Marlenka chce otevřít kavárnu a nabízet nápoj z džezvy

Pokud si obyvatelé arménské metropole Jerevanu v jedné z
kaváren v okolí proslulé opery objednají kávu, mají téměř vždy na mysli silný
nápoj připravený podle prastarého způsobu v měděné nádobě zvané džezva na
horkém písku. Češi však dávají přednost klasickému espresu, a proto tuzemské
kavárny poměrně náročný druh přípravy kávy v džezvě téměř nenabízejí.

Změnit to chce majitel frýdeckomísteckého výrobce medových
dortů Marlenka Gevorg Avetisyan, který z Arménie pochází. Chystá otevření
vlastní kavárny, kde bude kávu připravovat způsobem obvyklým ve své vlasti.
„Pokud vše půjde hladce, otevřeme ji ještě letos na podzim na zámku ve
Frýdku-Místku,“ říká podnikatel, který vedle sladkostí distribuuje pod značkou
Marlenka i vlastní kávu.
Avetisyan tak chce navázat na svého krajana Georgiuse
Deodatuse Damascenusa, který v roce 1714 otevřel v Praze první kavárnu na území
Čech.

Marlenka už obstarala speciální přístroj na ohřívání písku,
na kterém se podle originálního způsobu džezva s kávou ohřívá. Aparát za zhruba
deset tisíc korun nelze v Česku vůbec sehnat, kávu připravenou na písku až na
výjimky kavárny nevedou. „Pamatuji si, že to dříve nabízela jedna kavárna v
Praze a také dvě v Brně, ale nevím, zda už od toho neupustily. Pravá káva v
džezvě je poměrně složitá věc, která se do provozu moc nehodí, protože je
potřeba strávit přípravou poměrně dlouhý čas,“ říká barista Adam Dvořák z
Kávového klubu.

V Praze kávu z džezvy nabízí například smíchovský hotel
General, jehož majitel pochází rovněž z Arménie. „Hosté to berou jako
exotiku, chtějí, abychom to před jejich očima připravili, a pak to
ochutnají,“ říká manažer hotelu Arsen Kočaryan.

Podle kavárníků má však řada Čechů džezvu doma, i když lze
jen těžko odhadnout, kolik „kafařů“ ji opravdu používá k přípravě
kávy a kolik ji vystavuje jenom jako líbivou dekoraci. „Je to tradiční a
zároveň exotická metoda, od které se ale v poslední době trochu ustupuje.
Nicméně má jistě stále svoje příznivce, oblíbená je například kořeněná verze s
kávou s kardamonem,“ vysvětluje Kryštof Eliáš ze sítě kaváren Mamacoffee.

Polovina Čechů pije „turka“

Podle průzkumu agentury Median, která chování spotřebitelů
na trhu s kávou sleduje, stále mezi Čechy kraluje klasický „turek“,
kterého pije 45 procent lidí. Následuje espreso, kterému fandí zhruba 25
procent konzumentů, a překapávaná káva s 20 procenty příznivců. Vlastní kavárna
není jedinou letošní novinkou společnosti Marlenka. Firma investovala 220
milionů do rozšíření výroby, čtyř nových linek a návštěvnického centra ve
frýdecko-místecké továrně, jehož start plánuje na květen. Kvůli rozšíření
výroby chce do konce srpna přijmout 40 lidí.

Nově se také v regálech obchodů objevují malé medové snacky
Marlenka v hořké čokoládě. „Už jsou k dostání v Globusu, brzy by se měly
objevit i v dalších řetězcích,“ říká šéf Marlenky Avetisyan. Minulý rok se
firmě vydařil, tržby vzrostly o 38 procent na rekordních téměř 260 milionů
korun.

 

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Hlavní partner

Partneři

Mediální partneři

Podpořte prosím

 
Bankovní účet
2 801 779 543/2010