Koronavirus zásadně mění spotřebitelské chování napříč Evropou

Globální pandemie COVID-19 zcela proměnila nákupní chování Evropanů. Situace se liší dle rozsahu přijatých opatření jednotlivých zemí proti šíření nákazy. Spotřebitelsky neplatí ani tradiční dělení na západní, střední a východní Evropu jako doposud.

V Maďarsku počet objednávek narostl až o 56 %, zatímco ve Finsku je propad okolo 5 %. Česká republika se drží uprostřed. Největší propad je ve Španělsku. Data vycházejí z analýzy nákupního chování zákazníků společnosti Alensa, která provozuje přes 50 e-shopů s kontaktními čočkami, brýlemi a dalším příslušenstvím ve 29 zemích Evropy a Rusku. Vzorkem bylo přes 15 tisíc objednávek od 4. do 17. března 2020, které byly porovnány s období před zavedení opatření jednotlivými státy Evropy.

Španělsko se propadá, Italové nakupovat nepřestávají

Největší nárůst objednávek až o desítky procent je v Maďarsku +56,2 %, Bulharsku +45,5 %, Estonsku +42,2 %, Rumunsku +32,7 %, Litvě +28,7 %, Řecku +27,2 % nebo Polsku +23,8 %. Střední růst Alensa eviduje v Lotyšsku +11,8 %, Německu +12 %, Velké Británii +13 % nebo České republice +14 %. Překvapivě o +13,3 % roste i Itálie, která jako první vstoupila do celonárodní karantény. Nejklidnější situace je v Rakousku +3,7 %, Holandsku +7,8 % nebo Švédsku +7,8 %. Propad objednávek je naopak ve Finsku -5 %. Nejvíc na aktuální situaci doplácí Španělsko, kde je řada míst prakticky odříznutá od světa, a proto je zde propad největší a to celých -13,2 %.

Obecně evidujeme větší košíky a nárůst objednávek. Aktuálně jsou dva typy zákazníků. V zemích, kde ještě nejsou takové restrikce, se lidé spíše předzásobují. Tam, kde už restrikce jsou nebo je třeba zavedena karanténa, pozorujeme přelívání zákazníků z kamenných prodejen do on-linu. Dobrá zpráva pro ekonomiku je, že lidé nepřestávají nakupovat,“ komentuje data Jan Jelínek, analytik společnosti Alensa.

Zboží je dostatek, omezení v dopravě přibývá

Jak uvedl Jan Jelínek, zákazníci se dělí na dvě skupiny. Ti, kteří se předzásobují, aby jim např. čočky nedošly v nejbližších týdnech, jsou nejčastěji stálými zákazníky. „S touto situací počítáme, naše sklady jsou velmi dobře předskladněné jak v množství zboží, tak i rozsahu a variant dioptrií. Disponujeme jedním z největších skladů v Evropě,“ komentuje přezásobování analytik společnosti Alensa. Druhou skupinou jsou zákazníci, kteří nakupují poprvé. „Situaci si vysvětlujeme tím, že tito zákazníci nemohou nebo nechtějí chodit do kamenných optik. Například v Itálii, která je už delší dobu pod karanténou, máme nárůst nových zákazníků o 71 % oproti stavu před třemi týdny. Očekáváme takový vývoj i v dalších zemích. Spousta i konzervativnějších zákazníků zjistila, že čočky lze objednat on-line. Absolutně největší nárůst až o 400 % je však v segmentu dioptrických brýlí. Ty je také možné si nechat vyrobit a doručit až do domu, bez návštěvy kamenné prodejny,“ doplňuje Jelínek změnu spotřebitelského chování.

Nejvíce se proměňuje situace v logistice, která se mění prakticky ze dne na den. Doručování koncovým zákazníkům je zatím možné, ale mění se způsoby doručení. „Hlavní přeshraniční trasy jsou víceméně průjezdné, někde se čeká v řádu jednotek hodin. Uvidíme, jaká bude situace třeba za týden nebo 14 dní. Situace však velmi ovlivnila zahraniční výdejní místa – tady očekáváme největší omezení. Ve Francii jsou zcela mimo provoz. V baltských zemích se doručuje například pouze do výdejních boxů. Výdejny jsme začali synchronizovat i v e-shopu, aby se nezobrazovala výdejních míst, která jsou problematická. V Česku byl menší výkyv první den po zavedení opatření, dnes už ale výdejní místa, jako např. Zásilkovna, fungují bez větších potíží,“ vysvětluje Jelínek. Další omezení je, že velká část dopravců zakázala práci s hotovostí a doporučuje platby kartami, což komplikuje dobírky. Někde se dobírky i vrací a nedoručují. E-shop proto doporučuje více využívat bezhotovostní platby.

Zdroj a foto: Alensa

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010