Nejen Kofola chce v lahvi emoce

3458 zobrazení Přidat komentář

České firmy už pochopily, jak je vzhled jejich výrobků i
obalů pro obchod důležitý. “Když jsem začínal v tomto oboru asi před
jedenácti lety, všichni chtěli krásný design bez dalších požadavků,”
vzpomíná Rony Plesl, jeden ze tří hlavních českých designérů, kteří navrhují
sklenice i lahve ze skla či plastu pro české nealko i alkoholové výrobce.

“Dnes podnikatelé říkají, že krásný design má spousta
firem, a tak všichni chtějí emoce. Dnes nejsou v módě hranaté nebo kulaté
tvary, vše teď musí nést emoce,” vysvětluje to, co říká i studentům na
přednáškách. Právě on se podepsal pod nynější půllitrovou plastovou lahev
Kofoly ve tvaru, který se dá přirovnat ke třem bublinám postaveným na sebe,
dvakrát přeťaté osmičce nebo tělu vyžrané obtloustlé vosy. Lahev doprovází
reklamní kampaň plná “osvěžujících mžiků”, jak uvádí společnost.

Jaký tvar má emoce? Třeba jako ženský zadek

Emoce neboli zážitek, který spotřebitele k produktu připoutá
lépe než cokoliv jiného, mívá různé tvary. “Záleží na cílové skupině. Je-li to muž pivař, pak má
emoce tvar ženského zadku,” směje se designér, který taky nedávno dokončil
návrhy pivních džbánků pro Pilsner Urquell, které půjdou do celého světa.

A co Kofola, proč ta je zaoblená? “Jsou značky s
dlouhou historií, které jsou až noblesní, ale Kofola, ta byla vždycky trošku
“funny”, už za socialismu měla na sklenici malé čtverečky, byla vždy
vtipná a odjakživa se profiluje láskou, nezávislostí a vtipem. Mě samozřejmě
baví minimalistické tvary, ale design je služba a v tomto případě by měl člověk
respektovat značku,” dodává.

Částečně ho skutečně inspirovaly veselé bublinky, navíc
lahev se takto velmi dobře drží a je na dálku rozpoznatelná i bez etikety, což
je pro komerční design zásada číslo jedna.

“Navíc půllitrová lahev je kultovní věc, ta se nekupuje
kvůli ušetření peněz, protože Kofola dělá spoustu lahví o 1,5 litru, které se
kupují do domácnosti. Nula pětku si nikdo nekupuje, aby ušetřil, ale aby byl
vidět, aby si ji vystavil v autě,” pokračuje Rony Plesl, který už
navrhoval asi třicítku sklenic pro různé značky piva i nealka jako je Mattoni,
pracuje i v Německu a na Ukrajině.

 

Bezpohlavní vlnky nahradily pankáčské ostny

Podobně si se stejnou značkou vyhrál první z českých
designérů, který se začal ve větším věnovat nápojům díky velké zakázce od
Mattoni – Jan Čapek. I on pracoval pro Kofolu, dostal zakázku na litrovou PET
lahev. “Je to outdoorová lahev, která má na sobě jakoby ostny, někdo pod
tím vidí skaliska, někdo jiný i pankáčský styl, má výraz s přesahem do jiných
kulturních referencí,” popisuje.

Je rád, že si výrobce troufl jít do lahve, která má
“názor”. “Jinak je drtivá většina PET lahví je unylá, bez
názoru, má na sobě bezpohlavní vlnky, jen aby to něco neznamenalo,” dodává
Čapek, který se zapsal dokonce do historie plastu s dynamickou PET lahví
Mattoni Sport. Oceňovaný model lahve si totiž vyžádalo i muzeum plastu v
Birminghamu a otevřel mu dveře k dlouholetému kontraktu pro Mattoni.

On se podepsal pod lahve Mattoni s orlem, Magnesie, Aquily a
Poděbradky. “Troufám si říct, že po Mattoni Sport začali lidé více vnímat
to, jak lahve vypadají, předtím byly lahve unifikované. Mattoni Sport byla
asymetrická, dynamická, úplně jiná,” říká dnes.

Mattoni byla jako největší výrobce nápojů v Česku designovým
lídrem. Jejím nejznámějším počinem je spolupráce na skleněných lahvích s
italskou společností Pininfarina, která navrhovala i auta Ferrari. Letos chystá
novinku s novým designérem Markem Mikovcem a nově se dokonce rozhodla k odklonu
od tradiční modré barvy. “Čerstvou novinkou je sytě červená lahev Magnesia
RED malina. Design se pojí s chutí malin, ale i s luxusem červeného koberce, po
kterém se prošli letošní Čeští lvi,” říká mluvčí firmy Kateřina
Simkaničová
.

Gram ušetří výrobcům miliony

Kromě emocí si však designéři musí hledět výrobních limitů a
váhy lahve. I Čapek odlehčoval lahve mattoni, podobně jako designér Ivan Dlabač
ze studia Divan, který takovou zakázku právě řeší.

“Dříve byla nová lahev exkluzivní věc, nezaměnitelná
silueta. Nyní se trh s designem obalů rozeběhl víc, malé i velké firmy se ho
snaží pořídit laciněji a zdá se mi, že už není tak originální, těch tvarů je
najednou strašně moc. Někdy se jen kopírují nebo předělávají už existující
lahve, ale výrobci se také snaží hledat peníze všude možně a tak snižují váhu
lahve, takže vzhled se pak musí podřídit technologii a lahve už nemohou mít
žádné konkrétní tvary, aby ustála pevnost materiálu, tvary lahví se začínají
slívat k jednomu,” říká Dlabač.

Copak se dá plast ještě více odlehčit? “Určitě. Když
lahev klesne o gram, u velkých výrobců to může dělat za rok miliony korun. Jen
gram na víčku nebo na lahvi znamená velké úspory,” dodává Dlabač, který se
podepsal pod lahve Dobré vody, Korunní a Jupíků u Kofoly a pracuje i pro
slovenské výrobce Budiš a Zlatá studnia.