Globus potvrdil svou vedoucí pozici v nabídce rostlinných produktů

Zákazníci, kteří dávají přednost rostlinným produktům a alternativám masa či mléčných výrobků, by měli na nákup zamířit nejlépe do Globusu nebo Albertu. V Penny toho naopak moc neseženou. Takovou informaci přineslo historicky druhé opakování průzkumu projektu Rostlinně srovnávající sedm největších obchodních řetězců v Česku z hlediska šíře rostlinného sortimentu.

Průzkum obchodních řetězců provedl projekt Rostlinně poprvé před dvěma lety a od té doby v Česku podle dat výzkumných agentur Ipsos a InsightLab vzrostl počet flexitariánů, neboli lidí, kteří vědomě omezují konzumaci živočišných produktů, ze čtyř na třináct procent. Zároveň je v české populaci až 45 procent lidí, kteří si o rostlinné alternativy živočišných produktů obohacují jídelníček.

Z výsledků letošního hodnocení je zjevné, že řetězce nejen následují rostoucí trend rostlinných alternativ, ale taky jej sami tlačí kupředu. Jejich nabídka se za poslední dva roky nejvýrazněji rozšířila u alternativ mléka, masa a jogurtů, což není žádným překvapením vzhledem k výsledku panelu společnosti InsightLab z roku 2021. Zástupci obchodních řetězců se v něm shodli, že u nich meziročně nejvíce vzrostl právě prodej alternativ mléka a masa,“ komentuje výsledky průzkumu projektová manažerka Rostlinně Lujza Demuthová.

Globus podruhé na vrcholu

Podobně jako před dvěma lety obsadil první místo v průzkumu Globus, který předčil své konkurenty hned ve čtyřech z pěti zkoumaných kategorií. Společně s Tescem je jediným řetězcem, kde mohou zákazníci najít rostlinnou alternativu ryb. Jasnou převahu nad konkurencí má Globus i ve velikosti nabídky tofu, tempehu a drobného rostlinného občerstvení. Vítěz zaostává za konkurencí v jediné kategorii, a to v rostlinných hotovkách, kde ho předčil Albert.

Ocenění 1. místo Rostlinný řetězec roku je Globusem vnímáno jako prestiž a důkaz kompetentní nabídky rostlinných alternativ pro zákazníky. Osobně největší posun vnímám v pochopení zákaznických preferencí a zrychlení uvádění sortimentních novinek k zákazníkům. Zároveň se nám daří rozvíjet vztahy s výrobci a podílet se na vývoji nových produktů dle aktuálních zákaznických trendů. Dále se nám podařilo pro zákazníky zajistit rostlinné pokrmy v každodenní nabídce restaurací a kaváren Globus, takto jsme se zapojili do sítě restaurací s označením Tady se najím rostlinně,” komentuje vítězství v anketě manažer sekce Zdravý svět Globusu Michal Skala.

Albert druhý, Penny na konci, Billa nedodala data

Druhé místo v průzkumu obsadil již zmíněný Albert. Kromě kategorie rostlinných hotových jídel si zaslouží uznání i za sekci rostlinných mlék a jogurtů, kterou v průběhu dvou let až ztrojnásobil. Třetí místo v průzkumu obsadilo Tesco, které se může pochlubit bohatou nabídkou na rostlinné grilování a vede také v kategorii rostlinných zmrzlin.

Na další příčce se umístil Kaufland, u nějž lze ocenit nabídku rostlinných krémů na vaření a pečení a sladkého pečiva. Následuje Lidl se svou značkou Vemondo. Na chvostu žebříčku se nachází Penny, které je poslední téměř ve všech sekcích. Řetězec Billa organizátoři průzkumu zařadili na poslední místo, i když podle nich šíře nabídky poslednímu místu neodpovídá.

Billu jsme nemohli do hodnocení zařadit, protože zástupci řetězce nám jako jediní nedodali data k velikosti potravinového sortimentu. Tím pádem jsme neměli podklady pro kvantitativní analýzu a Billa je v našem žebříčku pod čarou,“ uvádí k výsledkům průzkumu Demuthová.

O Rostlinně

Projekt Rostlinně sleduje vývoj v oblasti nabídky rostlinných pokrmů, pomáhá obchodníkům i majitelům restaurací se v oblasti zorientovat, a tak lépe naplnit měnící se požadavky zákazníků. Zároveň slouží jako pomocník pro zájemce o rostlinné stravování, ti mohou načerpat inspiraci na sociálních sítích projektu. Rostlinně opakovaně pořádá spotřebitelskou anketu o Rostlinný produkt roku, hodnocení obchodních a kavárenských řetězců z hlediska jejich rostlinné nabídky a organizuje business konferenci Plant-Powered Perspectives zaměřené na rostlinné trendy v ČR.

O průzkumu

Sběr dat proběhl v listopadu 2021 v pěti českých městech – Praze, Brně, Ostravě, Plzni a Liberci. Sbírání dat probíhalo vždy v největší pobočce každého řetězce v daném městě. Do průzkumu nebyl zahrnut celý sortiment příslušných řetězců, ale jen tyto skupiny potravin: rostlinné alternativy masa; rostlinné alternativy mléčných výrobků; rostlinné sladkosti, pečivo a drobné občerstvení; rostlinná hotová jídla; rostlinné omáčky, dipy a pomazánky. Skupiny byly dále rozděleny do podkategorií, kterým byl přiřazen index důležitosti – např. alternativy masa měly větší váhu než rostlinné sladkosti. Do tohoto skóre jsme následně započítali jako jeden z faktorů i celkový počet potravinových položek zalistovaných v daném řetězci, abychom zohlednili poměr rostlinných produktů vůči celkové nabídce potravin. Výjimkou byl pouze řetězce BILLA, který nám data k velikosti potravinového sortimentu nedodal.

Grafické zpracování žebříčku ke stažení a volnému použití:

https://drive.google.com/drive/folders/1g33wCLEYABO4ypyd1N9lFIAwGYTPFI_R?usp=sharing

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010