Úklid v Tescu finišuje

Pražská centrála britského řetězce Tesco je napjatá, jaký verdikt přijde tento týden z domovského Londýna. Pátý největší obchodní řetězec světa, který v Evropě sužují velké propady zisku, oznámí ve středu výsledky ta uplynulý finanční rok. A očekává se, že to bude velký propadák – ztráta přes čtyři miliardy liber ( přes 150 miliard korun ) má být vůbec nejhorší za 97 let historie firmy. Spolu s tím má přijít také představení strategie, co bude s Tescem a jeho evropskou sítí dál.

Praha by mohla ze změn vyjít posílená.

Od letošního února probíhají v celé společnosti čistky. Mají Tesco postupně vrátit k růstu a zlepšit jeho reputaci v očích investorů poté, co loni vyšlo najevo, že firma nadhodnocovala zisky. Šéf Tesca pro celý svět Dave Lewis v únoru oznámil, že se společnost rozloučí až s deseti tisíci lidmi z celkem více než půl milionu. Primárně chce ušetřit na manažerských a kancelářských postech.

Podle informací HN poslední dva týdny procházeli nepříjemnými rozhovory také lidé z různých oddělení spadajících pod českou centrálu. O výpovědích a změně struktury se jednalo i na Slovensku, v Polsku a Maďarsku. Probíhající změny se týkají především středního managementu, konkrétně obchodních oddělení a oblasti nákupu.

Praha sídlem pro Evropu

Vše odstartovalo trochu netradiční video z konce března, které natočil tehdejší šéf české pobočky David Morris a pověsil jej na YouTube jako sdělení pro své kolegy. Oznamuje v něm, že Tesco v celé střední Evropě mění strukturu a vedení. Aktivity v Česku, Polsku, na Slovensku i v Maďarsku bude nyní pro řetězec zastřešovat právě on v nově vytvořené pozici generálního ředitele pro Evropu.

,,Jednotný vedoucí tým bude doplněn takzvanými centrálními kancelářemi v jednotlivých zemích,’’  uvedl mluvčí Tesca pro Českou republiku Jiří Mareček. Povedou je představitelé, kteří budou mít na starosti komunikaci s úřady či klíčovými partnery, třeba s dodavateli. Například v Česku již tímto člověkem Tesco jmenovalo Martina Beháně, který se dříve staral mimo jiné o formáty obchodů. Na Slovensku má tuto pozici zastat dosavadní generální ředitel Martin Dlouhý.

Tesco potvrdilo, že David Morris bude na obchod ve všech čtyřech zemích dohlížet z Prahy. Tím pravděpodobně vzroste vedle jeho kompetencí také odpovědnost pražské centrály. Střední Evropa je totiž jediným evropským regionem mimo Spojené království a Irsko, kde Tesco provozuje své obchody. Vyčleněné z evropské skupiny zůstává Turecko, kde řetězec také působí.

Z Prahy by se měl podle prvních informací řídit třeba celý evropský marketing. Pravděpodobně dojde také ke sloučení nákupu pro celý region. Tesco doposud nakupovalo pro střední Evropu kombinovaně – některé věci se objednávaly dohromady, jiné i vzhledem k poptávce po lokálních potravinách přímo v jednotlivých zemích. Mlékárny a další dodavatelé přitom vzpomínají, že před deseti lety, kdy řetězec v Evropě vzkvétal, řešili dodávky pro Tesco přímo s Londýnem.

Tesco tak v tomto čtvrtletí intenzivně komunikuje s dodavateli, a to nejen v Česku. Nákup výrobků je další oblastí, kde by firma chtěla ušetřit. Globální šéf Dave Lewis nedávno oznámil, že je potřeba zrevidovat smlouvy s výrobci.

Příprava na prodej?

Centralizace středoevropských aktivit Tesca do Prahy stále vede k úvaze, zda si firma nepřipravuje půdu pro prodej. Mezi pražskými poradci pro fúze a akvizice koluje poslední měsíce informace, že Tesco nabízí na prodej celý ,,balík středoevropských obchodů’’ v přepočtu za sto miliard korun.

Novější spekulace říkají, že Tesco bude jedinou zemí, kterou si Tesco ponechá. Na rozdíl třeba od Polska, kde se síti nepodařilo dobýt čelné příčky, totiž v Česku mezi lídry trhu patří. Řetězci tu navíc obstojně běží třeba e-shop s potravinami a nabízí také mobilní služby.

Vzhledem k blížícímu se uzavření dohody o Transatlantickém obchodním a investičním partnerství, která americkým investorům ulehčí vstup do EU, se nabízí scénář, že aktivity Tesca v regionu převezme americký řetězec Walmart. Ten si nechal v Česku podle registru zapsat ochrannou známku už v roce 2009.

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010