Tlak Walmartu na své dodavatele sílí

Podle říjnové zprávy agentury Reuters, americký řetězec Walmart pokračuje v tlaku na dodavatele, neboť se snaží kompenzovat rostoucí náklady v důsledku zvýšení mezd, investic do e-commerce a vylepšení svých obchodů. Walmart totiž nedávno informoval, že jeho zisk v příštím fiskálním roce poklesne až o 12 procent, čímž následně tato informace snížila cenu jeho akcií o 10 procent, tedy snížila akcionářský majetek o více než $ 21 miliard dolarů.

Víme, že by to mohly být s našimi dodavateli nepříjemné hovory, ale protože chceme mít s nimi strategické vztahy, budeme s nimi hovořit o všem,“ říkal Bill Durling, mluvčí divize Sam´s Club z Waltmartu. „Chceme, aby byli s námi na naší cestě vedoucí k růstu.

Ale jestliže má Walmart touhu vytvořit strategické vztahy se svými dodavateli, jeho aktivity tuto touhu vůbec neodrážejí. Tyto informace má Reuters k dispozici z e-mailů a rozhovorů s dodavateli a konzultanty. Z těchto zdrojů například vyplývá, že nákupčí divize Sam´s Club si svolal na jednání hlavní dodavatele, aby je seznámil s problémy v analýze nákladů. Poté jim zdůraznil, že by mu své výrobky měli dodávat za nižší ceny, celkově zlevněné v řádech několika milionů dolarů.

Na rozdíl od dřívějších osobních rozhovorů s dodavateli, ve kterých byly obě strany rovnoprávné, jim nyní bylo řečeno, že komunikace bude jen prostřednictvím e-mailové korespondence a dodavatelé nemohou klást žádné otázky. Tato situace silně připomíná akci „Mluvte s rukou“, tedy slangovou frázi z 90. let minulého století, která v podstatě říká: „Vážně nechci nic slyšet, co máte na srdci!“

V červnu letošního roku poslal Walmart svým dodavatelům k prodloužení jejich kontraktu přes 10 000 smluv a žádal je, aby nově začali platit poplatky za zalistování svého zboží a také aby prodloužili na svých fakturách platební podmínky. „To, co děláme, je jen standardní věc používaná v celém našem odvětví, a tudíž se Walmart tímto krokem jen dostává do souladu s konkurencí,“ řekla listu Wall Street Journal tisková mluvčí řetězce Walmark Deisha Barnett.

Již mnohokrát jsme viděli, že v dlouhodobém horizontu se při zvyšujících se nákladech stávají negativní věci, jako například problémy s kvalitou dodávaných výrobků, bankroty dodavatelů, a podobně. Místo toho, aby se Walmart, který se považuje za tržního průkopníka, tímto způsobem na trhu také choval, tak bohužel jen sleduje stejné postupy, jako mají jeho konkurenti.

Není pochyb o tom, že maloobchod prochází v současnosti významnou změnou, především díky dostupným informacím na internetu, e-commerce řešením a náročnějšímu očekávání spotřebitelů. Maloobchodníci, jako je například Walmart, musí, pokud chtějí dosahovat budoucího růstu, na tyto změny adekvátně reagovat – jejich reakce musí být odvážná a odlišná od ostatních tržních konkurentů. Na základě zjištění z řetězce Walmart je bohužel vidět, že jeho management zvolil stále stejný přístup v řízení vztahů se svými dodavateli, tedy ten starý a neflexibilní.

Pro názornost tento přístup „Mluvte s rukou“ výstižně zobrazuje Arnold Schwarzenegger ve videoklipu z filmu Terminátor 3.

 

 

 

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010