35 % inzerovaných alkoholických nápojů. Vyplynulo to z analýzy společnosti Česká distribuční, která letáky zkoumá pravidelně. „Pro české zákazníky je informace o tom, odkud výrobky pocházejí, stále důležitější. Chtějí si vybrat produkty, kterým důvěřují, a řetězce se jim snaží vyjít vstříc,“ komentuje Petr Sikora, ředitel České distribuční. „To je vidět i na tom, že 70 % nápojů s uvedeným původem je z Česka. Domácím výrobkům věříme přirozeně nejvíce,“ doplňuje.

Nejvíce produktů s uvedeným původem najdeme mezi víny, kde je to 68 % – tedy přes dvě třetiny. Z toho je zhruba polovina z Česka, následuje 11 % z Francie a 9 % ze Španělska. V případě piva je vlajkou či názvem země označeno 46 % výrobků. Již v předchozích analýzách České distribuční se ukázalo, že naprostá většina (přes 90 %) inzerovaného piva je z Česka. To se potvrdilo i nyní.

Češi vědí, že pivo je naše, a proto není nutné na to tolik upozorňovat. Jiná situace je u vína, kde má oblast velký vliv na chuť. Obchodníci proto v letácích uvádějí mnohem více informací, aby si zákazník mohl udělat představu, jak konkrétní víno chutná. Často připojují i slovní popis podobný tomu, jaký najdete na etiketách, nebo doporučení, s čím víno nejlépe kombinovat. Letáky jim tímto způsobem pomáhají navázat komunikaci se zákazníky, představit produkty důkladněji a budovat vzájemný vztah,“ vysvětluje Sikora.

V případě tvrdého alkoholu v letácích řetězce původ tak často neuvádějí. Velkou část sortimentu tvoří zavedené známé značky a produkty, které jsou přímo spjaté s konkrétní zemí, jako třeba skotská whisky či koňak. „Původ obchodníci u tvrdého alkoholu uvádějí jen v 11 % případů. U méně známých produktů nebo u pití, které si dopřáváme jen svátečně, ale zveřejňují spoustu pro zákazníky užitečných informací, které mají často lifestylový charakter. Sdílejí recepty, popisují chuť či příběhy značek, uvádějí způsob výroby a možnosti použití. Obsah tohoto typu je užitečný pro obě strany – zákazníkům umožňuje lépe se orientovat v nabídce a obchodníkům pomáhá dotvářet image,“ nastiňuje Sikora.

Česká distribuční analyzovala celkem 610 produktů inzerovaných v letácích sedmi nejvýznamnějších obchodních řetězců na českém maloobchodním trhu platných v období 1.–21. 4. 2019.

Zdroj: Česká distribuční, foto: kupi.cz, koláž: redakce