Prosinec obchodníky nepotěšil, lidé stále raději šetří

Optimismus zmizel

Za propad tržeb bez očištění může podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) nižší počet pracovních dní, kterých bylo o tři méně než v roce 2011. Nejvíce se nižší počet pracovních dní projevil v oblasti prodeje a oprav motorových vozidel. Zde tržby po očištění o vliv počtu pracovních dní klesly o 2,9 procenta, neočištěný propad by činil 1,1 procenta. Podle Pavla Kulhavého z PwC Audit ale není pokles tržeb po očištění tak závažný. Připomíná totiž, že v prosinci 2011 se maloobchodu dařilo poměrně slušně – neboť spotřebitelé na rozdíl od posledních Vánoc čekali, že se jejich ekonomická situace zlepší.

Oproti listopadu se tržby zvýšily o 1,3 procenta. Meziměsíční tržby mohly přitom růst proto, že se lidé kvůli očekávanému zvýšení DPH předzásobili, myslí si analytik Raiffeisenbank Václav Franče. Prodej výrobků pro domácnost ve specializovaných prodejnách klesl o 7,5 procenta, za potraviny v nespecializovaných prodejnách o 2,7 procenta. Podle Michala Kozuba z Home Credit není nechuť utrácet za jídlo ničím překvapivým. „Než aby lidé utratili větší částky, tak raději šetří na ceně, a tedy i na kvalitě,“ uvádí analytik.

Tržby z prodeje farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží byly o 6 procent nižší, za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci pak klesly o 1,3 procenta. Tržby rostly pouze za zboží prodávané přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 6,9 procenta) a prodejnám oděvů a obuvi (o 6,6 procenta).

Proč se loni nedařilo lépe

Za celý rok 2012 se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu meziročně snížily o 1,1 procenta. „Na pokles mělo vliv zejména zvýšení snížené sazby DPH na 14 procent, špatný sentiment spotřebitelů a neutěšená situace na trhu práce,“ komentuje Franče. Jiří Šimek ze skupiny Citfin připomíná také pokles reálných mezd.

V motoristickém segmentu šlo o pokles o 2,3 procenta, v maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot tržby reálně meziročně klesly o 0,5 procenta. Nadále se prodávalo méně potravin, tento trend přitom trvá již od května 2011. Tržby za pohonné hmoty celoročně klesly o procento. Zvýšil se prodej nepotravinářského zboží, a to o 0,9 procenta. Nejvyšší růst zaznamenaly tržby za zboží prodávané přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 8,2 procenta). Ve specializovaných prodejnách nejvíce rostly tržby za počítačová a komunikační zařízení, oděvy a obuv, dále za výrobky pro sport, kulturu a rekreaci a farmaceutické, zdravotnické či kosmetické zboží. Naopak méně se prodávaly výrobky převážně pro domácnost.

V letošním roce bude situace podobná a tržby opět mírně klesnou, míní analytici. „Spotřebitelé budou nadále šetřit, mzdy neporostou, nezaměstnanost se bude držet vyšší a také vláda bude pokračovat v úsporách,“ uvádí Šimek.

 

 

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010