Ahold kupuje konkurenční řetězec Spar

Jak pro Novinky uvedl analytik Michal Kozub ze společnosti
Home Credit, spojení Aholdu a Sparu je poměrně překvapivé. „Ahold totiž na
podzim prodal své prodejny na Slovensku. To vyvolávalo otázky, jaký bude osud
řetězce v Česku,“ sdělil Kozub.

Podle analytika Jiřího Šimary ze společnosti Cyrrus je český
maloobchodní trh je ve srovnání se situací v západní Evropě značně roztříštěný
a byl výrazný prostor ke konsolidaci. „Odchod právě Sparu a Intersparu není
vzhledem k jeho velmi slabým výsledkům nikterak překvapující,“ informoval
Novinky Šimara.

Analytik Jiří Cihlář ze společnosti Next Finance vidí po
stažení Aholdu ze Slovenska v tomto kroku snahu o posilování pozic na českém
trhu. Spar v Česku podle něj nezískal na tuzemském trhu dlouhodobě udržitelnou
pozici, což dokládá i ztráta za rok 2012 ve výši 545 miliónů korun, o rok dříve
to bylo dokonce 608 miliónů korun.

„Prostředí bude nadále konkurenční, nedomnívám se, že by
Albert po této akvizici mohl diktovat podmínky na trhu a určovat cenovou
politiku,“ uvedl pro Novinky Cihlář.

S tím souhlasí i Šimara, podle něhož posílení pozice Aholdu
nebude znamenat ohrožení konkurenčního prostředí českého maloobchodního trhu.
„Spar byl jedním z menších řetězců v České republice a dominantní firmy jako
Kaufland, Tesco či Makro nikdy ani neindikovaly případný odchod,“ informoval
Novinky Šimara. Český spotřebitel se tak podle něj nebude muset obávat
zvyšování cen či dalších neduhů slabé konkurence.

„Akvizice Sparu společností Ahold má dobrou logiku,
obchodním formátem jsou si oba řetězce blízké,“ sdělil Novinkám ředitel výzkumu
společnosti Incoma GfK Zdeněk Skála.

Omezování není překvapivé

Pokud jde o koncentraci trhu, tedy zužování počtu řetězců v
Česku, to podle Kozuba rozhodně není nijak překvapivé. Již delší dobu se totiž
spekulovalo, jestli některý z větších hráčů neopustí trh.

„Český maloobchodní trh byl donedávna velmi roztříštěný a
žádná z firem neměla velký tržní podíl. Taková pozice je pro velké řetězce
nevýhodná, protože musí investovat velké částky do provozu a rozvoje své sítě a
negeneruje až tak velké obraty,“ vysvětlil Kozub.

Pokračující koncentrace maloobchodního trhu v České
republice není nijak překvapivá ani podle Zdeňka Skály. „Zatímco v
západoevropských zemích je tržní podíl TOP5 největších řetězců na
rychloobrátkovém trhu zpravidla mezi 60 až 75 procenty, v České republice je to
navzdory husté síti prodejen jen 46 procent,“ dodal Skála.

Další velké změny analytik Kozub v blízké době nečeká.
Všechny ostatní řetězce jsou velké a relativně silné. „I když některé značky
sice vystupují samostatně, jsou součástí skupiny,“ připomněl Kozub. To se týká
Kauflandu a Lidlu jako součástí německé skupiny Schwarz nebo Billy a Penny
Marketu
jako součástí německé skupiny Rewe.

 

 

 

 

 

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010