Stř. Evropě dominují velké formáty

Maloobchodní obrat potravinami loni ve čtyřech středoevropských zemích, Bulharsku a Rumunsku v přepočtu dosáhl zhruba 107 mld. eur. Za poslední tři roky podle poslední studie britsko-americké výzkumné společnosti PMR v důsledku hospodářského útlumu ztratil zhruba 5,5 mld. eur. Uvedený pokles částečně způsobilo také oslabení lokálních měn vůči euru. Velkoprodejní formáty (hypermarkety, supermarkety a diskonty) v současné době drží ve sledovaných zemích 52 % trhu ve srovnání s 45 % před třemi lety. A jejich podíl má dále růst.

Nejrychleji se zvyšuje obrat diskontů a tak tomu má být i nadále. Ceny potravin totiž dále porostou a na spotřebitele bude doléhat nejistota vyvolaná celkovou hospodářskou situací. Nejvíce diskontních řetězců je přítomno v Maďarsku, ale největší podíl na obratu mají v Polsku. PMR odhaduje, že v šesti sledovaných zemích koncem loňského roku bylo přes 4400 diskontních prodejen, tedy 48 prodejen na milion obyvatel. Letos přibude více než 500 jednotek. Hlavně v Polsku a Rumunsku, naproti tomu nepatrný růst se čeká v Česku. Trojice největších potravinářských řetězců se podílí na celkovém obratu v průměru více než pětinou (loni 21,6 %). Situace se ale v jednotlivých zemích liší. V Bulharsku jim patří 19 %, zatímco v Česku 58 %. Nejsilnějším „hráčem“ na trhu šesti zemí je německá Schwarz Group, jejíž dva řetězce zahrnující přes 1500 prodejen kontrolují skoro 9 % souhrnného maloobchodního obratu. Schwarz je lídrem trhu ve třech zemích, britské Tesco ve dvou. V Polsku zůstává jedničkou portugalská společnost Jeronimo Martins. Nejsilnější značkou v regionu se může pochlubit Tesco mající zastoupení na čtyřech trzích. Řetězec hypermarketů Tesco je také ve své kategorii podle hodnoty obra-tu nejsilnější ve střední Evropě. Pokud jde o supermarkety, vede rakouská Billa, součást německé Rewe Group.

 

 

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010