Pekařská ambulance

Nemusí být ale na místě do dvaceti minut jako záchranáři, vyprazdňující se regály musí pečivem doplnit do hodiny a půl. Na záchranu hladovějících přitom vyrážejí v mimořádné časy každý den, ale zpravidla jen do velkých obchodních sítí. Malé obchody si řídí odbyt čerstvého pečiva přesněji a jejich případná přiobjednávka by byla tak malá, že by se pekárnám nevyplatilo je obsluhovat.

Tak například pekárna Penam rozváží pečivo do obchodů standardně ve třech kolech na základě objednávek, které shromáždí předchozí den dopoledne. První vozy vyrážejí před otevřením obchodů, další kolem osmé dopoledne a třetí, to už jen do velkých sítí, kolem poledne.

Pokud však i přes tyto tři dodávky základní pečivo jako je rohlík či chleba v regálech dojde, je „pohotovost“ připravena vyrazit po druhé hodině ještě na čtvrtou mimořádnou jízdu. „Řetězce mají možnost zavolat na pekárnu a požádat o ambulantní rozvoz. Máme k tomu vyčleněné auto, které na základě pokynů centrály rozváží mimořádně objednané zboží do jednotlivých obchodů. Musí však zbýt na všechny obchody, takže sítě nemusí dostat vždy celé požadované množství,“ vysvětluje princip fungování pečivových sanitek Milan Hegyi, vedoucí prodeje Penam.

Pekárna podle něj neúčtuje svým zákazníkům za takové pohotovostní dodávky žádnou zvláštní taxu, ale servis si zaúčtovává do ročních nasmlouvaných cen. Po Praze doráží pečivová pohotovost na místo do 60 minut, v jiných regionech nejpozději do hodiny a půl.

Podobně obsluhuje své největší zákazníky také konkurenční United Bakeries. „My na to máme vyčleněné menší dodávky. Za operativní rozvozy si nic zvláštního neúčtujeme a děláme to v rámci dobrých dodavatelských vztahů,“ říká mluvčí pekárenské jedničky na trhu Jaroslav Pomp.

Pečivová sanitka vyjíždí každý den

A jak často vyrážejí dodávky na pečivovou transfúzi? Supermarkety Albert využívají mimořádné dodávky každý den. V průměru od 15 do 20 procent denního prodeje. Průměr však ovlivňují největší výkyvy během roku. Ty podle Milana Mrázka, manažera odpovědného v Albertu za pečivo, nastávají nejčastěji při náhlé změně počasí.

„Když po dešti vysvitne sluníčko a všichni čekají hezký víkend, chtějí ho strávit venku a nakupují více pečiva na svačiny a grilování. Naopak když začne sněžit, lidem se nechce vyrážet na nákupy, až když sněžit přestane a silnice a chodníky jsou ošetřeny, vyrazí si zákazníci udělat zásoby,“ popisuje chování lidí Mrázek.

Větší výkyvy přicházejí také během svátků, které jsou během pracovního týdne. „Těžko se dopředu odhaduje, o kolik víc zákazníků si nakoupí pečivo dopředu z důvodu jiných aktivit během volného dne,“ vysvětluje manažer.Pekárny už ale s průměrnými výkyvy dodávek počítají dopředu a Penam peče právě pro tyto případy zhruba desetinu objednaného pečiva navíc. „Je to průměr, ze začátku týdne bývají obvykle ambulantní rozvozy menší a ke konci týdne větší,“ dodává Hegyi.

 

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010