Tři čtvrtiny Čechů slaví Velikonoce

Téměř tři čtvrtiny Čechů slaví Velikonoce a nejčastější výslužkou pro koledníky jsou sladkosti a vajíčka. Z tradičních pokrmů máme nejraději nádivku a salát. Po předvánočním období jsou tržby během velikonočního týdne nejsilnější v roce. Nejrychleji rostou kategorie ze segmentu pečení a alkohol.

Téměř tři čtvrtiny Čechů slaví Velikonoce nebo dodržují alespoň některý ze zvyků, který se s Velikonocemi pojí, ať už je to koleda, či příprava některých tradičních pokrmů. Vyplývá to z internetového průzkumu společnosti Nielsen Admosphere, který byl realizován v březnu 2019 na reprezentativním vzorku respondentů*

(*N=505, internetová populace ČR 15+, ČNP).

Nejčastější výslužkou pro koledníky jsou sladkosti (čokoláda, sladké pečivo apod.), vařená vajíčka a tvrdý alkohol, který uvedlo téměř 40 % respondentů. Z kategorie velikonočních cukrovinek Češi nejčastěji nakupují čokoládová vajíčka, čokoládové figurky, lízátka, čokoládové´tyčinky nebo bonbony (jiné, než čokoládové).

Co se týče tradičních pokrmů servírovaných během Velikonoc, v českých domácnostech se nejčastěji podává nádivka, vajíčkový salát a u každého pátého respondenta se doma podává také salát bramborový. Více než polovina dotázaných se na Velikonoce neobejde bez beránka nebo mazance.

Za potraviny nejvíce utratíme přes Vánoce a Velikonoce

Již tradičně jsou Velikonoce prvním obdobím intenzivnějších nákupů potravin od začátku roku, celkový nákupní košík je větší už jen v době vánočních nákupů. Podobně jako na Vánoce, i velikonoční nákup preferujeme realizovat v hypermarketech, jejichž významnost je nejvyšší právě během těchto dvou největších svátků v roce. Potraviny na Velikonoce obvykle nenakupujeme s velkou časovou rezervou – podle maloobchodního auditu společnosti Nielsen jsou tržby nejvyšší právě v posledním velikonočním týdnu a jsou přibližně o čtvrtinu až třetinu vyšší ve srovnání s průměrným týdnem v roce. Jedním z faktorů ovlivňujícím tržby je období slavení Velikonoc – obvykle teplejší a příznivější počasí v dubnu přeje velikonočním nákupům více, což potvrzují například velikonoční svátky v roce 2017, kdy byly tržby během velikonočního týdne vyšší až o třetinu. Naopak, minulý rok jsme svátky slavili již koncem března a celkové tržby za potraviny přesáhly průměrný roční týden „jen“ o 22 % (údaje vyplývají z porovnání tržeb všech potravinových kategorií za vybrané řetězce**).

Kromě velikosti tržeb se mění i složení našich nákupních košíků. Ve větší míře nakupujeme typicky sezónní potraviny a nápoje, oproti tomu pro jiné kategorie jsou Velikonoce tím slabším obdobím. Nejvíce narůstá obrat v segmentech trvanlivých potravin, alkoholických nápojů, ovoce a zeleniny a masa. Celkově mírnější nárůst sledujeme v segmentu nealkoholických nápojů, mléčných výrobků a pečiva.

Které kategorie však dosahují výrazně nadprůměrných prodejů v porovnání se zbytkem roku?

Jednoznačným favoritem je typicky velikonoční kategorie potravinářských barev. Přesto, že se jedná o obratově méně významnou kategorii, její tržby minulý rok během velikonočního týdne vzrostly o víc než 980 % ve srovnání s průměrnými týdenními tržbami v roce. Čokoládové výrobky (cukrovinky, onbboniéry, tabulky, tyčinky) dosáhly o 143 % vyšší obrat než v průběhu roku, droždí o 138 %, mražené masové produkty o 112 %, polevy o 103 %, majonézy o 100 %, želatina o 82 %, kategorie typické pro pečení, jako například dortové náplně, instantní šlehačky, ztužovače krémů a šlehaček či ozdoby na dorty zaznamenávají nárůst tržeb okolo 70 %, čerstvá smetana, vejce a kypřicí přísady o více než polovinu, pudingy na vaření i konzervovaná zelenina v nálevu o 42 %, mouka, džemy a marmelády i mražená zelenina o téměř 40 %, vanilka a vanilkový / vanilinový cukr o třetinu. Daří se však i oplatkám a slaným pochoutkám, které obvykle dosahují tržby vyšší o 30 % než je průměrný roční týden. Z potravin nejvíce utrácíme za čerstvé maso, tržby za tuto kategorii během velikonočního týdne rostou o pětinu. Podobně se zvyšují i tržby za ovoce a za másla a margaríny. Obrat za zeleninu se ve srovnání s průměrným týdnem zvyšuje o čtvrtinu, u mléka nárůst představuje přibližně 15 %.

Z alkoholických kategorií tržby nejvíce narůstají hořkým bylinným likérům – o 73 %, whisky o 65 %, rumu / „tuzemáku“ i likérům shodně o téměř 50 %, sektům a šumivým vínům o 39 % a vodkám o 38 %.

Ke kategoriím, pro které jsou Velikonoce podprůměrné v porovnání se zbytkem roku, se řadí zmrzliny, cidery, radlery, perlivá vína a šumivé nápoje, paté a paštiky, jogurtové nápoje, tvarohové dezerty, energetické nápoje, minerální vody, snídaňové cereálie, mražené ryby či sušenky.

Zdroj: Nielsen Admosphere, foto: pixabay.com

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010